Un tablou de Monet, estimat la 32 de milioane de dolari, în centrul unei dispute juridice
0Un tablou de Claude Monet, estimat la 32 de milioane de dolari, a fost furat din colecţia de artă a fostei prime doamne a acestui stat, Imelda Marcos, iar acum autorităţile din Filipine încearcă să-l recupereze prin intermediul unui proces în justiţie.
Vilma Bautista, o fostă asistentă a Imeldei Marcos, a vândut tabloul pictat de celebrul Monet, cumpărat în trecut de fosta primă doamnă din Filipine şi de soţul ei, fostul preşedinte Ferdinand Marcos, iar autorităţile încearcă să recupereze lucrarea printr-un proces care a debutat miercuri la New York.
Un caz al „lăcomiei şi fraudei“
Tabloul a dispărut în urmă cu 27 de ani, când Ferdinand Marcos a fost înlăturat de la putere, şi a ajuns în proprietatea acuzatei. Acuzarea susţine că opera de artă face parte din averea despre care statul filipinez afirmă că a fost achiziţionată de familia Marcos cu banii poporului său.
„Acest caz este despre lăcomie şi fraudă“, a declarat procurorul districtual din Manhattan, Garett Lynch, conform site-ului huffingtonpost.com.
Vilma Bautista este acuzată că a vândut frudulos tabloul – care face parte din celebra colecţie de lucrări „Les Nymphéas“ pictate de pictorul impresionist francez Claude Monet - şi că a făcut comerţ ilegal cu alte picturi de valoare.
Vilda Bautista, „un intermediar“ într-o luptă mai veche
Pe de altă parte, apărarea spune că Vilma Bautista a crezut că Imelda Marcos a deţinut în mod legal acele tablouri şi că acuzata avea dreptul de a le vinde în numele ei. Vilma Bautista este „doar un intermediar prins în lupta care durează de decenii dintre statul filipinez şi foştii conducători ai săi“, a declarat avocata apărării, Susan Hoffinger. „Această luptă nu trebuie dusă aici, în Curtea de Justiţie din Manhattan“, a adăugat ea.
Vilma Bautista a deţinut în 1991 un „certificat de împuternicire“ din partea familiei Marcos pentru a vinde tabloul şi a încasa suma rezultată din tranzacţie, a declarat avocatul apărării. Avocaţii acuzării contestă legitimitatea acelui document. În acea perioadă, tabloul nu figura pe lista oficială a picturilor furate din Filipine. Imelda Marcos nu va depune mărturie în procesul deschis contra Vilmei Bautista.
Imelda Marcos, simbol al exceselor
Ferdinand Marcos, cel care a condus Filipine cu o mână de fier vreme de două decenii, a fost forţat de o revoltă populară să se exileze în Hawaii, unde a murit după trei ani, în 1989.
Reprezentanţii statului filipinez spun că Marcos şi asociaţii săi au jefuit trezoreria naţională pentru a strânge o avere cuprinsă între 5 şi 10 miliarde de dolari, deşi familia Marcos a negat în repetate rânduri faptul că averea lor a fost strânsă într-un mod fraudulos. Comisia prezidenţială pentru o guvernare bună, instituită în această ţară, a confiscat mai multe companii, conturi bancare şi alte bunuri suspectate că ar fi făcut parte din acea avere. Datorită unei colecţii impresionante de pantofi de lux, Imelda Marcos a devenit un simbol al exceselor. Ea a reuşit însă să iasă relativ neafectată din câteva sute de procese în care a fost acuzată alături de soţul ei, iar în prezent este membru al Congresului din Filipine.
Vilma Bautista a deţinut funcţia de ofiţer pentru afaceri străine la Misiunea statului Filipine de la ONU şi a lucrat ulterior la Secretariatul personal al Imeldei Marcos de la New York. Până în 2009, Vilma Bautista a ajuns să facă datorii foarte mari, iar în cele din urmă a încercat să vândă patru dintre tablourile pe care familia Marcos le achiziţionase în timp ce se afla la conducere - inclusiv tabloul „Le Bassin aux Nymphéas“ pictat de Claude Monet în 1899, cunoscut şi sub numele de „Japanese Footbridge Over the Water-Lily Pond at Giverny“.
În final, Vilma Bautista a vândut această pictură cu nuferi pentru 32 milioane de dolari, unui colecţionar elveţian. O parte din sumă a fost atribuită unor rude ale acuzatei, unor asociaţi, iar o alta a fost utilizată pentru plata datoriilor. Suma de 15 milioane de dolari a rămas în contul ei personal, iar Imelda Marcos nu a fost la curent cu acea tranzacţie.