Drepturile pacienţilor în cadrul asistenţei medicale transfrontaliere
0Directiva 2011/24/UE privind drepturile pacienţilor în cadrul asistenţei medicale transfrontaliere clarifică normele cu privire la accesul la asistenţă medicală în alte ţări ale UE, inclusiv cele referitoare la rambursarea/ compensarea costurilor. Data de 25 octombrie 2013 a reprezentat termenul limită până când ţările UE au adoptat propriile norme de punere în aplicare a directivei.
Aceasta clarifică drepturile pacienţilor privind rambursarea costurilor şi accesul la un tratament sigur şi de calitate în întreaga Uniune Europeană. Pacienţii care se deplasează într-o altă ţară din Uniune pentru a primi asistenţă medicală se vor bucura de acelaşi tratament ca cetăţenii ţării care prestează serviciile medicale respective. Rambursarea se va ridica la nivelul costurilor tratamentului din ţara lor.
Iată şi alte avantaje de care beneficiem, conform Directivei 2011/24/UE:
- Directiva acoperă toţi furnizorii de servicii medicale din UE.
- Solicitarea autorizării ar trebui să fie mai curând o excepţie decât o regulă.
- Pacienţii au dreptul de a depune plângeri şi de a solicita despăgubiri.
- Pacienţii au dreptul de a primi un exemplar al dosarului lor medical.
Pacienţii au dreptul să primească toate informaţiile de care au nevoie pentru a alege serviciile în cunoştinţă de cauză. De aceea, în toate statele membre vor fi create puncte naţionale de contact, care vor furniza informaţii privind furnizorii de servicii medicale, inclusiv informaţii la cerere privind un drept specific al furnizorilor de a presta servicii sau orice restricţii privind desfăşurarea activităţii lor profesionale. De asemenea, punctele naţionale de contact au rolul de a furniza pacienţilor, la cerere, datele de contact ale punctelor naţionale de contact din alte state membre.
Totodată, Directiva va înlesni colaborarea şi schimbul de informaţii dintre autorităţile naţionale din domeniul sănătăţii cu privire la standardele de calitate şi de siguranţă ale asistenţei medicale şi va sprijini dezvoltarea „Reţelelor europene de referinţă” în cadrul cărora se reunesc, pe bază de voluntariat, centre de expertiză deja consacrate din Europa. Noua legislaţie va permite, de asemenea, ţărilor UE să desfăşoare o cooperare mai bună în ceea ce priveşte exploatarea potenţialului considerabil pe care îl oferă evaluarea tehnologiilor medicale şi e-sănătatea.
Proiectul de lege pentru modificarea Legii 95/2006, necesar pentru transpunerea Directivei Europene 2011/24, a fost elaborat şi publicat pe site-ul Ministerului Sănătăţii şi se află în procedura de adoptare", se mai precizează în comunicat.

În practică, prevederile esenţiale ale Directivei 24 sunt deja aplicate în România, conform Ordinului preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 729/17.07.2009, art.8. În baza acestui Ordin, asiguraţii care se deplasează într-un stat membru al Uniunii Europene cu scopul de a primi tratament medical, fără aprobarea prealabilă a casei de asigurări de sănătate unde sunt luaţi în evidenţă ca persoane asigurate, beneficiază de rambursarea contravalorii serviciilor medicale la nivelul tarifelor din România, fără a depăşi contravaloarea în lei a serviciilor achitate de asigurat.
În plus faţă de cele menţionate, asiguraţii din sistemul de asigurări sociale de sănătate aflaţi pe teritoriul unui stat membru al UE, SEE şi Elveţia beneficiază de trei tipuri de asistenţă medicală:
- Asistenţă medicală necesară în timpul şederii temporare pe teritoriul unui stat membru UE, SEE şi Elveţia
- Asistenţă medicală pentru asiguraţii care îşi stabilesc reşedinţa pe teritoriul unui alt stat membru UE
- Asistenţă medicală planificată, prin intermediul documentului portabil S2 (fostul formular E112), care se referă la tratarea afecţiunilor care nu pot fi tratate în ţara de reşedinţă
Pentru informaţii despre cum să vă valorificaţi dreptul la asistenţă medicală în altă ţară din UE, consultaţi portalul Europa ta - Cetăţeni, secţiunea „Sănătate”:
http://europa.eu/youreurope/citizens/health/index_ro.htm

De asemenea, dacă doriţi să aflaţi mai multe despre drepturile de care beneficiaţi în calitate de cetăţean european vă invităm să accesaţi pagina de internet a Centrului de Informare Europe Direct Regiunea Centru www.europedirect-adrcentru.ro sau să contactaţi echipa Centrului la tel 0358403121 sau la adresa de e-mail europedirect@adrcentru.ro.
