Regulile lui Steve Jobs pentru a avea succes şi pentru a obţine de la ceilalţi tot ceea ce îţi doreşti
0Steve Jobs, considerat de mulţi un geniu, a fondat două dintre cele mai valoroase companii din perioada modernă, însă nu a ajuns să fie un antreprenor de succes respectând întotdeauna regulile, ci folosindu-se mai degrabă de mici trucuri pentru a-i convinge pe oameni să-i ofere orice şi-a dorit.
Steve Jobs a murit în urmă cu cinci ani, la vârsta de 56 de ani, din cauza cancerului la pancreas. Au rămas în urmă însă două dintre cele mai de succes companii din lume – Apple şi Pixar –, dar şi tehnicile sale de promovare care au revoluţionat industria gadget-urilor.
Jobs a întâmpinat multe obstacole pentru a clădi ceea ce înseamnă astăzi Apple şi Pixar, însă a avut un mod unic de a-şi crea realitatea lui, de a-i convinge pe oameni că propriile convingeri sunt corecte şi astfel a reuşit să avanseze, uneori fără a respecta regulile. Jobs s-a folosit de tactici de manipulare pentru a-şi asigura victoriile, mai ales în sălile de conferinţă unde s-a întâlnit cu cei mai puternici directori de companii din lume.
Mulţi îl consideră pe Jobs un geniu şi toţi am putea învăţa câteva lucruri de la el. În acest scop Business Insider a întocmit o listă cu metode folosite de Jobs care te pot ajuta să obţii ceea ce îţi doreşti de la viaţă şi de la oameni mai ales. Multe dintre acestea sunt culese din biografia lui Steve Jobs, semnată de Walter Isaacson.
Vorbeşte cu pasiune despre ideea ta, oamenii sunt uşor de influenţat când afişezi emoţii puternice
Discursul a fost cheia repertoriului adoptat de Steve Jobs şi aşa ar trebui să fie pentru oricine. Procesul de vânzare – a ta sau a unui produs – este cheia pentru a-i face pe ceilalţi să-ţi cumpere ideile. Înainte ca Apple să lanseze iTunes, în 2001, Jobs s-a întâlnit cu zeci de muzicieni în speranţa că va convinge casele de discuri să se alături proiectului. Una dintre figurile proeminente căreia Jobs i-a prezentat ideea a fost trompetistul american Wynton Marsalis. Artistul a dezvăluit ulterior că Jobs i-a vorbit timp de două ore fără întrerupere: „Era posedat. După un timp, am început să mă uit la el şi nu la computer pentru că am fost fascinat de pasiunea lui.“
Jobs şi-a prezentat ideile cu o pasiune similară şi echipei sale de publicitate „pentru a se asigura că aproape fiecare reclamă care va fi produsă va avea o infuzie de emoţie.“ Reclamele rezultate, cum ar fi „1984“, a ajutat ca Apple să devină mult mai mult decât o companie de calculatoare.
Sinceritatea brutală te ajută să construieşti un rezultat puternic.
Când Steve Jobs a revenit la Apple, în 1997, a început imediat să lucreze la revigorarea companiei pe care o fondase, care avea prea multe produse, dar prea puţine direcţii. Jobs i-a chemat pe angajaţii de top ai firmei şi, purtând pantaloni scurţi şi adidaşi, s-a urcat pe scenă rugându-i să-i spună ce e în neregulă cu acel loc. După câteva murmureli şi şuşoteli, Jobs a strigat: „Produsele! Deci, ce e în neregulă cu produsele?“ Din nou şuşoteli. „Produsele sunt naşpa! Nu mai există deloc sex în ele!“
Oamenii cumpărau ideile lui Jobs pentru că era întotdeauna serios şi sincer când vorbea despre ele. Aşa cum mai târziu i-a mărturisit biografului său: „Nu cred că îi calc în picioare pe oameni, dar dacă ceva merge prost, le spun asta în faţă. Este treaba mea să fiu sincer. Ştiu despre ce vorbesc şi de regulă se dovedeşte că am dreptate. Asta e cultura pe care încerc să o creez. Suntem sinceri până la brutalitate unii cu alţii. Oricine îmi poate spune că sunt un ratat şi eu pot face acelaşi lucru. Trebuie să fii capabil să fii extrem de cinstit.“
Munceşte din greu şi ceilalţi te vor respecta. Respectul este un pas crucial în a obţine ce-ţi doreşti.
Steve Jobs avea o etică de lucru incredibilă. Acesta i-a spus biografului său că, după ce a revenit la Apple, a lucrat de la ora 7.00 până la ora 21.00 în fiecare zi, conducând în acelaşi timp şi operaţiunile de la Pixar. El a lucrat neobosit deşi avea pietre la rinichi. Dar a insistat să motiveze ambele companii venind în mod constant la sedii şi împingându-i pe oameni să facă cele mai bune produse posibile, iar pentru acest lucru toţi îl respectau.
Dezarmează oamenii cu seducţie şi linguşire.
Indiferent pentru cine lucrează sau dacă tu lucrezi pentru ei, oamenii caută întotdeauna aprobarea acţiunilor lor, aşa că răspund foarte bine când le arăţi afecţiune. „Jobs îi fermeca şi îi seducea pe oameni după voia lui şi îi plăcea să facă asta. Oameni ca Amelio şi Sculley (foşti directori generali Apple - n.red.) credeau că, dacă era fermecător în preajma lor, Jobs îi plăcea şi îi respecta. Era o impresie pe care Jobs a hrănit-o printr-o formă de linguşire la adresa lor. Dar Jobs putea fi fermecător cu oamenii pe care îi ura la fel de uşor cum putea să-i jignească pe cei pe care îi plăcea“, se arată în biografia fondatorului Apple.
Susţine că toate ideile bune sunt ale tale şi dacă îţi schimbi poziţia, susţine-le pe cele noi cu toată forţa. Amintirile din trecut pot fi uşor de manipulat.
Steve Jobs nu avea întotdeauna dreptate, dar era un maestru când venea vorba să-i convingă pe ceilalţi că nu se înşală. Cum făcea asta? Stătea ferm pe o singură poziţie, iar dacă poziţia ta era mai bună decât a lui, nu numai că recunoştea, dar o adopta ca fiind a lui şi te dezechilibra total.
Tribble, un fost inginer Mac, a declarat pentru biografia lui Jobs: „Doar pentru că azi el îţi spune ceva ce este groaznic sau grozav nu înseamnă neapărat că va simţi la fel mâine. Dacă îi prezinţi o nouă idee, de obicei îţi spune că este proastă. Dar apoi, dacă îi place cu adevărat, exact o săptămână mai târziu, se întoarce la tine şi îţi prezintă acea idee ca şi cum el s-ar fi gândit la ea şi nu tu.“
Un exemplu: când Apple a decis să deschidă magazine pentru produsele sale, agentul de vânzări al lui Jobs, Ron Johnson, a venit cu ideea unui „Genius Bar“, care să fie plin cu „cei mai deştepţi oameni Mac“. Iniţial, Jobs a catalogat ideea drept nebunească. „Nu-i poţi numi genii, sunt nişte tocilari. Nu au abilităţile necesare să livreze ceva ce se numeşte «Genius Bar»“, a motivat Jobs. A doua zi, consilierul general al Apple a fost pus să înregistreze numele „Genius Bar“.
Ia decizii rapid şi definitiv. Aproape întotdeauna pot fi schimbate mai târziu.
Când venea vorba de noi produse, Apple lua în considerare foarte rar studiile, cercetările şi sondajele de piaţă. De asemenea, rareori o decizie majoră era luată în câteva luni, Jobs tindea să se plictisească foarte repede, aşa că mai mereu îşi urma instinctul. În cazul primelor iMacs, Jobs a decis imediat ca Apple să lanseze noile computere cu ajutorul unui curcubeu de bomboane. Jony Ive, şeful al departamentului de design Apple, declara că „în majoritatea companiilor o astfel de decizie ar fi fost luată în câteva luni, Steve a luat-o într-o jumătate de oră.“
Nu amâna rezolvarea problemelor, fă asta imediat.
Când Jobs a proiectat primul magazin Apple, agentul său de vânzări, Ron Johnson, şi-a dat seama la un moment dat că au organizat complet greşit produsele. Apple le aranjase în funcţie de tipul celor vândute, dar Johnson a realizat că ar trebui să fie aşezate în funcţie de întrebuinţarea lor. Johnson i-a împărtăşit gândul lui Jobs şi, după o criză mică de nervi, acesta şi-a rugat angajaţii să refacă întregul plan, ceea ce a întârziat lansarea cu aproximativ patru luni. „Avem o singură şansă să facem acest lucru corect“, a spus atunci şeful Apple.
Când ai un avantaj, profită de el
Vestea că Steve Jobs revine la Apple a făcut valuri, iar el a insistat că are doar calitate de consultant, însă toată lumea ştia că deţine controlul. CEO-ul Apple de la momentul respectiv, Gil Amelio, depindea de Jobs pentru ca firma să iasă din impas. Aşa că în prima zi, Jobs s-a folosit de acest avantaj pentru a face o şedinţă în care a cerut un lucru împotriva căruia au fost toţi membrii consiliului de administraţie. „M-aţi adus aici să rezolv o problemă. Dacă nu faceţi cum vă spun, luni nu mai vin la birou. Am de luat o mulţime de decizii importante şi dacă nu mă puteţi sprijini voi da greş. Aşa că dacă nu puteţi face asta, eu ies din schemă şi puteţi da vina pe mine“, le-a spus Jobs.
Consiliul i-a oferit ce şi-a dorit, însă Jobs a continuat, iar a doua zi le-a cerut tuturor membrilor să demisioneze, „altfel o să o fac eu şi luni nu mă veţi mai vedea la birou.“ El a cerut ca toţi să plece, cu excepţia lui Ed Woolard, şi exact asta s-a întâmplat. A fost astfel capabil să-şi aleagă proprii membri ai consiliului de administraţie şi să acţioneze independent de ei, având putere deplină asupra următoarelor proiecte Apple, ceea ce a făcut posibilă apariţia unor gadget-uri precum iPod.
Cere întotdeauna perfecţiune şi nu te mulţumi cu mai puţin
Steve Jobs ura pe toţi cei care erau dispuşi să facă un compromis pentru a lansa un produs la timp sau pentru a se încadra într-un anumit buget. Scopul lui Jobs pentru Apple nu a fost niciodată doar acela de a depăşi concurenţa, nici măcar de a face bani, ci de a lansa cele mai bune produse din istorie „sau chiar mai bune de atât“, cum îi plăcea să spună. „Steve a creat singurul brand al stilului de viaţă în industria tech“, declara co-fondatorul Oracle Larry Ellison în biografia lui Jobs. „Sunt maşini de care oamenii sunt mândri că le au – Porsche, Ferrari – pentru că spun ceva despre ei. Oamenii simt la fel şi când vine vorba de produsele Apple.“