Okazii.ro, de la site de licitaţii la „bazar“ în comerţul electronic românesc. Cum rezistă în faţa tocmai.ro şi mercador.ro

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Okazii.ro a rămas, pentru mulţi oameni, un site de licitaţii sau cel puţin un site de anunţuri. Nu trebuie să fii companie pentru a-ţi deschide cont, dar poţi să ai magazin în okazii.ro, dacă doreşti. Strategia site-ului s-a schimbat de câtva timp, dar în ultimul an are o aparentă concurenţă prin tocmai.ro şi mercador.ro care au mizat mai mult pe publicitate. Este reală această concurenţă? Pe ce mizează okazii.ro pentru a-şi menţine relevanţa?

„Site-ul a fost unul de licitaţii, la început, şi arată o evoluţie naturală a societăţii. Oamenii, prin evoluţiile tehnologice, au fost interesaţi de eficienţă, de rapiditate, iar volumul mare de produse le-a permis ca atunci când cumpără ceva să se asigure că au găsit preţul cel mai bun pentru acel produs. Însă acum doar 10% din produse mai sunt vândute în sistem de licitaţie“, spune Radu Sitaru. El e director executiv al Netbridge Services, companie care deţine Okazii.ro. În urmă cu aproape 6 ani, drept site de licitaţii am cunoscut şi eu Okazii sau, mai degrabă, site de anunţuri pe care îţi poţi construi o imagine prin feedback-ul primit de la alţi utilizatori.

Discuţia cu Sitaru s-a derulat într-o clădire de birouri aflată la capătul străzii Vatra Luminoasă. Clădirea nu aparţine de această stradă, ci de cea cu care se intersectează, dar începe vatra sa luminoasă să piardă din sclipire pe măsură ce Tocmai şi Mercador cresc? Traficul site-ului okazii.ro e măsurat prin trafic.ro, pe când celelalte două se bazează pe SATI (mercador.ro şi tocmai.ro). Per total, cele două sunt cvasi-egale între ele şi peste Okazii.

În timpul discuţiei cu Sitaru, acesta a ezitat să se refere la cele două drepte „concurenţă“. Le-am numit pseudoconcurenţă, cel puţin pe piaţa anunţurilor, deşi nu sunt singurele, dar sunt cele mai cunoscute la acest moment. Okazii lucrează la imaginea de marketplace, un loc cu o comunitate în spate bazată pe înţelegere şi respect reciproce şi pe feedback. În prezent, conform cifrelor frunizate de Netbridge, sunt 67% de produse noi, pe când 37% sunt second hand. Iar 90% din toate produsele sunt la preţ fix, procent care arată că site de licitaţii nu mai e. Per total sunt 2,5 milioane de produse disponibile, noi şi second hand.

Referitor la site-urile de anunţuri, eu aş spune că ele reprezintă o masă amorfă de informaţie slab structurată. Radu Sitaru

Anunţurile online şi însemnătatea feedback-ului

„Referitor la site-urile de anunţuri, eu aş spune că ele reprezintă o masă amorfă de informaţie slab structurată. Pe un site de anunţuri, orice tranzacţie e de la zero, pe când pe Okazii.ro orice tranzacţie îţi sporeşte reputaţia“, susţine Radu Sitaru. „În plus, sunt tranzacţii care se fac între localităţi diferite, iar pentru ca acestea să se întâmple trebuie să ai o anumită siguranţă. Pe un site de anunţuri nu există aşa ceva“.

La Okazii e celebru sistemul de calificative pe care utilizatorii le schimbă între ei după o tranzacţie. Înainte de 2011, acesta era destul de limitat. După ce primeai un calificativ negativ, care ştergea şi comisionul pe care site-ul îl percepe când o tranzacţie se finalizează, nu-l mai puteai şterge. „În 2011, cu schimbarea sistemului de calificative, mai mult a venit ca o rafinare. Cea mai importantă modificare de atunci presupune că orice calificativ dintre cumpărător şi vânzător se contorizează o singură dată, chiar dacă sunt înregistrate mai multe tranzacţii între cei doi“, explică Sitaru.

„Un om cu 100 de calificative pozitive trebuie să facă 100 de tranzacţii cu 100 de utilizatori diferiţi. Şi dacă face asta într-un timp scurt, atunci intră în vizorul echipei de securitate, fiind un comportament atipic. Intervenţia noastră se face când cei doi nu se înţeleg. Se deschide un caz, se cer informaţii (mesaje), se face o analiză şi se constată ce se poate face“, mai spune directorul Netbridge.

image

„Citirea“ cumpărătorului

Pe acest site, cât de marketplace e el, nu sunt scoase în faţă categorii în funcţie de cum este cererea la un moment dat. Sitaru afirmă că alta e strategia pe care o aplică. „[Când vorbim de evidenţierea unui produs] se face la nivelul vânzătorului. Spre exemplu, cauţi «nokia» şi ai mii de produse. Dacă se merge pe «iphone 5», sunt întoarse sute de produse. Vânzătorii buni - care oferă un preţ bun, au istoric bun în site, n-au reclamaţii - sunt promovaţi. Aşa evidenţiem“, declară acesta. „Mai mult, dacă se caută «adidas» şi majoritatea au fost interesaţi de pantofi sport, nu de tricouri sau parfumuri, atunci din acea categorie vin primele rezultate. E un mecanism de învăţare şi înţelegere a cumpărătorului“.

Dincolo de utilizatorii obişnuiţi, persoane fizice, Okazii are şi un parteneriat cu Domo. Într-unul dintre magazinele acestei companii are şi punctul de livrare de unde un cumpărător îşi poate verifica şi ridica produsul comandat din alt oraş. Dacă produsul nu e în regulă, reprezentanţii Okazii îl trimit înapoi.

Sitaru consideră punctul de livrare drept o altă modalitate prin care cumpărătorii se pot asigura că nu sunt înşelaţi. Când vine vorba să fie cineva înşelat, una din 10 mii de comenzi lunare poate fi catalogată drept fraudă, Okazii colaborează cu autorităţile. Un caz cunoscut e de la începutul anului 2013, când o grupare de şase persoane s-a folosit de acest site pentru a înşela alte persoane.

Promovarea intensă a Tocmai.ro - cu personajul Văru' - şi Mercador.ro, cu reclamele pe YouTube, cu siguranţă dau roade în sporirea traficului şi în atragerea unor utilizatori noi. Şi or fi sau nu concurenţă, în ochii celor de la Okazii.ro, dar atât timp cât o piaţă are cel puţin două alternative pentru cumpărător (utilizator), atunci acesta are de câştigat.

Tehnologie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite