UE a decis: telefonul va ține loc de buletin de identitate. Când vom trece la portofelul digital

0
Publicat:

Parlamentul European a aprobat un proiect care își propune să simplifice accesul la servicii publice și private în întreaga Uniune: portofelul digital. Mai precis, UE vrea să ne scape de hârtii, de cozi, de timp pierdut și să ne permită accesul la un sistem ușor de folosit oriunde în comunitate. Cu toate acestea, nu vom fi obligați să avem o identitate digitală, utilizarea portofelului digital urmând să fie voluntară.

Portofelul digital, adoptat de UE - Foto Shutterstock
Portofelul digital, adoptat de UE - Foto Shutterstock

Prin intermediul telefoanelor mobile, cetățenii vor putea să își confirme identitatea și să distribuie documente electronice direct din portofelele digitale. Asta după ce portofelul digital, care are ca scop facilitarea accesului la servicii publice și private în întreaga Uniune Europeană, a primit acordul europarlamentarilor după trei ani de dezbateri.

Obiectivul implementării eID, identitatea digitală europeană, este digitalizarea societății europene. Concret, în curând, fiecare cetățean european sau companie din UE vor putea avea portofel digital. Acesta va fi legat de identitatea digitală națională a persoanei și le va permite europenilor să deschidă conturi bancare, să se înscrie la universitate, să stocheze rețetele medicale și multe altele. În plus, va proteja datele personale ale cetățenilor.

Practic, vom putea salva în acest portofel buletinul, permisul de conducere, cardul de credit, certificările educaționale și multe altele, pentru a putea rezolva rapid diverse probleme din viața de zi cu zi.

Adoptarea regulamentului european privind identitatea digitală reprezintă o etapă importantă în transformarea digitală a societății noastre. A le permite cetățenilor să aibă un portofel digital european unic și sigur, păstrând în același timp controlul deplin asupra datelor lor personale, reprezintă un pas înainte esențial pentru UE, care va stabili un punct de referință la nivel mondial în domeniul digital și va spori securitatea atunci când se angajează cu servicii online. În plus, prin plasarea cetățenilor în centrul atenției, regulamentul european privind identitatea digitală contribuie la îmbunătățirea și simplificarea semnificativă a accesului la serviciile publice online. Cetățenii nu ar trebui să fie nevoiți să suporte povara complexității administrative și instituționale“, a transmis Mathieu Michel, secretar de stat belgian pentru digitalizare, simplificare administrativă, protecția vieții private și reglementare în domeniul construcțiilor.

La ce va ajuta portofelul digital

Cartea de identitate digitală europeană va putea fi folosită printre altele pentru:

⦁ Servicii publice cum ar fi solicitarea unui certificat de naștere, a certificatelor medicale sau cererea de schimbare a adresei.

⦁ Deschiderea unui cont bancar.

⦁ Depunerea declarațiilor fiscale.

⦁ Înscrierea la o universitate din propria țară sau dintr-o altă țară UE.

⦁ Stocarea unei rețete medicale care să poată fi folosită oriunde în Europa.

⦁ Dovada vârstei posesorului.

⦁ Închirierea unei mașini folosind un permis de conducere digital.

⦁ Rezervarea și cazarea la un hotel.

Cu toate acestea, nu vom fi obligați să avem o identitate digitală. Utilizarea portofelului digital este voluntară, iar cei care nu-l vor folosi nu vor fi discriminați, susține Consiliul UE.

Următorii pași

Până în 2026, fiecare țară din UE va trebui să pună la dispoziția cetățenilor un portofel digital, compatibil cu cel din alte state membre. În plus, fiecare țară va pune la punct mecanisme de validare a autenticității și validității portofelului digital.

Acesta va fi emis, utilizat și revocat gratuit. Tranzacțiile din portofelul digital vor fi disponibile atât online, cât și offline, iar cetățenii vor putea controla informațiile pe care le partajează. Obiectivul UE este ca, până în 2030, cel puțin 80% dintre europeni să folosească identitatea digitală pentru serviciile publice esențiale.

Identitatea digitală europeană ne va permite să facem în orice stat membru lucrurile pe care le facem și la noi în țară fără costuri suplimentare și fără obstacole, indiferent că este vorba de închirierea unui apartament sau de deschiderea unui cont bancar în afara țării. Vom putea face acest lucru într-un mod sigur și transparent. Vom decide noi înșine cât de multe informații dorim să partajăm despre noi, cu cine și în ce scop. Aceasta este o ocazie unică de a experimenta cu toții ce înseamnă să trăim în Europa și să fim europeni“, a afirmat Margrethe Vestager, vicepreședinte executiv pentru o Europă pregătită pentru era digitală, citată de Avocat.net.

Portofelul prototip bate pasul pe loc în România

În mai multe state europene sunt testate funcțiile portofelului digital prototip. Și România este implicată în diverse inițiative de testare a identității digitale, de altfel, țara noastră colaborează și cu alte state membre în acest sens.

Unul din acestea este RO-ID, care vrea să ofere acces facil la servicii guvernamentale online și alte tranzacții digitale. Aplicaţia, ce asigură identitatea digitală și permite gestionarea printr-un login unic a tuturor conturilor pentru serviciile publice, a fost lansată de Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării împreună cu Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR) în mai 2023. Proiectul a costat 74 de milioane de lei, bani din fonduri europene.

Însă digitalizarea rămâne un concept teoretic în țara noastră. Cetățenii nu au încredere în această aplicație sau nu știu de ea, asta deși ne bucurăm de una din cele mai bune viteze la internet și avem cel mai mare număr de specialiști în IT la mia de locuitori din UE.

Anual, 7 din 10 români petrec o zi de concediu stând la cozi la ghișeele statului.

Estonia, țara fără birocrație

Doar căsătoria și divorțul nu pot fi gestionate online în Estonia. În rest, cetățenii pot interacționa online cu statul estonian de oriunde s-ar afla, indiferent de oră.

Procesul de digitalizare a societății estoniene a debutat în anul 2000, odată cu introducerea declarației online a veniturilor și eliminarea ghișeelor și a cozilor. În momentul actual, 98% din serviciile publice estoniene sunt disponibile online, de acasă, prin intermediul telefonului sau calculatorului.

Digitalizarea a economisit bani și timp. Concret, se estimează că Estonia a salvat echivalentul a 2% din PIB, iar cetățenii au câștigat cinci zile pe an, odată cu digitalizarea.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite