Cristian Munthiu: „Chinezii au o slăbiciune pentru noi, iar noi nu ştim să exploatăm economic asta“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Bistriţeanul este consultant de proiecte şi intermediază de zece ani programe între localităţi româneşti şi oameni de afaceri, respectiv administraţii străine

În anii 90 Cristian Munthiu a descoperit că occidentalii aveau nevoie ei înşişi de un îndrumar în relaţiile cu românii şi că mai presus de orice conaţionalii noştri nu se ştiu vinde. Deloc intimidat de ceea ce scrie pe cartea de vizită a unora sau a altora, bistriţeanul a ajuns să stea la masă cu primari şi oameni de afaceri  din marile metropole americane, dar şi din Israel ori China.

A terminat Politehnica la Cluj în 1987, iar după stagiul obligatoriu în industria socialistă a hotărât că munca la stat nu-l prinde deloc. Din primii doi ani, petrecuţi departe de familie, tocmai la Dacia Piteşti a rămas cu amintirea duminicilor când şefii îi închideau în secţie ca să nu plece acasă, dar şi cu obsesia opririi bandei de producţie care echivala cu alternativa concediere-puşcărie. Anii 90 l-au prins în Bistriţa cu proiecte care treceau drept futuriste, unele cu finanţare de la Ministerul Tineretului: „îmi amintesc că am venit în vremurile acelea cu vreo 50 de programe pentru tineri, unele futuriste de-a dreptul, multe cu valabilitate în zilele de acum. Îmi amintesc că în 1991 făceam cursuride agricultură pentru tinerii de la ţară şi concepeam proiecte gratuite pentru casele tinerilor".

A redactat primul ziar online

Din 1994 Cristian Munthiu intră definitiv pe zona afacerilor private. După 2 ani de directoriat la Elvila, îşi deschide alături de soţia sa, Monica, propriile firme. Începe cu publicitate şi organizare de evenimente speciale, după care descoperă consultanţa, nu înainte însă de a experimenta primul ziar online din Bistriţa. „Cred că odată la 3-4 ani îmi schimb zona de activitate. Îmi plac provocările, cred că aceasta este explicaţia". Contactul cu spaţiul american l-a transformat într-un soi de expert pe probleme cu SUA: „Am început prin a trimite Consulatului român la New York un email în care le explicam cine sunt şi ce pot să fac. Nu am primit niciun răspuns. Apoi am trimis e mailuri la primării şi firme americane şi am avut surpriza că am fost contactat. I-a interesat ce spuneam", îşi aminteşte consultantul bistriţean. În timp, seriozitatea românului şi cunoştinţele în materia de relaţii cu spaţiul economic american i-a făcut pe oficialii de la acelaşi consulat să-i ceară sprijinul. Într-un schimb de experienţă între firme şi administraţii publice pe relaţii internaţionale socoteşte că a ajuns la 400-500 de întâlniri, târguri şi expoziţii.

Românii nu ştiu exploata relaţia privilegiată cu chinezii

A bătut şi Asia din Coreea de sud, Thailanda până în China şi a ajuns la concluzia că nu ştim ca popor să exploatăm aprope deloc relaţii sudate în timp: „Zona Asia-Pacific este o zonă pe care o neglijăm total., deşi ne-ar oferi oportunităţi mai bune decât Europa. Suntem snobi şi ne costă", crede consultantul. Munthiu nu înţelege de ce relaţia cu China, una din marile puteri ale lumii este atât de neglijată: „chinezii au o slăbiciune pentru noi, suntem a doua ţară care i-a recunoscut, iar Mărgelatu şi Sergiu Nicolaescu ori filmul Ciprian Porumbescu sunt brand-uri la ei şi încă rulează pe la televiziuni. În loc să îi atragem către noi, ei se pregătesc să investească masiv în Moldova".

Întrebare şi răspuns:

Cum vezi evoluţia Bistriţei în următorii ani?

Înainte de un răspuns ar trebui găsit un alt răspuns la o întrebare simplă: Ce este Bistriţa? Este un oraş muncitoresc, este un oraş istoric sau ce este? Până nu şi defineşte ce este şi ce vrea să fie, nu poţi vorbi despre evoluţie. Este nevoie de răspunsul la această întrebare pentru a face o strategie pentru viitor. Bistriţa trebuie să-şi definească marketing-ul localităţii pentru a merge mai departe

Ce-i place: tot ceea ce-i creează provocare, îi place să fie în competiţie permanentă cu el însuşi, să facă ce nu au făcut alţii. Îşi doreşte să vadă locuri inedite, provocatoare  gen Patagonia, Chile , Uruguay, pentru că s-a săturat de zonele turistice tradiţionale

Ce nu-i place: îngâmfarea, conservatorismul, prostia, lipsa de viziune

Profil:

Născut: 14 octombrie 1963, Topliţa

Studii: Universitatea Politehnică, Facultatea de Mecanică1987

Familie: căsătorit, doi copii

Ocupaţie: consultant proiecte

Bistriţa

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite