Coincidența care adâncește misterul exploziilor la gazoductele Nord Stream. Un petrolier a staționat mai multe zile în zonă
0În timp ce noi detalii din anchetele europene ies la suprafață, un nou indiciu privind proveniența exploziilor de la conductele Nord Stream a fost lansat recent de către un analist al informațiilor din surse deschise, relatează Insider. Acesta susține că este vorba de o coincidență mult prea mare pentru a nu fi semnificativă, spune el.
Oliver Alexander, un analist din Danemarca, a observat, examinând date din Sistemele Automate de Identificare (AIS) ale navelor, că petrolierul sub pavilion grec Minerva Julie a avut o oprire bruscă în mijlocul Mării Baltice, rămânând în zona exploziilor vreme de o săptămână.
O posibilă coincidență se referă și la faptul că aceasta a avut loc chiar în preajma datei de 6 septembrie, ziua în care un iaht închiriat - pe care anchetatorii germani l-au percheziționat în ianuarie, descoperind urme de explozibili, potrivit dezvăluirilor recente din presa germană - ar fi părăsit portul german Rostock.
Potrivit unei analize a datelor privind traficul maritim, între 6 și 12 septembrie petrolierul Minerva ar fi staționat în zonă - nava s-a mișcat într-un perimetru de 200 de mile pătrate marine în apele unde se află două dintre conductele Nord Stream - după care a pornit spre Estonia înainte de a se ancora la Saint Petersburg, pe 18 septembrie. Exploziile care au avariat trei dintre conductele Nord Stream au loc pe 26 septembrie.
Speculații
Prezența petrolierului Minerva Julie în vecinătatea locului unde au avut loc atacurile a fost raportată pentru prima dată de publicația finlandeză Verkkouutiset. Coincidența a stârnit un val de speculații online printre detectivi amatori și experți în domeniul maritim. Totodată, este greu de crezut că anchetatorii însărcinați cu aflarea adevărului în cazul sabotajului Nord Stream nu ar fi dorit să afle mai multe, din moment ce nava a petrecut o săptămână în apele care aveau să devină o scenă a unei crime geopolitice, notează Insider. Informațiile descoperite de Alexander nu reprezintă indicii că nava a fost implicată în vreun fel în avarierea conductelor. Cu toate acestea, stârnește întrebări cu privire la ce ar fi putut vedea echipajul de la bordul său.
Într-o declarație trimisă prin e-mail către Insider, purtătorul de cuvânt al Minerva Marine a confirmat locația lui Julie în perioada de 7 zile și a spus că nava a avut o oprire „în așteptarea următoarelor instrucțiuni de călătorie", în conformitate cu „practicile standard de transport maritim”. În declarație nu se precizează dacă Minerva a fost contactată de anchetatori, ci doar că societatea „a fost și rămâne la dispoziția tuturor autorităților publice competente în ceea ce privește orice anchetă, acționând întotdeauna într-un mod legitim și transparent".
Cei care anchetează exploziile de la conductele Nord Stream sunt de acord că a fost un act de sabotaj, cauzat de ceea ce ei au estimat a fi câteva sute de kilograme de explozibili de grad militar care au fost amplasate la aproximativ 80 de metri adâncime. Gazoductele Nord Stream menite să transporte gaze naturale din Rusia în Germania au fost finanțate de companii din Rusia, Germania, Franța și Olanda.
Exploziile s-au produs destul de aproape de zona în care a staționat petrolierul
Alexander a constatat că cele trei explozii, marcate pe harta de mai jos cu săgeți negre, au avut loc extrem de aproape de locul în care Julie avusese o staționare lungă cu două săptămâni mai devreme. Până în prezent, nu există niciun indiciu că proprietarii Minerva Julie sau echipajul său ar fi subiectul investigațiilor, care, potrivit relatărilor din presă, se concentrează asupra unui iaht închiriat.
Insider a verificat observațiile lui Alexander cu privire la locația lui Julie folosind MarineTraffic, care compilează date globale de la transponderele folosite de navele de transport maritim. Nu toate navele apar în bazele de date de identificare automată, iar acestea pot fi vulnerabile la manipulare.
Anchetatorii europeni au reușit să identifice o conexiune între atacurile asupra conductelor Nord Stream și o navă închiriată. Iahtul, despre care se crede că ar fi un velier de 15 metri echipat cu un motor de 75 de cai putere, ar fi părăsit un port din Germania pe 6 septembrie, în aceeași zi în care Minerva Julie s-a oprit în zona ce avea să devină locul exploziilor. Autoritățile ar fi percheziționat iahtul, unde au găsit urme de explozibili. Săptămâna trecută, publicația germană „Der Spiegel„ a identificat acel iaht ca fiind Andromeda. Mai multe fotografii ale acestuia au fost postate joi pe Twitter de Aric Toler, cercetător la Bellingcat.
Noi informații dezvăluite de „Der Spiegel”
Publicația germană a relatat că unul dintre cei șase membri ai echipajului de pe Andromeda folosea un pașaport bulgar falsificat, însă anchetatorii germani nu au identificat deocamdată naționalitatea atentatorilor și nici nu au atribuit responsabilitatea vreunui guvern.
Spiegel citează un căpitan de port din Rügen care a declarat că cele șase persoane care au închiriat iahtul Andromeda arătau ca niște marinari obișnuiți și că i-a văzut cărând plase de cumpărături și i-a auzit vorbind o limbă care „i s-a părut poloneză sau cehă”.
Andromeda este o Bavaria C50, o ambarcațiune cu vele fabricată de compania germană Bavaria Yachts. Are cinci cabine și o platformă de pe care se pot face scufundări.
Potrivit relatării Der Spiegel, pentru fiecare scufundare ar fi fost nevoie ca barca să stea deasupra conductei timp de aproximativ trei ore. Astfel că pentru amplasarea de explozibili pe două conducte aflate la 4 km distanță ar fi fost probabil necesare patru scufundări pe parcursul a câteva zile.
Experții în scufundări spun că astfel de incursiuni la mare adâncime ar fi necesitat o cameră de decompresie pentru scafandri, care nu ar fi încăput pe un iaht. Totodată, se pune întrebarea dacă ar fi existat suficient spațiu pentru explozibili. Guvernele danez și suedez au declarat că exploziile au fost echivalente cu puterea a "câteva sute de kilograme de explozibil". Unii experți spun că ar fi fost nevoie de până la 2.000 kg.
Ce ar fi putut vedea nava sub pavilion grec
Printre întrebările legate de prezența navei Minerva Julie se numără și aceea dacă petrolierul a intrat în contact cu nava de mai mici dimensiuni Andromeda. În timp ce plutea în apropierea locului atacului, la nord-est de insula Bornholm, cabina de pilotaj a navei Julie ar fi avut probabil o vizibilitate de între 14 și 24 km. Nu este clar dacă anchetatorii au obținut jurnalul de bord al lui Julie, hărțile de navigație sau istoricul radarului, care ar putea avea înregistrări ale activității din zona exploziilor în acea perioadă de șapte zile.
Faptul că Julie și-a întrerupt subit călătoria timp de șapte zile chiar în apele de deasupra conductelor unde avea să aibă loc sabotajul, este o coincidență izbitoare, poate cel mai grav caz în care o navă s-a aflat la locul și momentul nepotrivit de când nava de containere Ever Given a eșuat în mijlocul Canalului Suez, blocând traficul timp de șase zile în 2021.
Dar o explicație inofensivă este departe de a fi implauzibilă, au declarat experții în transport maritim pentru Insider.
„Navele nu se deplasează întotdeauna cu viteză maximă din punctul A în punctul B”, a explicat Steve Richter, consultant maritim și pilot veteran de andocare. „De pildă, dacă o navă se îndreaptă spre o rafinărie din Philadelphia, s-ar putea să nu aibă o dană disponibilă pentru ea. Așa că s-ar putea să plutească în derivă pentru a omorî timpul în largul coastei Delaware în drumul spre coastă. În același timp, este destul de neobișnuit ca o navă-cisternă să se oprească pe drum și să navigheze în cerc, cu excepția cazului în care apare o schimbare a comenzilor sau poate o problemă mecanică la bord."
Un al doilea expert în transporturi maritime a declarat pentru Insider că Julie ar fi putut aștepta ordinele cu privire la următoarea destinație „Din punctul meu de vedere, este probabil să fi fost o singură navă implicată în atac și sute de alte nave în zonă”, a explicat el. „Cu alte cuvinte, volumul de fân e mare. Este acesta acul? Ar putea fi, dar este improbabil".
Julie ar fi o alegere puțin probabilă pentru sabotori, deoarece petrolierul și-a transmis poziția pe tot parcursul transportului.
Din punctul de vedere al analistului Alexander, faptul că petrolierul Julie a fost atât de aproape de locul exploziilor, atât în spațiu, cât și în timp, justifică o examinare mai amănunțită. El a declarat pentru Insider: „Pentru mine, este o coincidență mult prea mare”.
Diverse rapoarte au încercat să atribuie atacurile americanilor, rușilor, ucrainenilor și grupurilor proucrainene. Toate cele trei țări au negat implicarea. Deocamdată, cele mai bune dovezi cu privire la cine s-a aflat în spatele atacurilor sunt în mâinile autorităților din Suedia, Germania și Danemarca, care au toate anchete în curs de desfășurare cu privire la sabotaj.