FOTO Atelier Andrei Şerban cu Shakespeare şi Caragiale, pe acoperişul Teatrului Naţional din Bucureşti

0
Publicat:
Ultima actualizare:
La Mogoşoaia, Andrei Şerban a susţinut, alături de tineri actori, un atelier dedicat lui Shakespeare   FOTO Daniela Dima
La Mogoşoaia, Andrei Şerban a susţinut, alături de tineri actori, un atelier dedicat lui Shakespeare   FOTO Daniela Dima

Regizor a două dintre cele mai „vânate” spectacole ale stagiunii trecute, invitate în două secţiuni ale Festivalului Naţional de Teatru (FNT) – "Hedda Gabler", de Henrik Ibsen, şi "Lear(a)", de William Shakespeare, Andrei Şerban se află la actuala ediţie a FNT, care se desfăşoară în Bucureşti până pe 4 noiembrie, în centrul mai multor evenimente. Pe acoperişul Tearului Naţional, se desfăşoară un atelier al Academiei Itinerante "Andrei Şerban".

Spectacolul "Hedda Gabler'', de Henrik Ibsen, realizat de Andrei Şerban cu trupa Teatrului Maghiar de Stat din Cluj, este programat astăzi, de la ora 18.00, la Sala Mare a Teatrului Odeon, în secţiunea FNT – ''Strindberg, înaintaşi, urmaşi''.

''Lear(a)'', de William Shakespeare, (Teatrul „Bulandra”), va fi prezentat în secţiunea "De toate pentru toţi", luni, 29 octombrie, şi vineri, 2 noiembrie, de la ora 19.00, în noul spaţiu numit Space Studio, situat în imediata vecinătate a Sălii „Toma Caragiu” a Teatrului Bulandra,  sală care va fi inaugurată cu acest prilej, în cadrul FNT.

Shakespeare în noapte

În luna iulie, peste 70 de tineri artişti (nu doar actori, ci şi regizori, scenografi, muzicieni, scenarişti, dramaturgi, jurnalişti/teatrologi) au participat, la Palatele Brâncoveneşti de la Mogoşoaia, la cea de-a patra ediţie a Academiei Itinerante Andrei Şerban, program iniţiat de Corina Şuteu, organizat de ICR New York şi Teatrul Naţional din Bucureşti, prin Centrul de Creaţie şi Cercetare Teatrală „Ion Sava”.

Atelierul s-a încheiat cu o prezentare publică a improvizaţiilor – puneri în scenă mai mult sau mai puţin şlefuite ale unor texte shakespeariene celebre şi lecturi ale unor schiţe caragialiene – realizate de „actori” sub ghidajul exigent al lui Andrei Şerban. Publicul le-a putut savura parcurgând un traseu neobişnuit, atât prin cotloanele Palatului, cât şi în „decorul” pus la dispoziţie de lacul, pădurea, curtea bisericii, grădinile domeniului şi cavoul familiei Brâncoveanu. A fost pentru toţi cei de faţă – spectatori, martori implicaţi ori pasivi – o experienţă unică, intensă, ieşită din comun.

Reconstituirea atmosferei de la Mogoşoaia

Câteva luni mai târziu, la invitaţia Festivalului Naţional de Teatru, Andrei Şerban îşi propune să reconstituie atmosfera atelierului de la Mogoşoaia într-un spaţiu cel puţin la fel de insolit. Mai exact, preţ de o singură seară, şantierul Teatrului Naţional din Bucureşti va deveni scena pe care câţiva „absolvenţi” ai Academiei Itinerante vor transplanta rezultatele muncii lor de astă vară, la care au lucrat în echipe restrânse, echipe ce s-au refăcut acum în vederea acestui spectacol – unic din toate punctele de vedere.

Aşadar, Shakespeare, Caragiale şi cei mai tineri reprezentanţi ai teatrului de mâine pun umărul la reconstrucţia Teatrului Naţional din Bucureşti.

Duminică, 28 octombrie, de la orele 22, spectatorii îi vor putea urma în această aventură, pe tinerii regizori Vlad Cristache şi Bobi Pricop (prezenţi deopotrivă în secţiunea Teatrul de mâine), pe scenografa Corina Grămoşteanu, dansatoarea şi coregrafa Sandra Mahvima şi, fireşte, pe ceva mai numeroşii actori – mulţi dintre ei nume deja familiare – Marius Manole, Rodica Lazăr, Emilia Bebu, Cosmina Stratan, Maria Obretin, Balázs Bodolai, Valentina Zaharia, Ioana Anton, István Teglás, Silvian Vâlcu, Ioana Manciu, Iulia Colan, Corneliu Ulici. Lor şi celorlalţi tineri artişti implicaţi în experiment li se alătură din nou, cu pasiune, apreciatul muzician Lucian Maxim. 

''Trebuie să dărâmi zidurile''

„În condiţiile vieţii actuale, pline de tulburări, tendinţa e deseori spre inerţie. Forţa pasivităţii pândeşte la fiecare pas. Cum să lupţi cu inerţia? Doar lucrând continuu cu tine însuţi şi cu alţii. De aceea revin să fac spectacole şi, mai ales, workshopuri. Căci, nelucrând, simţi că te închizi şi, din teamă, ridici ziduri de protecţie. Pentru a te deschide, trebuie să dărâmi zidurile. În sensul acesta, atelierele pregătitoare, precum cele de la Mogoşoaia sau Ipoteşti, sunt necesare.

În teatru, ca şi în viaţă, ai nevoie de încredere. Academia Itinerantă a reuşit exact asta: să creeze un climat de încredere, în care tineri artişti se întâlnesc ca să caute împreună ceva diferit de tot ceea ce au ştiut până atunci”, spune Andrei Şerban.

Întoarcere la esenţe

„Am văzut recent, la New York Film Festival, un film despre Ingmar Bergman şi Liv Ullmann şi mi-am amintit despre montarea atât de intensă a lui Andrei Şerban cu Strigăte şi şoapte. Am înţeles cu acest prilej, încă o dată, de ce Academia Itinerantă reprezintă, pentru mine, provocarea de a acorda o şansă actorilor şi artiştilor de diverse generaţii din România – şansa de a înţelege importanţa întâlnirii cu un foarte mare artist şi a pătrunderii în intimitatea unui laborator de creaţie unic.  Să constaţi că emoţia e un instrument de lucru fără egal, dar să constaţi, în acelaşi timp, cu câtă impuritate emoţională te agresează realitatea cotidiană, acesta este proiectul Academiei. Toţi participanţii ies, după această călătorie, purificaţi şi încărcaţi de energie benefică. În contextul uman şi artistic din România de azi este o experienţă unică şi profund regeneratoare, atât de necesară,” apreciază Corina Şuteu, iniţiatoarea Academiei Itinerante, ex-director al ICR New York

Insulă de spiritualitate

„Faptul că am luat parte la atelier în regim de perfectă egalitate cu ceilalţi – actori şi regizori, cu toţii tineri sau foarte tineri – a însemnat pentru mine o extraordinară ocazie de a trăi, fie şi numai pentru câteva zile, o „viaţă de artist”, cu luptele, eforturile, chinurile şi privaţiunile ei, dar şi cu profundele ei bucurii şi zgomotoasele ei victorii. Mai mult decât atât, însă, atelierul s-a transformat, graţie personalităţii lui Andrei Şerban şi cunoştinţelor sale vaste despre profesiunea teatrală şi nu numai, într-o insulă de spiritualitate senină, în vacarmul de vulgaritate din jur. Iar asta este de nepreţuit”, subliniază Alice Georgescu, director artistic al Festivalului Naţional de Teatru,  despre ediţia Mogoşoaia 2012.

Cehov, Shakespeare, Bergman văzuţi de Andrei Şerban

În a doua zi de festival, la Ceainăria Serendipity (str. Dumbrava Roşie nr. 12), în cadrul Divanului intitulat Teatrul, a avut loc, la Fundaţia Löwendal, lansarea  albumului Cehov, Shakespeare, Bergman văzuţi de Andrei Şerban, semnat de artistul fotograf Mihaela Marin (Editura ICR, 2012) – o admirabilă reconstituire a întâlnirilor unui uriaş artist cu trei titani ai scenei: Cehov (Unchiul Vanea – Teatrul Maghiar de Stat Cluj, Ivanov – Teatrul „Bulandra”, Trei surori – Teatrul Naţional din Budapesta), Shakespeare (Lear – Teatrul „Bulandra”) şi Bergman (Strigăte şi şoapte – Teatrul Maghiar de Stat Cluj).

Cultură

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite