România testează la maximum legislația europeană privind serviciile digitale, scrie Politico
0Victoria neașteptată a unui ultranaționalist în alegerile prezidențiale din România pune sub semnul întrebării eficiența noilor reglementări europene privind rețelele sociale. Acuzațiile de manipulare a alegerilor printr-o campanie organizată pe TikTok au adus în prim-plan Legea privind serviciile digitale a Uniunii Europene, aflată la debut, scrie Politico.eu.

Călin Georgescu, un ultranaționalist necunoscut, a reușit să câștige prima rundă a alegerilor din România, iar acest succes a pus Comisia Europeană sub presiune, forțând-o să demonstreze că poate aplica noile sale instrumente pentru a controla conținutul online. Regulile recente permit autorităților europene să amendeze companiile de tehnologie cu până la 6% din cifra lor de afaceri anuală globală sau chiar să le suspende temporar serviciile în Uniunea Europeană.
Cum răspunde Bruxelles-ul? „Investigăm”, spun oficialii Comisiei
Comisia Europeană, care are responsabilitatea de a supraveghea platformele de social media mari, precum TikTok, se află într-o situație delicată. Într-un moment în care Europa a dat startul unui cadru legislativ menit să reglementeze comportamentul platformelor online, se confruntă cu provocarea de a dovedi că Legea privind serviciile digitale (DSA) funcționează, fără a fi acuzată de imixtiune în alegerile interne ale statelor membre.
Cazul din România vine într-un context mai larg, în care autoritățile europene încearcă să pună ordine și în conturile rețelei X, deținută de Elon Musk, un alt critic al reglementărilor europene privind rețelele sociale.
Dacă Bruxelles-ul nu poate demonstra că poate aborda aceste probleme-cheie, credibilitatea legii emblematice a UE privind social media s-ar putea prăbuși - exact atunci când legislatorii și ONG-urile se așteaptă ca normele să înceapă să aibă efect asupra cetățenilor.
Comisia „merge cam pe vârfuri”, a declarat Eliška Pírková, care se ocupă de Pachetul legislativ privind serviciile digitale (DSA) la grupul de campanie AccessNow.
Punct sensibil
În urma victoriei uimitoare a lui Georgescu, Comisia s-a confruntat rapid cu probleme.
La doar două zile după alegeri, chiar dacă detaliile cu privire la creșterea târzie pe TikTok a lui Georgescu erau încă rare, autoritatea română de reglementare a audiovizualului a solicitat Comisiei să investigheze aplicația de partajare a videoclipurilor. Aceasta a susținut că algoritmul TikTok a amplificat conținutul care „a favorizat în mod disproporționat un candidat”, a detaliat aceasta într-o declarație pentru POLITICO.
Aceast lucru nu a declanșat imediat o investigație din partea autorității cu sediul la Bruxelles. În schimb, Comisia a extins un set mai vechi de întrebări pentru TikTok cu noi întrebări despre sistemul platformei de a recomanda conținut utilizatorilor și despre riscurile actorilor malițioși care exploatează aplicația.
De asemenea, a invitat TikTok, Meta (proprietarul Facebook), Google, Microsoft și X pentru o discuție.
Provocarea principală este însă viteza de implementare a reglementărilor. Deși rețelele sociale se dezvoltă cu o viteză amețitoare, autoritățile europene au acționat destul de lent. Până acum, doar platforma X a fost avertizată că ar putea încălca reglementările europene.
„Este destul de dezamăgitor”, spune Pírková, care adaugă că, în ciuda acestui ritm, înțelege și motivele acestei prudențe. „Investigațiile trebuie să fie bine documentate și temeinic fundamentate”, subliniază aceasta.
O altă temere majoră a Comisiei este să nu fie acuzată de amestec în alegerile naționale. După ce Thierry Breton, fost comisar european, a fost acuzat de ingerință în alegerile din SUA, din cauza unei avertizări adresate lui Elon Musk înainte de un interviu cu Donald Trump, Comisia se ferește să intervină într-un context electoral atât de sensibil.
Legea europeană privind rețelele sociale nu a fost gândită ca o soluție rapidă pentru alegeri ca cele din România. În cazul unei investigații, chiar și o concluzie care ar arăta că TikTok a încălcat reglementările nu ar schimba, practic, rezultatul alegerilor. Totuși, reacția puternică generată de acest caz ar putea deschide drumul pentru o monitorizare mai strictă a viitoarelor procese electorale.
Alexandra Geese, deputat european din partea Verzilor, care a negociat reglementările digitale, este de părere că „executivul european ar trebui să învețe din acest caz și să stabilească măsuri intermediare clare care pot fi aplicate platformelor în timpul unui scrutin”.
Într-un ultim act, TikTok a fost obligat să păstreze toate datele referitoare la alegerile naționale din Uniunea Europeană până în luna martie a anului viitor, un ordin care va fi în vigoare și în momentul în care Germania va organiza alegerile din februarie.