Bacalaureat 2025, sesiunea din iarnă. Ce le-ar putea pica elevilor la proba de competențe în Limba română

0
Publicat:
Ultima actualizare:

De astăzi în două săptămâni elevii claselor a XII-a care s-au înscris la Bacalaureatul din acest an vor susține prima probă: cea de competențe în comunicare la Limba română. Iată un model de subiect care le-ar putea pica elevilor. 

sala de examen
Proba de competențe la Limba română are loc între 27-29 ianuarie. Arhivă

Ruxandra Achim, profesoară de Limba română în cadrul Colegiului Național I.L.Caragiale din București a explicat pentru „Adevărul” că proba de evaluare a competentelor de comunicare în Limba română presupune lecturarea cu voce tare a unui text non-literar la prima vedere. „Se urmărește, de fapt, înțelegerea unei anumite situații de comunicare. Este vorba despre înțelegerea raportului între emițător, cel care transmite mesajul, și receptor, cel care primește mesajul, cu prezentarea scopului comunicării”.

 Ce trebuie să știe elevii și cum să se pregătească pentru examen. Sfaturile unui profesor

Pentru ca un elev să obțină un calificativ „avansat” sau „experimentat” el trebuie să demonstreze, în primul rând, că înțelege textul pe care îl citește. „Este vorba despre o lectură comprehensivă. Asta înseamnă marcarea pauzelor scrise cu ajutorul virgulei, marcarea situațiilor exclamative, interogative, imperative. Prin urmare, o lectură conștientă. Pe urmă, elevul trebuie să demonstreze că știe să se adapteze particularităților unei situații de comunicare: să recunoască particularitățile unui text oficial, particularitățile unui text publicistic, ale unui unui text științific, memorialistic, epistolar, să fie capabil să extragă diverse idei, fapte, argumente, opinii din textul pe care îl are de parcurs. Să poată să motiveze un punct de vedere într-o expoziție de 10 minute”. 

Copiii, mai spune dascălul, ar trebui să se conecteze la situații de comunicare uzuale. „Proba aceasta practic îi conectează la lucrurile concrete. Și cred că ține foarte mult și de cultura și informațiile pe care le-au acumulat până acum. Ei nu au ceva anume de repetat sau de învățat. Au, în schimb, obligația de a-și actualiza niște cunoștințe legate de aceste contexte de comunicare, de înțelegere a textului. Ei trebuie să demonstreze că-l înțeleg, că pot răspunde la întrebări pe baza acelui text, că pot argumenta o idee”, a mai explicat profesoara Ruxandra Achim.   

Bacalaureat 2025. Model pentru proba de competențe în Limba română

Citește textul cu voce tare.

„Cu imaginile, ca și cu textele, lucrurile stau cam așa: consumăm zilnic o cantitate imensă de informație vizuală și scrisă, care se derulează pe ecranul telefonului sau computerului. E o mișcare rapidă cu care ochii și creierul nostru s-au obișnuit în ultimul deceniu. Există o neliniște a „scrollului”, care nu ne mai lasă să stăm doar cu gândurile noastre. De parcă am pierde timp și am rata ceva important.

Evident, e o iluzie, ca toate cele în care ajungem să fim captivi. Degetele noastre nervoase caută obsesiv să atingă un ecran, să facă o fotografie, dar, dacă le iei obiectul dorinței, vor trece ca printr-un sevraj, dar la un moment dat se vor potoli. Trăim, de altfel, într-un mare paradox, cu cât suntem mai conectați, cu atât parcă devenim mai prost informați.

Încercați să convingeți pe cineva, care n-are obișnuința asta, că experiența cinematografului sau a cititului unui roman, care înseamnă și să lași telefonul deoparte, cel puțin o oră și jumătate, e importantă. „De ce?”, te va întreba. Întrebarea asta simplă, pe care copiii o pun obsesiv. Nu poți să povestești, în cazul ăsta, decât ce ai trăit, cum a fost să intri într-o sală de cinema după câteva luni.

Putem să ne ducem viețile, cum bine știm deja din timpul pandemiei, fără multe lucruri pe care le credeam indispensabile. Oricâte filme văzusem pe ecranul laptopului, seara, când dădeam play, visam cu ochii minții cum o să mă așez la un moment dat pe un scaun capitonat la cinema și o să aștept să se stingă lumina și să înceapă călătoria. [...]

Filmele și cărțile ne vorbesc de multe ori chiar despre viețile noastre, în asta stă puterea lor. Despre oameni dragi, despre ce am trăit sau ne-am imaginat la un moment dat. Și ăsta ar putea fi unul dintre răspunsurile posibile la întrebarea atât de firească, în fond, „de ce să merg să văd un film care nu e amuzant?”, de exemplu. Și nu e deloc „divertisment”. Din contră”.

(Ana Maria Sandu, Privirea ei pierdută, de copil neajutorat, www.dilemaveche.ro, 17 dec. 2022)

1. Formulează răspunsuri la întrebările de mai jos, referitoare la situația de comunicare din textul citat.

a. Cine ar putea fi receptorul textului dat, având în vedere scopul comunicării?

b. Cărui stil funcțional îi aparține textul de mai sus? Menționează două caracteristici formale/de conținut.

c. Ce elemente importante de conținut (idei, argumente, fapte, opinii) identifici în textul dat?

2. Care este opinia ta despre rolul filmului în lumea actuală? Motivează-ți răspunsul.

Bacalaureat 2025. Calendarul examenelor, prima sesiune

  • 27-29 ianuarie 2025: ⁠Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în Limba română – proba A;
  • 29-31 ianuarie 2025: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în Limba maternă – proba B;
  • 3-5 februarie 2025: ⁠Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională – proba C;
  • 5-7 februarie 2025: Evaluarea competențelor digitale – proba D;
Educație

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite