Black Friday, festivalul consumerismului care îşi are originea în crizele financiare
0
În prezent, Black Friday marchează poate unul dintre cele mai mari evenimente consumeriste din lume, dar, în urmă cu peste 140 de ani, termenul „vinerea neagră“ desemna cu totul altceva. Tot într-o vineri, în 1939, începea Al Doilea Război Mondial, ultimul conflict militar major între ţările lumii. Însă popularitatea Black Friday a început să crească în anii ‘60.
„Vinerea neagră“ desemnează în istoria Statele Unite ale Americii, dar şi în cea mondială, câteva momente dificile, unele dintre ele ducând la crize economice. Termenul s-a conturat, pentru prima dată în 1869, când bursa de la New York s-a prăbuşit. Era 24 septembrie, iar căderea a fost cauzată de doi speculatori - Jay Could şi James Fisk - care, prin mită şi înşelăciune, au preluat controlul pieţei aurului.
Cursul era decis de aur şi speculatorii aveau aurul. Totul până la prăbuşire
Înainte de 1944, când fiecare monedă a fost exprimată într-o cantitate fixă de aur, preţul acestuia era vulnerabil speculaţiilor. Astfel au făcut şi Gould şi Fisk în anul 1869. Au reuşit să obţină o cantitate impresionantă de aur şi au putut controla preţul, urcându-l de la 140 de dolari la peste 160 de dolari uncia.

Valoarea aurului a crescut, dar nu şi a bancnotelor, astfel că unele firme au fost nevoite să declare falimentul. Iar oamenii au vrut să-şi retragă aurul din bancă, uneori chiar cu violenţe, ceea ce a dus la necesitatea unei intervenţii din partea statului. Preşedintele Grant a cerut ajutorul Trezoreriei care a declarat că va scoate la vânzare aurul din rezerve pe care l-a estimat la 4 milioane de dolari. Secretarul general însă a afirmat mai târziu că nu aveau decât aproximativ 400.000 de dolari în aur, dar că a adăugat un zero din greşeală.
Ameninţarea unei suprasaturări a pieţei cu aurul din rezervele statului a făcut preţul să scadă. Şi a picat la puţin peste 130 de dolari. Pierderile au fost masive pentru mulţi, însă nu şi pentru Gould şi Fisk care au avut un profit de 11 milioane de dolari. Se poate spune că pentru ei a fost o Black Friday fructuoasă. Ei au scăpat şi nepedepsiţi. Asta pentru că nicio lege nu le interzicea să speculeze pe bursa din New York.
Un nou Black Friday după 70 de ani şi alte zile negre
Cea mai mare criză economică din istoria omenirii a început la finalul anilor ‘20 şi s-a terminat abia după cel de-Al Doilea Război Mondial. Pe 18 septembrie 1929, aceeaşi bursă din New York a înregistrat o scădere bruscă a preţurilor acţiunilor. Apoi, a urmat o perioadă cu fluctuaţiile preţurilor şi volumului tranzacţionărilor. Asta până pe 24 octombrie (Black Thursday), când bursa a deschis în scădere cu 11%.
Acesta a fost momentul în care „Marea criză economică“ a început. Au urmat „Lunea neagră“ (Black Monday) şi „Marţea neagră“ (Black Tuesday), când Dow Jones a scăzut cu peste 12%, respectiv 11%. Următorii anii au fost marcaţi de variaţii mari, până la cel mai mic nivel, 41,22, pe 8 iulie 1932. Cauzele acestei scăderi şi crize au fost supraproducţia şi consumul accelerat.
Ironic, dar criza avea să se încheie după începerea celui de-Al Doilea Război Mondial. Pe 1 septembrie 1939, care a picat într-o vineri, Germania lui Hitler a invadat Polonia şi astfel a început cel mai mare conflict militar al secolului 20. SUA şi-au revenit economic în 1941. Războiul însă a solidarizat şi celelalte naţiuni, fapt care a ajutat la reclădirea economiilor. Asta până la o nouă prăbuşire a bursei care avea să aibă loc pe 19 octombrie 1987 (Black Monday, din nou). Atunci, Dow Jones a pierdut 22 de procente, cea mai mare scădere într-o singură zi.
Black Friday să fie şi din anii ‘60 aşa a rămas
Presa din Philadelphia a folosit termenul „Black Friday“ la începutul anilor ‘60 pentru a descrie perioada cumpărăturilor de după Ziua Recunoştinţei, notează „The New York Times“. Justificarea folosirii acestui termen a venit din faptul că negrul, care marca veniturile, umplea foaia de inventar. Spre anii ‘90, termenul a devenit tot mai popular şi sărbătoarea a intrat în cultura populară a capitalismului.
Black Friday a început să se manifeste cu adevărat după 2002, exceptând anul 2004. Până atunci, cea mai populară zi pentru cumpărături era sâmbăta de dinainte de Crăciun, scrie „Time Magazine“. În România, Black Friday a debutat în 2011, iar magazinele online au fost primele care s-o preia şi s-o implementeze.

Tot în anii ‘60, Black Friday desemna şi traficul foarte aglomerat. Poliţia atenţia asupra acestui aspect, iar vânzătorii se plângeau că asta le îndepărtează clienţii de centru, acolo unde erau cele mai mari magazine. Având în vedere că unele site-uri deja au picat, iar altele vor pica la vârful „sărbătoririi“ Black Friday, sensul de „trafic aglomerat“ este potrivit pentru a caracterizat evenimentul.
Guvernele SUA care au condus ţara din secolul 19 până în prezent aveau nevoie de un supliment pentru economie. Aşa cum Coca-Cola a devenit un simbol al Crăciunului şi a conturat imaginea lui Moş Crăciun, Black Friday a ajuns să fie sărbătoarea cumpărăturilor multe pentru că sunt la preţ mai mic.
Black Friday în prezent: fuga după produse la preţ redus