Marinarii romani pot castiga intre 600 si 6.000 de dolari pe luna
0Meseria de marinar este pe cat de frumoasa si de banoasa, pe atat de plina de privatiuni si de servituti. Navigatorii, bine platiti pe perioada contractelor de munca, o data ajunsi acasa traiesc din
Meseria de marinar este pe cat de frumoasa si de banoasa, pe atat de plina de privatiuni si de servituti. Navigatorii, bine platiti pe perioada contractelor de munca, o data ajunsi acasa traiesc din ceea ce au castigat pe mare. Durata imbarcarii variaza de la companie la companie. Voiajele minime sunt cele de trei luni, iar cele mai lungi de sase luni, cu posibilitatea prelungirii pana la noua luni dupa optiunea armatorului. Avantajele acestui job sunt clare: indemnizatia de strainatate (diurna), posibilitatea de a strange o suma importanta de bani fara cheltuieli aiurea si un trai decent, cu trei mese imbelsugate pe zi. Dezavantajele sunt si ele cunoscute si asumate: departarea de tara si de cei dragi, munca in conditii adesea vitrege si printre straini si, nu foarte rar, posibilitatea ca la intoarcerea acasa sa-ti gasesti consoarta in bratele altuia sau chiar sa n-o gasesti deloc, iar casa sa-ti fie goala. Tocmai de aceea, indemnizatia in valuta primita de marinar nu este considerata in Romania venit pentru ca, in cazul unui eventual divort, infidela sa nu poata cere instantei jumatate din agoniseala amaratului care si-a mancat ficatii si albit parul pe marile si oceanele lumii. In acest scop, de cele mai multe ori, marinarul primeste acasa salariul minim pe economie. Navigatorii, asa-zisul personal navigant al unei companii, se impart in doua categorii, personal brevetat, adica ofiterii posesori de brevet, si personalul nebrevetat, adica marinarii simpli, timonierii, motoristii, lacatusii, ospatarii, sudorii sau strungarii. Diurna primita este si ea diferentiata dupa functie si contractul semnat cu comandantul navei. In Romania exista doua institutii de invatamant superior care scolarizeaza militari, ofiteri de marina civila, Institutul de Marina Civila si Academia Navala, ambele din Constanta. Tot pe malul marii sunt polarizate si sediile sau filialele diverselor companii de navigatie romanesti si straine sau ale companilor de crewing (n.r. - recrutare de personal navigant). Minimul pe care il poate primi un navigator este stabilit de ITF (n.r. - Sindicatul International al Transportatorilor, in speta al navigatorilor), sindicat la care este afiliat si Sindicatul Liber al Navigatorilor, din portul Constanta. Astfel, salariul unui timonier, spre exemplu, variaza de la 600 de dolari pe luna (n.r. - 30 USD/zi) pana la 1.000 de dolari pe luna (n.r. - 33 USD/zi). Un ofiter III punte, proaspat iesit de pe bancile scolii, poate primi de la 900 de dolari in cazul in care se imbarca la o companie romaneasca, fie ea de stat sau privata, sau 1.800 de dolari, plus eventualul over-time (n.r. - plata pentru orele suplimentare) la o companie straina serioasa. Un comandant de nava castiga de la un minim de 1.500 de dolari pe luna la cea mai amarata companie de navigatie pana la 6.000 de dolari la o companie de tancuri petroliere la nivel mondial, cum ar fi Tanker Pacific. In aceasta categorie a firmelor straine serioase intra si companiile Maersk (Danemarca), Evergreen (Taiwan), Metz (Israel) si CMA-CGM (Franta). Ultimei i se asigura crewing-ul de catre societatea constanteana Don's Oversea Arpinav, firma care si-a castigat un binemeritat prestigiu printre navigatori. Alte firme de crewing serioase ar mai fi BlackSea, Poseidon, Nicovexim, Eastern Crewing si Zodiac, ultima fiind un apendice al societatii de navigatie cu aceleasi sume. Companiile romanesti private, atatea cate au mai ramas dupa avalansa de falimente din shippingul romanesc, au salarii destul de modeste. Oricum, cele mai rasarite ar fi Cosena, Histria si Octogon, acesta din urma lucrand cu englezii. Oricum, amatorii care viseaza sa navigheze si sa castige bani frumosi trebuie sa stie ca pe mare nu pot ajunge decat oameni bine pregatiti psihic si profesional.