Semne care arată că maşina are probleme la ambreiaj. Cum putem prelungi „viaţa“ acestei piese esenţiale pentru autovehicul
0
Ambreiajul reprezintă un ansamblu de piese importante pentru orice autovehicul. Defectarea acestuia presupune o vizită obligatorie la service pentru reparaţii.
Principalele componente ale ambreiajului sunt: volanta, discul de ambreiaj, placa de presiune şi rulmentul de presiune. Este poziţionat între cutia de viteze şi motor şi are rolul de a întrerupe fluxul de putere dintre cele două, facilitând astfel utilizarea cutiei de viteze manuală; să vedem în continuare care sunt indiciile care trădează defecţiunea acestui sistem.
Semne că sunt probleme la ambreiaj:
Patinarea de ambreiaj
Acest fenomen este unul din primele semne şi se manifestă prin mărirea lentă a vitezei la accelerare şi un miros specific de garnitură arsă. Transmisia nu mai este conectată perfect cu motorul, prin urmare, chiar dacă pedala de acceleraţie este călcată, motorul se turează în gol iar maşina prinde o viteză extrem de mică.
Zgomot nefiresc
Zgmotoul poate surveni din mai multe cauze cum ar fi: uzarea volantei cu masă dublă, deformarea discului de frecare sau chiar un simplu defect de montaj. Remediul diferă bineînţeles în funcţie de cauza defecţiunii. Cel mai bine este apelarea la un service autorizat pentru o diagnoză eficientă.
Cedarea cilindrului hidraulic
Dacă se identifică umezeală sub pedală, pe mocheta sau la motor în zona pompei hidraulice e semn de îngrijorare deoarece cilindrul hidraulic dă semne că începe să cedeze. Acesta trebuie schimbat cât mai rapid cu putinţă deoarece se poate rămâne fără pedala de ambreiaj şi cu tot lichidul scurs.
Nu intră în viteză la rece
Dacă se întamplă acest lucru înseamnă că placa de presiune nu mai lucrează aşa cum trebuie şi nu decuplează volanta complet de ambreiaj.
Poziţie anormală a pedalei de ambreiaj
Pedala poate fi prea sus când s-au uzat placa şi discul, poate fi prea jos dacă se blochează rulmentul sau pârghia, poate fi moale sau tare când presiunea din sistemul hidraulic începe să scadă sau pur şi simplu poate fi blocată, caz în care nu mai putem circula cu autoturismul. Dacă orice poziţie ieşită din comun a pedalei de ambreiaj indică o defecţiune, asta nu înseamnă totuşi că cedarea va fi imediată.
Sfaturi de protejare faţă de problemele de ambreiaj:
- nu se eliberază brusc pedala când cutia se află într-una din viteze şi pedala de acceleraţie este la podea
- se apasă întotdeauna ambreiajul până la capăt atunci când se efecteazăo operaţiune
- nu se menţine timp îndelungat piciorul pe pedala de ambreiaj (la semafor sau în ambuteiaje)
- kit-ul de ambreiaj se schimbă doar la service-uri autorizatate, operaţiunea este foarte complexă şi pot apărea defecte de montaj
- nu se pleacă de pe loc folosind trepte superioare de viteză
- evitarea suprasolicitării ambreiajului (tractarea, urcarea de pante abrupte, mers prin nisip, zăpadă)
- alegerea unor anvelope de vară sau ade iarnă de calitate.
În cazul cedării totale a ambreiajului nu există foarte multe soluţii, decât transportul maşinii la un service pentru reparaţii.