STUDIU Cum arată stilul de viaţă al unui elev de clasa I din Capitală
0
Doar 38% dintre elevii de clasa I din Bucureşti fac mişcare zilnic, mănâncă mai degrabă dulciuri decât legume, însă spun că nu sar peste micul dejun şi consumă mâncare gătită. În medie, ei petrec în timpul săptămânii două ore pe zi în faţa televizorului, aproape cât alocă şi lecţiilor, arată un studiu GFK lansat marţi.
Un copil de clasa I din Bucureşti are în medie 7 ani, cântăreşte 26 kg şi are o înălţime de 125,8 cm, arată studiul lansat marţi ”Şi eu trăiesc sănătos! – SETS” cu privire la obiceiurile de stil de viaţă ale elevilor din clasa I din Bucureşti, realizat la initiaţiva Fundaţiei PRAIS de GfK România.
Potrivit studiului, mai mult de trei sferturi din copiii de clasa I din Capitală mănâncă micul dejun în fiecare zi în timpul săptămânii, iar aproape toţi fac asta în fiecare sâmbătă şi duminică.
68% din ei au trei mese principale pe zi, jumătate mănâncă şi între mese, iar 2 din 5 copii mănâncă doar în cadrul meselor principale.
Cel puţin un fruct pe zi
Mai mult de jumătate din copiii de clasa I din Bucureşti consumă cel puţin o dată pe zi fructe, legume, lactate şi carne. În ceea ce priveşte mâncarea gătită, aceasta este consumată în medie de două ori pe zi, au declarat elevii.
Cât despre fructe şi legume, acestea sunt consumate aproape la fel ca dulciurile: săptămânal, elevii mănâncă de 8,6 ori fructe, de 7 ori legume, iar dulciuri de 7,9 ori, mai arată studiul.
Elevii de clasa I susţin că beau mai mult de patru pahare de lichide pe zi, iar în ceea ce priveşte sucurile, aceştia recunosc că beau răcoritoare în medie de trei ori pe săptămână.
Plimbări în aer liber, TV şi joacă
Studiul arată, de asemenea, că 38% dintre copiii de clasa I din Bucureşti fac mişcare în fiecare zi. În medie, 5 zile pe săptămână fac mişcare în aer liber, plimbări prin parcuri, sau se joacă împreună cu alţi copii.
Iar mai mult de 50% dintre ei merg la orele de educaţie fizică sau practică un sport de 2-3 ori pe săptămână, au mai relevat răspunsurile lor.
Aproximativ jumătate a declarat că petrece în medie două ore pe zi în faţa televizorului în timpul săptămânii, respectiv trei ore în weekend.
Însă o treime din copii petrece mai mult de patru ore pe zi în timpul weekend-ului uitându-se la TV/DVD/Video.
Două ore de studiu, 30 de minute pe reţelele sociale
În ceea ce priveşte accesul la tehnologie şi informaţie, aproximativ trei sferturi dintre copiii de clasa I din Bucureşti au spus că au acasă unul sau două calculatoare, majoritatea având acces la internet, potrivit studiului GFK. Venitul mediu net, lunar, pe gospodărie, în Bucureşti este de 2.959 RON.
Elevii petrec în jur de două ore şi jumătate pe zi pentru lecţiile de acasă, cam cât stau şi la TV. Dacă timpul alocat jocului într-o zi de weekend este dublu faţă de timpul săptămânii, când au şi cursuri, se pare că elevii petrec aproximativ o jumătate de oră pentru comunicarea cu prietenii prin intermediul reţelelor sociale, indiferent de zi.
Cei mai mulţi copii de clasa I nu folosesc totuşi timpul în faţa calculatorului doar pentru comunicare cu prietenii. În medie, aceştia îşi dedică timpul liber din aproximativ două zile şi jumătate, săptămânal, pentru întâlniri cu colegii/ prietenii.
Potrivit vârstei lor, ei acordă cel mai mult timp somnului, apoi activităţilor şcolare şi studiului individual. Micuţii petrec mai mult timp cu familia decât în faţa calculatorului, concluzionează studiul.
Rezultate Studiu Si Eu Traiesc Sanatos! SETS
„Timp de cinci ani ne-am propus ca alianţa naţională care susţine mişcarea <<Şi eu trăiesc sănătos!>> SETS să demonstreze că putem schimba viitorul unei generaţii prin informarea şi educarea copiilor şi familiilor acestora la nivel naţional. Metodologiile pe care le folosim sunt aplicate în alte 15 ţări membre EPODE International Network (EIN), ca şi noi, iar rezultatele măsurabile îşi vor spune cuvântul”, a declarat Silvia Bucur, Preşedinte al Fundaţiei PRAIS.
Sport şi alimentaţie echilibrată
Membrii Consiliului Ştiinţific SETS recomandă ca deviză a stilului de viaţă sănătos “Moderaţie, Echilibru şi Variaţie”, activităţile fizice zilnice şi sportul fiind esenţiale în dezvoltarea armonioasă a copilului, în asociere cu alimentaţia echilibrată.
Ancheta sociologică a fost realizată de Fundaţia PRAIS, revizuită de Ministerul Sănătăţii şi adaptată de GfK România. Chestionarele au fost aplicate, în perioada decembrie 2012 - ianuarie 2013, unui eşantion format din 677 de părinţi ai elevilor de clasa I din 30 de şcoli bucureştene şi are o marjă de eroare de +/- 3,77%.
Studiul „Şi eu trăiesc sănătos! - SETS Obiceiurile de stil de viaţă ale elevilor din clasa I” are valoare de referinţă pentru mişcarea naţională SETS, care îşi propune să repete această analiză sociologică şi la finele ciclului şcolar de 4 ani al proiectului, evaluând astfel impactul metodologiilor EPODE, care stau la baza mişcării SETS, susţin autorii.
EIN este cea mai mare reţea globală de prevenire a obezităţii şi prevede 24 de programe cu metodologii similare implementate în 15 ţări, printre care: Franţa, Belgia, Spania, Olanda, Grecia, Canada, Brazilia, Mexic, Polonia, Portugalia, Australia şi Noua Zeelandă, reţea în cadrul căreia mişcarea SETS este membru activ.
În România, SETS a angrenat până în acest moment aproape 80.000 de elevi din ciclul primar din 252 de şcoli din Bucureşti, Roman şi Cluj-Napoca, 3.000 de cadre didactice şi peste 160.000 de părinţi, potrivit reprezentanţilor acestei mişcări.