Dezvăluirile specialistului care a construit imaginea publică a familiei Al-Assad: „Regimul sirian a ales să se salveze pe sine şi nu ţara“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Copiii morţi apăruţi în filmările amatoare transmise de civilii persecutaţi de forţele armate siriene nu este imaginea pe care preşedintele Bashar al-Assad ar fi vrut să o asocieze cu numele său şi cu siguranţă nu este imaginea pentru care a plătit compania de relaţii publice de la New York să o construiască.

După ce represiunea regimului său sângeros s-a abătut asupra revoltei populare pentru democraţie, Al-Assad a lansat o ofensivă „fermecătoare“, menită să-i schimbe imaginea de dictator, relatează Al Arabiya.

Pentru a îndeplini această sarcină, Al-Assad a apelat la serviciile de înaltă calitate ale unei firme de PR din New York. Reprezentanţii firmei au declarat că în ciuda faptului că tânărul preşedinte ar fi trebuit să se preocupe de popor, el a decis „să salveze regimul, mai degrabă decât ţara“.


Lloyd James Brown (BLJ), reprezentant al companiei de relaţii publice, a reuşit să o aducă pe prima doamnă a Siriei în paginile revistei „Vogue“, într-un articol intitulat „Trandafirul din deşert“, înfăţişând-o în toată strălucirea unei prinţese. Interviul a fost realizat de editorul parizian Joan Juliet Buck.

Povestea a fost publicată într-un moment dificil, pentru că forţele armate ale regimului Al-Assad au început să ucidă protestatarii paşnici.

La puţin timp după incident, Vogue a şters materialul de presă de pe site-ul publicaţiei.

Potrvit unui document publicat de U.S. Foreign Agents Registration Act, reprezentanţii Asmei al-Assad au plătit lunar 5.000 de dolari pentru serviciile lui BLJ. Acesta susţine că în decembrie 2010, colaborarea cu Siria s-a încheiat.

Totuşi, documentele obţinute de Wikileaks şi publicate în iulie 2012 arată că relaţia dintre familia Al-Assad şi BLJ a continuat. În mai 2011 compania a trimis o notă de patru pagini guvernului sirian prin care li se ofereau sfaturi cu privire la strategia de îmbunătaţire a imaginii regimului. 

O organizaţie non-profit condamnă munca lui BLJ pentru că a încercat să creeze o imagine prietenoasă regimului lui Al-Assad. Într-un interviu, Mike Holtzman, partenerul lui BLJ, a declarat că munca lor cu guvernul sirian s-a petrecut într-un timp în care chiar şi guvernul SUA era de părere că poate schimba ceva în Siria.

În mai 2012 a fost trimis un ultim memoriu pentru a „încuraja obţinerea unui rezultat pe cale paşnică, nu prin violenţă“, a afirmat Hotlzman.

Un articol pozitiv în schimbul intrării la facultate

Holtzman, un oficial al administraţiei Clinton, a lucrat cu alţi clienţi de vârf din Orientul Mijlociu înainte de Siria. Printre ei se numără oficiali din Qatar, din Irak, din Libia şi din Iran.

Relaţia Siriei cu firma de PR i-a adus acesteia din urmă un renume negativ. Holtzman a corespondat tot timpul cu internul său din Siria, Sheherazad Jaafari, fiica reprezentantului la ONU, Bashar Jaafari. Interviul lui Al-Assad acordat ABC News a fost bazat pe favoruri, reporterul Barbra Walters care a  discutat cu liderul sirian reuşind să faciliteze admiterea lui Jaafari la Universitatea din Columbia.

În septembrie 2011, organizaţia „The Human Rights Logo Initiative“ îşi întrerupe colaborarea cu BLJ, după ce revista „Mother Jones“ a expus activitatea companiei pentru regimul fostului preşedinte libian Muammar Gaddafi.

Cum argumentează BLJ relaţia sa cu familia Al-Assad
 
„Este important pentru cititorii voştri să înteleagă rolul nostru în Siria. Noi nu reprezentăm niciun interes sirian. Nu am mai pus piciorul în Siria din 2011, iar ultima recomandare a fost o încercare de a pune capăt vărsării de sânge“, a declarat BLJ pentru Al Arabiya.

„Munca noastră în Siria a început cu un proiect american sponsorizat prin care încercam educarea copiilor cu dezabilităţi. Proiectul s-a sfârşit cu mai bine de un an în urmă.“

„Susţinem munca depusă în Siria, care s-a desfăşurat într-o perioadă de pace şi optimism, şi credem că Siria poate fi un partener internaţional constructiv. Suntem profund întristaţi de violenţa pe care o trăiesc sirienii. Nota noastră trimisă în urmă cu un an a fost o ultimă încercare de a atrage atenţia regimului că trebuie să asculte poporul. Dacă aceea notă ar fi fost luată în seamă, Siria de azi ar fi fost diferită. Din păcate, regimul a ales să se salveze pe sine şi nu ţara. Noi ne bazăm în totalitate pe aceea notă şi pe munca depusă“, a adăugat BLJ.

În ciuda poziţiei exprimate de BLJ cu privire la munca din Siria, există totuşi mulţi comentatori care au întrebări cu privire la motivele pentru care firma de PR a acceptat să lucreze pentru un asemenea regim.

„Indicaţii preţioase“ pentru scrierea articolului

Liste de e-mailuri dintre Holtzman şi Jaafari arată că înainte de interviul apărut în revista „Vogue“, erau foarte clare indicaţiile privind modul de abordare. „Nu menţiona nimic controversat...tot ce vede trebuie să fie 100% pozitiv“, scria într-un mail Holtzman.

„Lucrurile s-au întâmplat în contextul mondial, în care imaginea publică se poate schimba foarte repede. O reputaţie pozitivă şi o imagine puternică sunt instrumente eficiente şi sigure că ceva poate merge greşit“, a explicat BLJ.

 

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite