O școală a interzis accesul părinților la notele copiilor. „Faptul că se uită peste umărul elevului provoacă doar stres”
0O școală secundară din Țările de Jos a blocat accesul părinților la notele copiilor timp de un trimestru, în încercarea de a reduce presiunea asupra elevilor de a obține rezultate.
Olanda, ca de altfel şi alte ţări, are un sistem educaţional conform căruia elevii trebuie să obțină o anumită medie pentru a trece în anul următor, însă Jordan - Montessori Lyceum Utrecht a constatat că o aplicație utilizată pe scară largă, unde părinţii pot vedea notele copiilor, sporește stresul în rândul elevilor.
Profesorul de economie al școlii, Stijn Uittenbogaard, a studiat 500 de copii elevi ai școlii și a descoperit că, atunci când părinții verificau aplicația în mod regulat, copiii își evaluau stresul cu 2,7 din cinci. Cei ai căror părinți nu verificau constant au raportat un nivel de doi.
„Această presiune ca elevii să obțină rezultate este, în opinia mea, un lucru mai nou. Când eram eu la școală, exista un raport de patru ori pe an, dar în rest puteai să le spui părinților când și ce doreai. Acum, părinții pot primi o notificare push pe telefoanele lor: «Hei, copilul dvs. a primit o nouă notă», iar copilul este întâmpinat acasă de părinții săi, gata pentru o conversație pe acest subiect. Acest lucru este îngrozitor”, a explicat profesorul Stijn Uittenbogaard.
După ce a discutat rezultatele sale cu directorul şcolii, Geert Looyschelder, conducerea propus o pauză de o lună privind comunicarea rezultatelor. Grupurile de elevi au obţinut rezultate mai bune în ceea ce priveşte nivelul stresului, 95% dintre părinți au fost de acord, dar consiliul părinților a insistat asupra unei suspendări a accesului la rezultate de 10 săptămâni, potrivit The Guardian.
Geert Looyschelder, directorul instituţiei şcolare şi profesor cu o vechime de 40 de ani, consideră că anxietatea legată de note în sistemul școlar olandez tradițional domină dezvoltarea abilităților de viață precum empatia și flexibilitatea. Metoda Montessori, a spus el, a fost de a da elevilor „responsabilitate și proprietate asupra alegerilor pe care le fac în procesul lor de învățare”.
„Faptul că părinții se uită peste umărul elevului provoacă doar stres. În sistemul nostru educațional, spunem mereu: «Ai dreptul să faci greșeli. Așa înveți»”, a spus el.
Lobke Vlaming, director al Ouders en Onderwijs, o asociație națională a părinților, a declarat că reacțiile la proiectul-pilot au fost pozitive.
„De ceva timp auzim despre îngrijorările părinților cu privire la presiunea de a performa și, de asemenea, despre viața privată a copiilor. Poate că elevii au dreptul ca toată lumea să aibă acces la informaţii despre ei. Și o astfel de aplicaţie nu ar trebui să înlocuiască o conversație între școală și părinți, dacă lucrurile nu merg atât de bine, pentru că uneori părinții află acest lucru foarte târziu”, a spus preşedinta asociaţiei de părinţi.
Școala de lângă Utrecht nu este singura care solicită mai puțină presiune și obsesie a notelor într-o perioadă în care rezultatele la matematică și limbi străine sunt în scădere, există o lipsă urgentă de profesori și un număr tot mai mare de abandonuri școlare. Studii repetate, cum ar fi un raport din 2021 al Consiliului pentru Educație din Țările de Jos, au făcut apel la testarea și selecția mai târzie pentru a reduce stresul și a îmbunătăți egalitatea de șanse.