Factorii genetici care duc la dependența de canabis. Studiul care a implicat peste un milion de oameni

Într-un nou studiu, care a inclus date genetice de la peste un milion de oameni, cercetătorii au dezvăluit factori genetici care predispun persoanele către dependența de canabis.

Dependența de canabis, legată de schizofrenie și tulburări comportamentale FOTO Shutterstock

Oamenii de știință au identificat variațiuni genetice legate de riscul de a dezvolta dependență de canabis. Oamenii care consumă canabis în mod regulat dezvoltă un grad crescut de toleranță la această substanță, în ciuda impactului negativ asupra vieții și sănătății lor, notează Live Science.

Dependența de canabis are criterii formale de diagnostic în manualul pentru tulburările de sănătate mintală. Dar „în general, ceea ce înseamnă este consumul de canabis care devine problematic și implică toleranță”, a explicat dr. Joel Gelernter, profesor de genetică și neuroștiințe la Facultatea de Medicină a Universității Yale și cercetător la Departamentul din SUA.

Pentru a investiga factorii genetici potențiali ai afecțiunii, Gelernter și colegii săi au extras date din Programul Million Veterans, care adună date genetice și medicale de la consumatorii veterani din SUA, precum și alte seturi de date mari.

În total, analiza lor a inclus genomul a peste 1 milion de oameni, dintre care aproximativ 64.000 au fost diagnosticați cu dependență de consum de canabis. Studiul a inclus, în cea mai mare parte, oameni de origine europeană, dar și africană, asiatică și mixtă.

În cadrul fiecarei populații, echipa de cercetare a descoperit punctele cheie ale variațiunilor genetice ale genomului – numite „loci” – asociate cu dependența de canabis. Ei au găsit 22 de loci relevante pentru europeni, câte două printre africani și est-asiatici și unul la oameni cu strămoși mixți.

Autorul principal al studiului, Daniel Levey, profesor asistent de psihiatrie la Facultatea de Medicină a Universității Yale și cercetător la UDVA a declarat, pentru sursa citată, că „există o nevoie crucială de extindere a studiului în afara strămoșilor europeni.”

Riscurile genetice din spatele tulburării consumului de canabis

În noul studiu, publicat, luni (20 noiembrie), în revista Nature Genetics, punctele fierbinți de variație au apărut adesea în apropierea genelor legate de neuroni, celulele sistemului nervos care comunică prin mesaje electrice și chimice.

Aceasta a inclus o genă care codifică un receptor de dopamină despre care se știe că este esențial pentru sistemul de recompensă al creierului și că joacă un rol în dependență.

În date au apărut și alte tipuri de neuroni, care răspund la diferiți mesageri chimici. Gelernter a remarcat însă că nu a văzut ca „receptorii de canabinoizi să apară în partea de sus”. Aceștia sunt receptorii la care ingredientele canabisului se conectează direct.

Este posibil ca genele legate de receptorii canabinoizi să apară în seturi de date mai mari.

„Cred că partea cea mai mare a ceea ce am văzut este în aval de interacțiunea directă a ingredientelor din canabis cu receptorii creierului”, a spus el.

Schizofrenie, cancer pulmonar și alte tulburări comportamentale

Cercetătorii au investigat dacă aceste trăsături genetice au apărut alături de cele legate de alte tulburări și comportamente. Ei au descoperit legături între tulburarea consumului de canabis și fumatul de țigări, diferite forme de dependență de substanțe și simptome ale tulburării de stres post-traumatic (PTSD).

Ei au comparat aceste modele genetice legate de tulburarea consumului de canabis cu modele legate anterior de consumul general de canabis.

Cele două modele au fost destul de diferite – consumul general de canabis nu a fost legat de PTSD, de exemplu. Cu toate acestea, atât consumul ocazional de canabis, cât și tulburarea diagnosticată au fost legate de schizofrenie.