Situaţie de râsu-plânsu’: avem nave ultramoderne de salvare pe mare de 40 milioane euro, dar nu avem personal calificat. Ce spune Raed Arafat

0
Publicat:

După ce anul trecut au fost lansate la apă, navele ultramoderne de salvare pe mare care au costat 40 milioane euro zac acum în port, neputând fi folosite, din cauză că ISU nu găseşte personal calificat pentru ele.

Una dintre navele ultraperformante lansate anul trecut pe apă la Damen Galaţi. Foto captură video
Una dintre navele ultraperformante lansate anul trecut pe apă la Damen Galaţi. Foto captură video

Navele, care au fost cumpărate şi livrate anul trecut şi pentru care s-au plătit 40 milioane de euro, sunt printre cele mai moderne, la bordul lor putând fi amplasate spitale mobile. Cu o lungime de 51 de metri şi o lățime de 10 metri, ele pot ajunge până la 40 km pe oră şi pot face diferenţa atunci când este vorba de a salva sute de oameni, informează Digi24.

Din păcate, de când au fost lansate la apă, ele nu au putut fi folosite, pentru că este nevoie de un echipaj specializat de 160 de membri. În ciuda cererilor de a ajuta cu personal pe care pompierii le-au transmis către armată sau poliția de frontieră, ambele instituţii au refuzat să dea curs solicitărilor, motivând că şi ele au nevoie de oameni.

Potrivit unor surse Digi24, pompierii nu ar avea nici 10 membri ai echipajului, dar se doreşte ca până la sfârşitul lui 2024 să se reuşească angajarea a 20 de persoane, pentru ca măcar o navă să poată deveni operativă.

Ce spune Raed Arafat

În ciuda faptului că șeful Departamenului pentru Situații de Urgență, Raed Arafat, a declarat că dispune deja de o parte din echipajul care va lucra pe cele două nave ultramoderne de salvare și a început pregătirea, până acum nu există nici un sfert din necesarul de 160 de oameni.

„La acest moment avem 43 de subofițeri în curs de alocare la nave, pentru ofițeri noi avem deja studenți la Academia Navală. E foarte greu să deschizi concursuri, să angajezi oameni pe poziții de nișă. Navele și elicopterele nu sunt ca ambulanțele. Astea în 10 zile funcționează. În toate sistemele noastre este criză de personal, nu avem suficient personal. Mai ales cei ultraspecializați cum sunt comandanți de nave. Piața este restrânsă. Pregătirea este începută înainte să ajungă navele”, a declarat Raed Arafat.

ISU Constanţa a suplimentat organigrama

La rândul său, Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă (IGSU) spune că ISU Constanţa a suplimentat organigrama cu o nouă subunitate, Detaşamentul Special Naval, pentru că este nevoie de 160 de persoane calificate pentru ca cele două nave de salvare ultramoderne să poate fi operaţionale.

„Procentul de încadrare cu personal, la acest moment, este de aproximativ 28%, iar acesta va continua, astfel încât, în cel mai scurt timp, posturile prevăzute să fie încadrate cu personal care să permită executarea misiunilor cu acest tip de ambarcaţiune. Facem precizarea că în momentul în care vom avea angajaţi doi ofiţeri comandanţi de navă, cu personalul existent vor putea fi executate misiuni pe mare”, arată IGSU.

„Încă din data 27 iulie 2023, IGSU a întreprins demersuri pentru modificarea structurii organizatorice a Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă «Dobrogea» al judeţului Constanţa, sens în care organigrama a fost suplimentată cu o nouă subunitate, respectiv Detaşamentul Special Naval, care asigură îndeplinirea atribuţiilor stabilite în sarcina Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă «Dobrogea» al judeţului Constanţa pentru stingerea incendiilor şi salvarea persoanelor la navele aflate în porturi şi în apele teritoriale române, respectiv la platforme maritime de foraj şi extracţie.

Pentru ca cele două nave să devină funcţionale şi să poată executa misiuni de stingere şi căutare-salvare pe mare, încă din anii trecuţi am manifestat preocupare pentru încadrarea cu personal de specialitate pentru cele 160 de posturi necesare pentru ambele ambarcaţiuni (20 de persoane/4 ture/2 nave)”, au mai spus oficialii IGSU.

Pentru că, pe lângă pompieri, echipajul trebuie să aibă în componenţă categorii specializate de personal navigant (comandant de navă, electrician, motorist, şef mecanic etc.), pentru acesta există proceduri specifice de recrutare. Ei trebuie să provină din instituţii aparţinând sistemului de apărare, ordine publică şi securitate naţională şi pot fi selectaţi prin transfer, mutare (la cerere sau în interesul serviciului pentru posturile vacante de conducere şi de execuţie) ori recrutare din rândul absolvenţilor Academiei Navale ”Mircea cel Bătrân” Constanţa, promoţiile 2024-2027.

„Pentru eficientizarea procesului de selecţie în vederea ocupării personalului care va încadra aceste ambarcaţiuni, IGSU a făcut demersuri pentru promovarea unui memorandum care să permită organizarea concursurilor din sursă externă.

Mai mult, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă al judeţului Constanţa a desfăşurat interviuri pentru ocuparea posturilor de execuţie vacante din cadrul componentei de intervenţiei a navei multirol, fiind identificate 43 de cadre militare care şi-au exprimat intenţia de participare la selecţia organizată în acest sens. Pentru finalizarea acestui proces, în perioada următoare vor fi demarate procedurile de mutare a subofiţerilor, în mod etapizat, pentru asigurarea capacităţii de răspuns la nivelul structurilor de intervenţie”, au mai spus reprezentanţii IGSU.

În acelaşi scop, studenţi din anii terminali ai Academiei Navale ”Mircea cel Bătrân” şi absolvenţii promoţiei 2023 de maiştri militari repartizaţi la IGSU au făcut stagii de pregătire de profil în şantiere navale aparţinând companiei Damen, atât în Olanda şi în România.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite