Marta, prima mașină fabricată pe actualul teritoriu al României. De unde-i venea numele
0MARTA a fost numele primei maşini fabricate pe actualul teritoriu al României - și anume la Arad. Zona de vest a țării se mai laudă și cu autoturismul Malaxa, care s-a fabricat timp doi ani, între 1945 și 1947.
Istoricii spun că prima fabrică de autovehicule de pe actualul teritoriu al României a fost înfiinţată la Arad.
În oraşul nostru s-a produs, începând din 1910, autoturismul MARTA (acronimul de la Magyar Automobil Részvény Társaság Arad). Era o sucursală a firmei americane Westinghouse, prin intermediul subsidiarei franceze din Le Havre.
Fabrica a fost construită în 1908, pe un teren pus la dispoziţie de Primăria Arad, oraş care înainte de primul Război Mondial era parte din Ungaria.
Încă din 1860, la Lipova circula primul tramvai din țară, iar la fabrica Marta se făceau motoare pentru utilaje feroviare, autobuze cu şi fără etaj, camioane de 3 şi 5 tone.
Începând din 1910 a început producţia de autoturisme mici, de patru cilindri, care aveau între 20 şi 40 cai putere, pe transmisie prin cardan sau transmisie prin lanţ. Până în anul 1912 s-au fabricat 150 de maşini. În acelaşi an Westinghouse intră însă în faliment, iar fabrica este preluată de Austro Daimler – care va fabrica autoturismele la Arad, tot cu numele Marta.
Cele mai de succes maşini au fost cele pentru taxi. Era un vehicul cu patru cilindri, cu 2.500 cmc şi o putere de 18 sau 22 cai. A ajuns să fie exportată în toată Europa Centrală. Se spune că în 1936, la Arad încă mai circula o asemenea maşină, care avea peste un milion de kilometri parcurşi.
Din 1912, tot aici se fabricau şi camioane Daimler. Între 1908 şi 1914 ies pe poarta fabricii peste 650 de maşini şi autobuze. După începerea războiului se vor fabrica motoare de avion. După război, Aradul intră în componenţa României şi se rupe legătura cu firma-mamă Daimler.
În acel moment, fabrica de vehicule MARTA este unită cu fabrica de vagoane Witzer, luând astfel fiinţă societatea Astra. Aici începe producţia unui avion numit Astra Porto, care avea un motor Hispano Suiza de 300 cai. Armata Română a comandat 25 de bucăţi.
Au mai fost construite câteva autobuze luxoase, cu motor de 8.000 cmc, care dezvoltau 60 CP. În anul 1946 se desfiinţează Fabrica de avioane, se demontează utilajele şi se transportă la Braşov, unde se înfiinţează Intreprinderea Aeronautică Română.
Până la Dacia, fabricat la Piteşti începând din 1966, istoria maşinilor de pe plaiurile autohtone se concentra în vestul ţării.
Malaxa, primul automobil românesc, făcut la Reșița
Dar puţini mai ştiu că Malaxa, primul automobil românesc, s-a fabricat la Reşiţa, cu mult înaintea Daciei.
Industria Auto Malaxa din Reşiţa a luat fiinţă în 1945. Acolo s-a produs o maşină echipată cu un motor de trei cilindri, cu o putere de 30 cai putere, care avea să se bucure de un real succes. La acea vreme nu era puţin lucru ca un autovehicul să atingă viteza maximă de 120 km/h şi să aibe un consum de zece litri la suta de kilometri. Iar autoturismul Malaxa avea aceste calităţi. Caroseria avea o formă aerodinamică, foarte elegantă, cu portbagajul în partea din faţă.
Peste 1.500 de mașini
Autoturismul Malaxa s-a fabricat timp doi ani, între 1945 și 1947. În această perioadă, pe poarta fabricii de la Reşiţa au ieşit 1.600 de maşini. Producţia a fost oprită în 1947, odată cu începutul sovietizării ţării.
Producţia a fost transferată de ruşi la Podgorye, astăzi în Belarus. Se spune că Leonid Brejnev a fost cel care a decis să mute liniile de asamblare în URSS, după ce a făcut o călătorie la Sofia cu o maşină Malaxa, de care a fost impresionat.
Dacia 500 - celebrul Lăstun
Timişoara nu se putea lăsa mai prejos în industria auto. În oraşul de pe Bega avea să se fabrice prima maşină românească de mic litraj: Dacia 500 - celebrul Lăstun. A fost maşina visurilor lui Nicolae Ceauşescu, că era extrem de ieftină.
Inginerul Adrian Marian a făcut parte din grupul celor care au lucrat la proiectarea maşinii, la Uzina Autoturisme, în 1988.
„Era o idee a lui Ceauşescu. Am avut peste 20 de vizite de la el până să-l aprobe. Toţi dictatorii au vrut să aibă maşini mici. Musolini a avut Fiat 500, Hitler WV „Broască”, iată că au făcut şi lucruri bune. Dacia 500 trebuia să fie un vehicul pentru tineret”, a spus Adrian Marian.
Fabrica MARTA, preluată de Primărie
În anul 2021, Primăria Arad a preluat în patrimoniul municipiului Arad fosta fabrică MARTA, iar de pe atunci și-a exprimat intenția de a oferi imobilului o funcție culturală.
„Prin amplasare, formă constructivă şi destinaţie industrială specifică începutului de secol XX, cu amprenta multiculturalităţii din zonă, clădirea are valoare istorică pentru industria constructoare de maşini din România şi Arad. În prezent, clădirea în stil Art Nouveau se află într-o stare avansată de degradare, atât la interior, cât şi la exterior, deoarece în ultimii 15 ani nu s-a desfăşurat activităţi în incintă. Degradările sunt active, de intensitate critică, ce necesită intervenţia urgentă. Astfel, se impune restaurarea, consolidarea, reabilitarea şi punerea în valoare a monumentului istoric şi amenajarea terenului aferent, asigurarea unor funcţiuni adecvate, cu respectarea şi conservarea elementelor constructive, asigurarea unui cadru optim de desfăşurare a unor activităţi culturale, muzeale, de menţinere vie a interesului pentru istoria industrială locală şi naţională", a transmis pe atunci Primăria Arad.