Soluție pentru deficitul de cadre didactice: Profesori universitari, reșcoliți pentru a preda la liceu

0
Publicat:

Ligia Deca, ministrul Educației, a vorbit, marți, la Comisia de Învățământ de la Cameră, despre salarizarea profesorilor, dar și despre deficitul înregistrat mai ales la științele exacte. Ce soluție a avansat ministrul pentru problema din urmă.

Ligia Deca, în studioul Adevărul Foto: David Muntean
Ligia Deca, în studioul Adevărul Foto: David Muntean

Cred şi susţin că profesorii din România merită mai mult respect şi mai multă recunoaştere. De aceea am susţinut introducerea ca bază a grilei de salarizare salariul mediu pe economie. Mi-aş dori ca această prevedere să fie în legea specială a educaţiei. Dar dacă din motive de tehnică legislativă este complicat, aş prefera să vedem în realitate că se întâmplă şi mai puţin în ce lege organică este introdusă această prevedere. Voi continua să susţin acest deziderat şi cred că există extrem de multe argumente ca grila de salarizare în educaţie să capete cu totul alt loc în grila generală de salarizare a sistemelor publice”, a afirmat Deca, citată de TVR.

Salariile profesorilor ar urma să crească, în medie, cu 60%, printr-o lege viitoare a salarizării unice în sistemul bugetar. Propuneri cu grilele de salarizare au fost trimise la Ministerul Muncii.

Potrivit ministrului, în cuprinsul legilor educației, la sugestia sindicatelor, sintagma ”personalului nedidactic” a fost înlocuit cu ”personalul administrativ”.

„Problema este dacă ei sunt incluşi în grila generală din legea salarizării unice alături de alte categorii similare din alte sectoare sau dacă această categorie de personal administrativ capătă o specificitate în sistem şi atunci sunt asociaţi cu grila specială pentru educaţie. Cred că locul pentru această discuţie este discuţia la legea salarizării, împreună cu Ministerul Muncii”, a mai spus ministrul.

Totodată, a adăugat oficialul, a fost pusă problema facilitării tranziției din învățământul universitar către cel preuniversitar.

„Începem să avem o penurie de profesori în preuniversitar, mai ales în zona ştiinţelor. Consider că ar fi absolut minunat ca profesorii din universitar să-şi dorească să vină să umple aceste goluri pentru că ele încep să se vadă nu numai în mediul rural, ci şi urban, dar cred că pedagogia pentru anumite intervale de vârstă şcolară arată diferit. Aşa cum în lege avem pregătire diferită la nivel de licenţă pentru preşcolari şi primar, pentru că specificităţile vârstei impun o anumită pregătire, aşa cred că şi personalul universitar, care până atunci a predat unor tineri cu autonomie mare în învăţare, ar trebui să parcurgă, înainte de a intra în învăţământul preuniversitar, nişte module de formare ţintite pe vârsta elevilor cărora le vor preda”, a explicat Deca.

Ligia Deca a precizat că în textul legilor nu apare nicio referinţă la ideologia de gen: „Avem la principii: principiul diversităţii, pentru că în România avem diversitate culturală, etnică, lingvistică, religioasă şi această diversitate trebuie protejată şi preţuită. De asemenea, cred că ar fi revoltător în anul 2023 ca un copil, care este de exemplu cu cerinţe educaţionale speciale, doar pentru faptul că este diferit faţă de colegii din clasa sa, să fie discriminat. La aceste aspecte se referă diversitatea, ca principiu în lege, şi la asta ne referim atunci când spunem că personalul didactic trebuie să fructifice diversitatea pentru întărirea atitudinilor pozitive ale elevilor. Credem că, de exemplu, un elev rom trebuie să fie mândru de cultura asta, mândru de contribuţia personalităţilor rome în istoria României, este normal să putem să preţuim toate caracteristicile unice ale copiilor şi, de aceea, ni s-a părut normal ca această chestiune să fie inclusă, inclusiv în ceea ce înseamnă obligaţiile cadrelor didactice, alături de multe alte valori, precum patriotismul, respectarea normelor morale, precum stimularea potenţialului copiilor şi aşa mai departe”, a conchis Deca.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite