UPDATE Elevii de clasa a IV-a au dat, miercuri, evaluarea-pilot de la română şi matematică. Cum a decurs testarea

0
Publicat:
Ultima actualizare:
De anul viitor, aceste evaluări vor fi organizate la nivel naţional, aşa cum prevede Legea Educaţiei    FOTO: Arhiva Adevărul
De anul viitor, aceste evaluări vor fi organizate la nivel naţional, aşa cum prevede Legea Educaţiei    FOTO: Arhiva Adevărul

2.500 de elevi care termină clasa a IV-a, din 136 de şcoli din ţară, au dat, miercuri, evaluarea-pilot la română şi matematică, organizată pe modelul testelor internaţionale. Urmează elevii de clasa a VI-a, care vor fi evaluaţi pe 22 mai.

UPDATE 16:49 -  2.500 de elevi de clasa a IV-a au fost testaţi, miercuri, la matematică şi limba română sau limba maternă, în cadrul evaluării naţionale ce are scop estimarea nivelului lor de cunoştinţe, fără să fie date note sau calificative, informează Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN).

Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare (CNEE) intenţionează să extindă programul evaluărilor naţionale la nivelul întregii ţări, pentru a putea monitoriza, în mod eficient, standardele curriculare şi pentru a informa în mod sistematic atât factorii de decizie, cât şi profesioniştii din domeniu cu privire la evoluţia acestora, se mai arată în comunicat.


La şcoala 71 din Capitală, unul dintre centrele unde s-a dat pilotarea de la clasa a IV-a, evaluarea s-a sfârşit. Elevii au dat, mai întâi, testul de la limba română, care a durat 50 de minute, au avut o pauză de 10 minute şi au intrat din nou în clasă pentru evaluarea de la matematică, care a durat tot 50 de minute. Testele au fost individuale şi au constat în întrebări care verifică capacităţile de sinteză, relaţionare şi recunoaştere a copiilor, a explicat directorul şcolii 71, Mihai Meliţă.

"Elevii au avut emoţii ca în faţa oricărui test. Pilotarea s-a făcut pe o singură clasă, fiind vorba de 24 de elevi. Am primit testele de la Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti (ISMB), iar în sală a fost prezent un cadru didactic trimis de inspectorat pentru a monitoriza desfăşurarea pilotării. De asemenea, copiii au mai fost supravegheaţi şi de un al doilea profesor, altul decât învăţătorul de la clasă", a explicat pentru adevarul.ro directorul şcolii 71, profesorul Mihai Meliţă.

Evaluările-pilot vizează testarea competenţelor de bază, la finalul anului şcolar, mai exact în intervalul 9 - 22 mai, în peste 200 de şcoli din ţară, însă notele nu vor fi trecute în catalog.

De anul viitor, aceste evaluări vor fi organizate la nivel naţional, aşa cum prevede Legea Educaţiei, nu doar pe bază de eşantion, potrivit ministrului Educaţiei, Remus Pricopie.

Evaluarea este una „standardizată, realizată pe un eşantion de elevi aflaţi în clasa a IV-a în unităţile din învăţământul de stat şi particular din întreaga ţară, care are scopul de a furniza datele şi dovezile necesare pentru diagnoza sistemului de învăţământ la nivel primar“, se mai arată în metodologie.

Calendarul testelor-pilot

9 şi 10 mai - evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a
15 mai - evaluarea elevilor la finalul clasei a IV-a
22 mai - evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a

Conform metodologiei, testele pentru elevii de clasa a VI-a conţin două secţiuni corespunzătoare probelor transdisciplinare evaluate: limbă şi comunicare, respectiv matematică şi ştiinţe. Şi în cazul lor, dificultatea testelor va fi medie, iar durata cumulată a secvenţelor de evaluare nu va depăşi un total de 120 de minute.

Potrivit lui Pricopie, activitatea de pilotare vizează mai degrabă testarea instrumentelor de evaluare şi procedurile de organizare a acestor evaluări, şi nu măsuri punitive.

Elevii care termină clasa a IV-a erau evaluaţi şi până acum pe bază de eşantion, iar scopul acestui test este mai degrabă verificarea performanţei sistemului educaţional, ce efecte au avut măsurile introduse de guvernanţi, decât evaluarea cunoştinţelor acestora.

Peste 5.200 de elevi evaluaţi în 2012

Şi anul trecut testele s-au desfăşurat în sistem pilot, doar pe un eşantion de copii - peste 5.200 în total, pe cele trei niveluri educaţionale, deşi Legea Educaţiei Naţionale stipulează evaluarea tuturor elevilor din ţară.

Potrivit CNEE, subiectele sunt construite pe modelul internaţional, similare testelor PISA (Programul pentru evaluarea internaţională a elevilor), şi vor fi pilotate cel puţin încă un an-doi, având în vedere că trebuie verificate competenţe din mai multe discipline, iar programa românească nu vizează o astfel de abordare, în care, de exemplu, fizica este predată în conexiune cu chimia şi biologia.

Întrebări pe modelul ţărilor dezvoltate

Elevii care vor fi testaţi la matematică, citire/lectură sau ştiinţe în cadrul evaluărilor iniţiale de anul acesta pot consulta broşura CNEE cu modelele de subiecte PISA 2012 şi rezolvarea lor.

Printre acestea figurează un set de întrebări plecând de la rezultatele atleţilor medaliaţi la Jocurile Olimpice din 2008: trebuie să calculeze timpul obţinut în secunde de medaliatul cu aur la proba de 800 de metri bărbaţi şi să arate cum au ajuns la acel rezultat sau să explice de ce atleţii au devenit din ce în ce mai rapizi în ultimii ani.

Apar şi întrebări ilustrate prin desene legate de cuburi, piramide, dar şi o cerinţă privind calcularea ariei continentului Antarctica pe baza unei hărţi date.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite