Ce soluții are ministrul Educației, Daniel David, pentru reformarea învățământului cu bani puțini
0Ministrul Educației, Daniel David, a declarat într-un interviu la Digi24 că are de gând să reformeze sistemul de educație din România, însă cu pași mărunți și bine gândiți. Iar toate deciziile vor fi luate pe dovezi și după analizarea în profunzime a situațiilor care ar impune schimbări majore în sistem pentru că bugetul alocat nu permite să ne întindem mai mult decât ne este plapuma.

Despre protestul AUR: „În România există democrație”
Incidentele care au avut loc în timpul protestului AUR, când manifestanții au agresat mai mulți jurnaliști, nu sunt neapărat o cauză a lipsei de educație a populației, însă educația ar putea preveni, ar putea fi un antidot pentru astfel de manifestări, consideră ministrul Educației, Daniel David. Acesta a declarat că protestul AUR demonstrează că în România există democrație: „În ciuda acestor tensiuni, instituțiile statului funcționează, într-o democrație ai și proteste și manifestații, asta e un semn pentru democrație. Suntem o democrație funcțională. Sigur că ar fi fost bine să fie cu mai putină violență. Instituțiile, totuși, funcționează, uite ca ai putut sa ai un astfel de protest”.
Ministrul David a vorbit despre democrație inclusiv în contextul alegerilor prezidențiale de anul trecut, alegeri anulate de CCR. „Avem tendința de a exagera și pozitivul și negativul. Și ajungem la aceste tensiuni care duc în zona de violență. Faptul că ai oameni care cred altceva, poate chiar că rolul României nu este în UE, este un drept democratic. Este o parte a democrației. Sigur, eu nu cred în acel lucru, o să mă lupt împotriva acestei idei, dar pot să accept faptul că sunt oameni care văd lucrurile altfel. Pentru a evita o atitudine extremistă și pentru a avea o atitudine democratică te poți bate pentru drepturile tale respectându-le pe cele ale celorlalți. Dacă le calci în picioare, dacă devii agresiv, dacă vrei să pui pumnul în gură altora, atunci nu mai este o atitudine democratică”, a declarat ministrul.
Pe de altă parte, oficialul a precizat că își dorește ca cetățenii să fie protejați de tot ce înseamnă manipulare: „Fake news, pseudo-știința, lucruri bizare care sunt spuse, care frizează bunul simț și normalitatea. Și de aceea în programul de guvernare există un punct special pentru a crea o platformă națională de promovare a științei și de a bloca zona de pseudo-știință”. Ministrul se referă la anumite teme de interes care vor fi inserate în programa școlară a elevilor: „De exemplu, stilul de viață sănătos care îi învață pe copii și cum să se protejeze de droguri, de alcool, țigări, manipulare, fake news. Sunt multe lucruri pe care le putem face doar îmbunătățind și actualizând conținuturile și fără să aducem mai multe materii”.
Ministrul se gândește la Educație pentru sănătate - o temă care poate fi acoperită în materia de Biologie. Apoi, componenta de sănătate mintală și stil de viață sănătos ar putea să intre în zona de Psihologie. Mai există materia de Consiliere și orientare „unde poți să acoperi alte multe lucruri care țin de educația pentru a fi un bun cetățean”, a mai precizat ministrul. Acesta își dorește să împlementeze și discipline din zona de autocunoaștere și dezvoltare personală. „Dacă reușești să te dezvolți armonios nu vei mai fi vulnerabil la manipulare, la conspirații, fake news, consum de droguri etc”.
Masa caldă în școli: „Voi cere suplimentarea bugetului și situația economică o va permite”
Finanțarea sistemului de educație este o problemă veche de ani de zile și care nici în 2025 nu va fi rezolvată: „Trebuie să cerem acea sumă de 6% din PIB și să ne batem pentru ea dar în paralel cu un lucru foarte important: eficientizarea sistemului. Sunt foarte multe lucruri care trebuie organizate la nivelul sistemului de educație și de cercetare astfel încât atunci când mergem în fața politicienilor trebuie să arătăm că în casă am făcut ordine, iar instituțiile sunt pregătite să cheltuiască eficient acei bani”.
Masa caldă în școli ar fi o prioritate: „Sumele alocate vor rămâne la nivelul celor de anul trecut, însă eu voi cere suplimentarea când va fi momentul. Atunci când situația economico-financiară va merge mai bine, premeirul a spus că va onora promisiunile făcute. Am încredere. Și voi cere atunci atingerea obiectivului propus în actul de guvernare în ceea ce privește Masa caldă”.
Bugetul pentru Educație va fi mai mare față de cel de anul trecut
Cât despre alocarea bugetară pentru Educație în acest an, ministrul David a declarat că este un om realist: „Mandatul meu este un mandat de 2 luni, sunt etape diferite. În prima etapă pe care o văd în condițiile acestei crize economico-financiare ceea ce poți face este să eficientizezi arhitectura sistemului așa cum există ea în forma actuală. Adică bugetul pe care îl ai să-l folosești bine, eficient și să nu te apuci în această perioadă să faci schimbări majore. Pentru că nu există resurse. Însă se pot face multe lucruri și fără să ai bani în plus”. Ministrul dă ca exemplu reforma din zona învățământului superior și a cercetării: „Sunt multe instituții care nu cooperează unele cu altele, care se suprapun, se cheltuiesc resurse prin această suprapunere. Le vom evalua, vom restructura această arie încât să avem o dezvoltare în această zonă”.
În ceea ce privește învățământul preuniversitar, ministrul a anunțat că urmează a fi puse în dezbatere publică planurile cadru: „Acest lucru, în primă fază, se poate face fără a cere un buget mult mai mare. Mă aștept ca bugetul ministerului să fie ușor mai mare față de anul trecut. În paralel, lucrez la un diagnostic al întregului sistem de educație și cercetare pentru a ști ce funționează bine și de ce, pentru a întări acele lucruri, ce funcționează prost și de ce, ca să corectăm. Iar acel diagnostic va sta la baza a ceea ce eu văd ca a doua parte a mandatului. Ne vom așeza politic și sper ca la mijlocul anului și aspectele finaciare să funcționeze mai bine.”
Daniel David: „Nu am luat niciodată în calcul candidatura la alegerile prezidențiale”
Ministrul Daniel David a mărturisit că se pregătește pentru un mandat de „șase luni plus ce va urma după cele șase luni”. Cât despre vehiculata candidaturǎ la alegerile prezidențiale, acesta a spus că nu a luat-o niciodată în calcul: „Numele meu a fost propus de altcineva. Am spus altceva: că dacă vom fi în situația în care din partea euro-atlantică cele mai mari șanse le-aș avea eu, pe baza unor studii care se fac la modul riguros, împotriva unei Românii care și-ar asuma o direcție altfel decât direcția auro-atlantică, atunci aș putea să spun da și nu așputea să refuz. Dar eu nu gândesc în această logică, nu mă proiectez în această logică, eu sunt în acest moment ministru al Educației”.
Daniel David a precizat că propunerea pentru această funcție în Guvern a venit din partea PNL: „Am discutat cu președintele partidului și discuția a fost una foarte clasă, echilibrată. E nevoie de a întări România euro-atlantică, este nevoie de a gândi mecanisme de eficientizare a modului în care funcționează lucrurile cu un buget ușor mai mare dar nu foarte mare în condiții de criză”. Ministrul a acceptat propunerea venind el însuși cu propuneri: „De a aduce împreună educația și cercetarea. Nu cum să le separi. Sunt legate între ele, se susțin reciproc”.
Analfabetismul funcțional, combătut printr-o învățare remedială eficientă
Programul „România educată”, a mai declarat ministrul, nu poate fi judecat global „pentru că a început într-o anumită formă și s-a schimbat foarte mult pe parcurs. Însă, pot să vă spun că forma în care s-a exprimat legea învățământului superior este o formă acceptabilă. În următoarele șase luni, nu am de gând să fac modificări în zona legilor organice adoptate. Nici pe legile învățământului preuniversitar. Pentru că le-am adoptat de un an”
Ministrul a mai spus că în România între 40 și 42% dintre tinerii de 15 ani sunt analfabeți funcțional: „Aici trebuie insistat pe o învățare remedială bine făcută. Noi nu facem o învățareremedială adecvată. Dacă descoperim că în clasa a IX-a un copi are probleme la Chimie și nu poate prograsa, tendința e să cerem profesorului de la clasă să rămână cu el să facă acele lucruri, să-i dea acele competențe. Ceea ce este o abordare acceptabilă dar nu cea mai eficientă. Pentru că tratezi simptomele cu același profesor de la clasă care oricum nu a reușit să-l facă pe elev să treacă peste limitele pe care le are”.
Care ar fi soluția? „O învățare remedială ar trebui făcută cu profesori care sunt antrenați pentru a face învățarae remedială cu alte metode decât cele care l-au dus pe elv în zona respectivă”, a mai declarat ministrul Daniel David.