Pericolul ascuns din mașinile parcate în soare. Cum pot evita șoferii efectele caniculei

0
0
Publicat:

Temperaturile ridicate din timpul verii pot afecta negativ atât performanța autoturismelor, cât și siguranța și confortul șoferilor. Specialiștii oferă câteva recomandări simple pentru a preveni efectele nedorite ale căldurii asupra mașinilor și pasagerilor acestora.

Temperatura din mașină poate afecta condusul. Foto: Freepik.com
Temperatura din mașină poate afecta condusul. Foto: Freepik.com

Oamenii de știință din mai multe țări au studiat modul în care temperatura influențează accidentele rutiere și au descoperit un tipar asemănător: vremea caniculară crește riscul producerii acestora, potrivit publicației de știință Scientific American.

Parcarea la soare, de nedorit

Conform sursei citate, expunerea la căldură extremă perturbă funcționarea corpului și a creierului, având efecte severe.

„Deshidratarea, somnolența și tulburările de dispoziție cauzate de căldură pot crește impulsivitatea și pot diminua performanțele cognitive, un motiv serios de îngrijorare pentru oricine se află la volan. În plus, modul în care o mașină reține căldura amplifică riscul de accident”, arată Scientific American, într-un articol dedicat efectelor caniculei asupra șoferilor.

Omul de știință Ronnen Levinson, cercetător în cadrul Laboratorului Național Lawrence Berkeley, compară mașinile cu serele, explicând că, atunci când un vehicul este parcat în soare, lumina trece prin geamuri și parbriz, iar în interior, suprafețele expuse și chiar aerul absorb căldura până când temperatura devine insuportabilă.

„Levinson și colegii săi au descoperit că, într-o dimineață plăcută, cu o temperatură exterioară de aproximativ 25 de grade Celsius, temperatura din interiorul unei mașini negre lăsate în soare timp de o oră a depășit 47 de grade Celsius. După încă patru ore, chiar și cu aerul condiționat pornit intermitent, temperatura din interior a ajuns la o valoare sufocantă de aproximativ 64 de grade Celsius, în timp ce afară erau aproximativ 36 de grade Celsius”, arată publicația de știință.

Mașinile supraîncălzite, pericol ascuns

Temperatura exterioară este principalul factor care determină cât de cald poate deveni interiorul unei mașini, a arătat Ronnen Levinson. Astfel, potrivit acestuia, atunci când termometrul urcă peste 38 de grade Celsius, un vehicul se poate transforma rapid într-un cuptor, suficient de fierbinte încât să „gătească încet” o bucată de carne.

Cercetătorul a constatat că, după 30 de minute de funcționare continuă a aerului condiționat, temperatura interioară a mașinii a scăzut de la 64 de grade Celsius la aproximativ 34 de grade, fiind încă departe de a fi confortabilă.

Corpul uman nu poate tolera o astfel de căldură excesivă pentru prea mult timp, avertizează, potrivit publicației, medicul Neha Raukar, specialist în medicină sportivă și afecțiuni legate de căldură.

„Chiar și temperaturi de peste 42 de grade Celsius, combinate cu umiditate foarte scăzută, sunt considerate în sport ca făcând parte din zona de pericol. Statul într-o mașină în care temperatura poate atinge sau chiar depăși 65 de grade Celsius poate fi letal, indiferent de chimia corpului tău”, a adăugat aceasta.

Chiar și o expunere scurtă la căldură extremă poate afecta capacitatea de a conduce. Într-un studiu citat de Scientific American, un grup de cercetători italieni a descoperit că persoanele care conduceau mașini parcate anterior într-un loc fără umbră prezentau dificultăți mai mari în menținerea direcției drepte, în identificarea semnalelor de trafic și în reacția rapidă la situațiile din trafic.

Ce pot face șoferii pentru a nu cădea victime caniculei

Unele măsuri luate de șoferi, dar și de autorități pot reduce riscul de accidentelor în timpul valurilor de căldură. Utilizarea parasolarelor reflectorizante pe parbrizul din față și pe lunetă reprezintă o metodă eficientă pentru a limita pătrunderea luminii solare în interiorul mașinii, arată omul de știință Ronnen Levinson.

Medicul Neha Raukar adaugă că oamenii trebuie să fie conștienți de sensibilitatea individuală la temperaturile ridicate.

Indiferent de starea lor de sănătate, toți șoferii pot beneficia de măsuri simple de siguranță: deschiderea geamurilor sau ușilor și pornirea aerului condiționat pentru câteva minute înainte de a se închide complet în mașină, precum și asigurarea unei surse de hidratare la îndemână.

Dacă, în timpul condusului, apar senzații de disconfort, chiar și în caz de grabă, uneori cea mai sigură decizie este oprirea din drum.

„Dacă simți că ceva nu e în regulă, trage pe dreapta și bea lichide reci”, a recomandat medicul.

Umbra, esențială pentru confortul din mașini

Un studiu realizat în 2020 în Slovenia a demonstrat că, după câteva ore, o mașină parcată într-un loc umbrit de copaci era cu 20 de grade Celsius mai răcoroasă decât una lăsată într-un spațiu neacoperit, în aceeași zi.

Ronnen Levinson afirmă că plantarea de copaci care să ofere umbră în parcări poate contribui semnificativ la menținerea unor temperaturi mai scăzute în interiorul mașinilor. Într-un alt studiu, omul de știință arăta că, la fel ca acoperișurile închise la culoare, și pavajele întunecate se încing puternic în soare, deoarece absorb între 80 și 95 la sută din lumina solară.

„Aceste suprafețe fierbinți agravează fenomenul de insulă de căldură urbană, încălzind aerul local și contribuind la încălzirea globală. Pavajele au un impact considerabil, deoarece acoperă aproximativ o treime din suprafața zonelor urbane. În plus, asfaltul încins poate crește temperatura apei de ploaie care se scurge, afectând negativ ecosistemele acvatice din aval”, a explicat autorul studiului

Pavajele „reci”, cu reflectivitate solară, rămân mai răcoroase în soare decât pavajele tradiționale, arată autorul cercetării.

Atenție la anvelope

Un alt pericol pentru siguranța traficului rutier în zilele caniculare este riscul crescut de explozie a anvelopelor, avertizează Administrația Națională pentru Siguranța Traficului pe Autostrăzi (NHTSA) din SUA.

„Atunci când conduci pe drumuri încinse, la viteze de autostradă, anvelopele se încălzesc, iar riscul de explozie crește — ceea ce poate duce la pierderea controlului asupra mașinii și, potențial, la un accident”, a informat NHTSA, într-un articol dedicat condusului pe timp de caniculă.

Conform datelor colectate de instituția americană, lunile de vară — iunie, iulie și august — sunt asociate cu cel mai mare număr de accidente grave cauzate de probleme legate de anvelope.

„Anvelopele încinse pot exploda, mai ales dacă sunt subumflate. Acest lucru nu doar că sporește riscul de explozie, ci duce și la un comportament mai lent și mai imprecis al mașinii, distanțe mai lungi de frânare și stres crescut asupra componentelor anvelopei. Așadar, înainte să pornești în această vară plină de distracții, acordă câteva minute pentru a verifica starea anvelopelor. Este un gest simplu care îți poate economisi bani, timp și poate chiar să-ți salveze viața”, a recomandat NHTSA.

Sfaturile polițiștilor

În zilele caniculare, Inspectoratul General al Poliţiei Române îi sfătuiește pe șoferi să respecte câteva reguli: să folosească sistemele de climatizare; să se asigure că presiunea din pneuri este cea recomandată pentru sezonul cald; să evite pe cât posibil călătoriile în jurul prânzului, în special persoanele în vârstă; să nu conducă dacă sunt obosiţi.

De asemenea, trebuie tratate cu toată atenţia reflexiile date de razele solare foarte puternice, din parbriz ori pe asfalt, reflexii ce pot crea dificultăţi neaşteptate celui de la volan, oferindu-i surprize neplăcute.         

„Recomandăm persoanelor cu probleme cardiace sau de altă natură medicală, menite a împiedica conducerea autovehiculelor în condiţii de siguranţă, să evite pe cât posibil deplasare cu autovehiculul în perioadele de timp caniculare, iar dacă este imperios necesară deplasarea să aibă un însoţitor în autovehicul. Solicităm conducătorilor de autovehicule să circule cu atenţie, calm şi să dea dovadă de respect în trafic, deoarece un comportament agresiv va spori major riscul de a fi implicat într-un eveniment rutier cu urmări nedorite", informa IGPR, într-un comunicat.

Sănătate

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite