Avia Invest are datorii de zeci de milioane de lei faţă de stat. Dodon: Înţelegeţi de ce s-au activizat unii? Pentru că în câteva săptămâni rămân fără Aeroport

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Igor Dodon presedinte.md

Igor Dodon a declarat joi, 14 mai, după şedinţa Consiliului Suprem de Securitate, că autorităţile depun eforturi pentru a readuce Aeroportul Internaţional Chişinău în gestiunea statului, după ce a fost concesionat companiei Avia Invest, controlată de Ilan Şor, anunţat în căutare internaţională de organele de drept din R.Moldova pentru implicare în frauda bancară.

Igor Dodon susţine că există progres în tentativele statului de a obţine drepturile asupra Aeroportului şi a subliniat că sunt câteva mecanisme prin care contractul cu Avia Invest poate fi reziliat. Dodon afirmă că acordul poate fi anulat pentru că au fost comise încălcări la momentul semnării documentului, iar dosarul deja se află în instanţă. Un alt motiv de reziliere este „neexecutarea angajamentelor investiţionale”. Potrivit preşedintelui, Avia Invest nu şi-a onorat obligaţiunile contractuale de a investi în infrstructura Aeroportului peste 66 milioane de euro, iar termenul pentru executarea acestor obligaţiuni expiră pe 30 august curent.

A treia cale prin care s-ar putea de reziliat contractul, susţine preşedintele, este insolvabilitatea companiei. În acest caz, Igor Dodon nu a ezitat să dea o parte din vină pe Guvernul Sandu.

„Vreau să vă spun că la această etapă Avia Invest este datoare statului cu zeci de milioane de lei. Foarte interesant un lucru: Avia Invest este obligat să achite taxa pentru supraveghere aeronautică. Anul trecut, când s-a schimbat Guvernul, datoria faţă de stat a Avia Invest era 118 milioane de lei, pentru perioada mai 2017-iunie 2019. Ce fac funcţionarii din Guvernul Sandu? Semnează în iunie-iulie o tranzacţie de reeşalonare ca aceste 118 milioane să nu fie achitate imediat, dar până în mai 2020. Dacă insistau atunci la 118 milioane, atunci putea fi dată insolvabilitate la Avia Invest şi se anula acordul de concesiune. Am solicitat de la Guvern să dea detalii de ce funcţionarii din fostul Guvern au permis o astfel de reeşalonare în detrimentul statului. Dar chiar şi această reeşalonare nu a fost executată. La moment are datorii de 22 milioane de lei, plus penalităţi vreo 500 mii de euro, plus datorii la bugetul de stat curent 10 milioane de lei, plus o taxă care trebuie să o achite până la sfârşitul lunii iunie de 9 milioane de lei. Per total, la vreo 50-60 milioane de lei Avia Invest e datoare statului”, a spus Dodon.

„Înţelegeţi de ce s-au activizat unii? Pentru că în câteva săptămâni rămân fără Aeroport. În acelaşi timp, în următoarea perioadă vor fi paşi concret pe furtul miliardului. Iată prin ce se explică presiunea asupra deputaţilor, Guvernului Chicu, încercare de a utiliza Curtea Constituţională în calitate de instrument politic. Vreau să vă asigur că instituţiile statului vor merge ferm pe aceste două subiecte de importanţă naţională”, a adăugat Dodon.

Avia Invest, companie căreia i-a fost concesionat Aeroportul Internaţional Chişinău, a anunţat că până la 15 mai toate obligaţiile financiare ale companiei, inclusiv pretenţiile Autorităţii Aeronautice Civile vor fi onorate în volum deplin. „Unul dintre fondatorii AVIA INVEST a decis să acorde un împrumut substanţial pentru achitarea tuturor datoriilor curente care au apărut din cauza pandemiei şi stopării, aproape în totalitate, a activităţii Aeroportului Internaţional Chişinău, dar şi pentru stingerea restanţelor istorice, care s-au format nu din vina AVIA INVEST”, se spune într-un comunicat de presă al companiei.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite