11 Septembrie: Cum a devenit o tragedie naţională o afacere de succes
0SUA au transformat cea mai neagră zi din istoria postbelică într-un izvor de bani. Spiritul antreprenorial american a văzut în "Ziua care a schimbat lumea" un imens potenţial de câştig, potrivit unei analize realitată de Foreign Policy.
În primăvara lui 2006, tragedia Americii ajungea în multiplex. Blockbusterul United 93, o peliculă despre singurul zbor deturnat de terorişti care nu şi-a atins ţinta, a fost bine primit de critici, însă grosul banilor din tragedia naţională a SUA a fost încasat de filmul semnat de Oliver Stone. "World Trade Center". Cu Nicholas Cage şi Maggie Gyllenhaal, filmul lui Oliver prezintă misiunile de salvare declanşate de autorităţi imediat după atacurile teroriste.

Nu doar Hollywoodul a transpus în imagini şi succes la box-office atentatele din 11 septembrie. În cealaltă parte a lumii, la Bollywood a fost lansat pe marile ecrane filmul "Tere Bin Laden", o comedie în care un jurnalist pakistanez descoperă o sosie a liderului al Qaeda, Osama bin Laden. Acesta îl convinge să înregistreze un mesaj către reţeaua teroristă sperând să strângă astfel suficienţi bani pentru a emigra în SUA. Pelicula, interzisă în Pakistan, a obţinut încasări totale de circa 4,2 milioane dolari, în condiţiile în care producţia ei a costat circa 1,2 milioane dolari.
Citiţi şi:
Talibanii: SUA nu mai au nicio şansă de a instaura pacea în Afganistan
Tragedia care merge bine cu muzica rock
Şi pentru că toate celelalte filme despre 11 setembrie erau prea serioase şi pline de dramatism, Elizabeth Lucas s-a gândit să facă un film cu buget redus despre cum îşi revin new-yorkezii după tragedie....cântând.
Un cântec pentru armată
Cântăreţul de muzică country, Toby Keith, dorea să-şi cânte piesa, "Courtesy of the Red, White, and Blue (The Angry American)", în faţa trupelor americanele la invadarea Afganistanului. În schimb, la sugestia comandantului marinei americane James L. Jones, actual consilier al preşedintelui Obama pe probleme de securitate naţională, şi-a pus creaţia pe un CD şi i-a dat drumul pe piaţă.
La un an de la lansarea piesei, Keith, care pănă atunci nu reuşise să câştige cine ştie ce bani din muzică, a adunat o avere frumuşică: 45 de milioane de dolari.
Pisa sa s-a aflat pe locul 1 în topul Billboard. Albumul următor al cântăreţului de country, care cuprindea piesa "The Taliban Song", s-a instalat pe locul nouă în topul celor mai bine vîndute albume în 2003, înregistrând vânzări de circa 2,3 milioane de copii.

Materiale promoţionale: de la tricouri la steaguri
Înainte de atacurile teroriste, americanii cumpărau anual circa 40 de milioane de steaguri. În 2002, pe teritoriul SUA vânzările de steaguri crescuseră la circa 100 milioane de bucăţi. În 2005, pe eBay un steag despre care se spunea că ar fi supravieţuit atacului asupra Pentagonului s-a vândut cu 371.000 dolari.

La un an de la tragedie produsele comemorative erau la mare căutare. Nathan Harkrader vindea până în urmă cu şase ani globuri cu turnurile gemene. Potrivit acestuia, acum obiectele comemorative sunt suvenire pentru turiştii aflaţi în trecere prin New York, fie ei americani sau europeni. Şi arabii au ştiut să profite de marea isterie globală provocată de atacurile de la 11 septembrie. Evan Kohlmann de la Flashpoint Global Partners a achiziţionat dintr-o piaţă aflată la intrarea în Moscheea Regele Fahd din Sarajevo, Bosnia şi Herţegovina, un joc video numit "Microsoft Flight Simulator 2002: World Trade Center Edition".
Tragedie pentru ţară, noroc chior pentru artă
Pictorul Thomas Kinkade a prezentat la 13 zile după tragedie tributul său pentru victimele atacurilor. În prima oră de la dezvelirea imaginii aceasta era evaluată la un sfwert de milion de dolari. Imaginea se regăseşte şi acum pe căni, ceasuri, tricouri sau brelocuri.
Ground Zero şi pentru turişti
Agenţiile de turism au simţit imediat potenţialul includerii într-un tur al New Yorkului a celebrei "Zone Zero" (Ground Zero). Pentru doar 15 dolari turiştii pot face un tur al locurilor unde mii de oameni şi-au pierdut viaţa. Alături de Statuia Libertăţii, locul pe care su-au ridicat odinioară trurnurile gemene a devenit o atracţie turistică a metropolei americane.
Primarul Americii
Rudy Giuliani, primarul New Yorkului în septembrie 2001, a câştigat enorm de pe urma tragediei. Şi nu doar capital de imagine pentru modalitatea calmă şi organizată în care a acţionat în acele zile, ci şi o adevărată avere. Din declaraţia sa de avere de dinainte de 11 septembrie reiese că întreaga sa avere se limita la circa 7.000 de dolari. La şase ani de la tragedie, Giuliani avea o avere estimată la circa 30 de milioane de dolari, mare parte rezultată din vânzarea cărţii sale.
