Alina Cojocaru: „Îmi pare rău că voi dezamăgi publicul. Nu voi putea dansa duminică, în Manon, la Operă“. Andra Ionete o va înlocui pe Alina, pe 10 aprilie
0Andra Ionete o va înlocui duminică, 10 aprilie, pe Alina Cojocaru, în rolul Manon, pe scenă Operei Naţionale Bucureşti (ONB). "Duminică, 10 aprilie, nu o să pot dansa, repetiţiile nu au mai putut avea loc, în această săptămână, din cauza recentelor evenimente nefericite. Îmi pare rău că voi dezamăgi publicul. Voi reveni într-una dintre reprezentaţiile viitoare Manon", a declarat, pentru „Adevărul“, balerina Alina Cojocaru.
"Aşteptam cu nerăbdare să dansez în spectacolul Manon, de duminică, 10 aprilie, cu Friedmann Vogel. Am privit cu mare bucurie Compania de Balet în primele spectacole-premieră şi abia aşteptam să mă alătur trupei, duminică. Din păcate, evenimentele recente de la Opera Naţională Bucureşti şi tot ce s-a întâmplat în ultima săptămână au făcut imposibile repetiţiile - acestea nu au mai putut avea loc - ca urmare pe10 aprilie, nu o să pot dansa", a declarat Alina Cojocaru.
"Vreau să mulţumesc pentru tot sprijinul şi pentru toată încrederea arătată trupei de balet! Sunt foarte dezamăgită şi îmi pare nespus de rău să dezamăgesc publicul, dar, din păcate, circumstanţele au făcut să fie imposibil acest eveniment, de pe 10 aprilie. Aştept cu nerăbdare spectacolul următor pe scena Operei Naţionale, alături de aceşti artişti", a subliniat Alina Cojocaru.
Duminică, 10 aprilie, în locul Alinei Cojocaru va dansa Andra Ionete, iar în locul lui Friedmann Vogel va fi Barnaby Bishop, potrivit lui Vlad Conta, noul director general al ONB.
"Dacă cineva care a cumpărat bilete special pentru Alina Cojocaru, pentru 10 aprilie, va fi nemulţumit, îmi asum să rezolv această situaţie, începând de luni, 11 aprilie. Alina Cojocaru va dansa într-una dintre următoarele reprezentaţii", a declarat Vlad Conta, noul director al Operei Naţionale Bucureşti, pentru Adevărul.
Directorul general Vlad Conta a subliniat pentru Adevărul:
"Alina Cojocaru va dansa într-una dintre următoarele reprezentaţii. Încă nu s-a stabilit data. Partenerul Alinei Cojcaru nu a mai putut ajunge pentru reprezentaţia de duminică, 10 aprilie. Dacă publicul va fi nemulţumit de schimbarea distribuţiei din 10 aprilie, îmi asum o rezolvare a situaţiei pornind de luni, 11 aprilie", a punctat, pentru „Adevărul“, noul director general.
Spectatorii care au achiziţionat bilete de la Casa de bilete a Operei Naţionale Bucureşti şi doresc să-şi recupereze contravaloarea biletelor sunt rugaţi să se prezinte la Casa de bilete începând de marţi, 12 aprilie. Spectatorii care au achiziţionat biletele online şi doresc să-şi recupereze contravaloarea acestora sunt rugaţi să solicite acest lucru printr-un e-mail trimis la adresa bilete@operanb.ro, iar contravaloarea biletelor achiziţionate online va fi restituită integral în contul din care a fost făcută plata.
Andra Ionete (foto) o va înlocui pe Alină Cojocaru, în Manon, duminică, pe 10 aprilie
Ca urmare a discuţiilor de pe 8 aprilie, de la Ministerul Culturii, ministrul Vlad Alexandrescu l-a înlocuit pe directorul interimar numit luni, dirijorul Tiberiu Soare, cu Vlad Conta, un alt dirijor reputat. Lui Soare i s-a propus să accepte postul de director adjunc
"În situaţia creată la Opera Naţională din Bucureşti, care a cunoscut o escaladare nedorită în ultimele zile, dl. Tiberiu Soare a convenit împreună cu mine să se retragă din postul de director general interimar, acceptând postul de director adjunct. L-am rugat pe dl. Vlad Conta, în care am de asemenea mare încredere, să preia postul de director general interimar al Operei Naţionale din Bucureşti. I-am propus d-lui Johan Kobborg să ocupe un post nou creat de director artistic al baletului ONB", a declarat ministrul Culturii Vlad Alexandrescu, pe contul său de Facebook.
În aceste condiţii, ar trebui să se reia spectacolele cu Manon, ar fi păcat să nu se întâmple asta. Ar trebui să accepte pentru că Kobborg şi Alina Cojocaru au obţinut ceea ce au vrut: să aibă independenţă de creaţie, să se oficializeze în acte situaţia care era de facto şi să nu mai depindă de Tiberiu Soare.
Am încercat însă să-l păstrez pe Tiberiu Soare, pentru că la rândul său este un profesionist de care nu ne putem dispensa“.
La rândul său, contactat de „Adevărul“, Tiberiu Soare a afirmat că a acceptat toate condiţiile propuse de ministrul Vlad Alexandrescu. „Îmi exprim convingerea fermă că se va ajunge la o rezolvare a situaţiei.
Vlad Alexandrescu are o înţelegere bună şi rafinată a situaţiei şi a dovedit o capacitate de analiză formidabilă“,
a declarat Tiberiu Soare.
Marina Minoiu a dansat în seara premierei, sâmbătă, 2 aprilie, dar si pe 9 aprilie, în rolul principal, Manon. Balerinul Dawid Trzensimiech a interpretat rolul lui Des Grieux, in ambele reprezentatii.
Baletul „Manon” - muzica de Jules Massenet, coregrafia de Kenneth MacMillan - are un scenariu bazat pe romanul din 1731 al Abatelui Prévost, „L’Histoire du Chevalier des Grieux et de Manon Lescaut” -, marcând întâia reprezentare integrală a acestui balet pe o scenă din România.
Duminică, 10 aprilie, în rolul titular, Manon, va fi balerina Andra Ionete, in locul Alinei Cojocaru.
Dirijorul spectacolului este Martin Yates, cel care a reluat, în anul 2011, studiul asupra aranjamentului muzical pentru producţia de la Baletul Regal din Londra şi a realizat câteva modificări faţă de varianta de la premiera mondială din 1974 a acestei lucrări, convins de faptul că baletul „Manon” se evidenţiază prin „felul special în care MacMillan spune povestea şi foloseşte muzica pentru a transmite emoţie publicului”. Premiera va beneficia de participarea balerinilor Operei Naţionale Bucureşti.
Provocarea a venit din faptul că a trebuit să comprimăm timpul, să redăm în câteva minute ceea ce se întâmplă, în libret, ca acţiune, în doi ani, a spus Dawid Trzensimiech, la Adevarul Live. Contează starea mea, atunci când dansez. Dansul meu e influenţat de ceea ce simt, a completat Andra Ionete. Partenerul meu de scenă contează, îi dăruiesc şi iau energie de la el, a declarat Marina Minoiu.
Baletul „Manon” este un spectacol reprezentativ pentru creaţia coregrafului şi dansatorului britanic Kenneth MacMillan (1929-1992), una dintre cele mai cunoscute figuri ale lumii dansului în secolul al XX-lea. Asociat cu prestigioasa Şcoală de Balet „Sadler’s Wells” (astăzi Şcoala Regală de Balet) şi cu Baletul Regal din Londra, unde a fost director artistic între anii 1970 şi 1977 şi coregraf principal din 1977 până la finalul vieţii, MacMillan este unul dintre „psihologii dansului”. Creaţiile sale sunt definite de analiza psihologică a personajelor şi, astfel, de folosirea într-un mod expresiv a limbajului dansului clasic în lucrări precum „Romeo şi Julieta”, „Gloria”, „Manon”, „Mayerling”, „Requiem”, „Prinţul pagodelor” etc.
" Johan Kobborg este tot timpul alături de noi, el a dansat mult la Londra acest balet. Ne ajută foarte mult, ne îndrumă, este lângă noi, când avem nevoie de el", a spus Andra Ionete, la Adevarul live.
„Dacă există mesaje ascunse în balet, atunci îi revine fiecărui spectator misiunea de a le găsi. Pe de altă parte, cu toţii citim şi asimilăm lucrurile diferit – de aceea publicul adoră să vadă acest spectacol de mai multe ori, pentru a savura toate nuanţele personajelor din poveste.
De asemenea, trebuie spus că baletul se schimbă cu fiecare nou interpret al unui rol, certificând astfel imensul succes la mai bine de 40 de ani de la premiera mondială”, declara maestrul de balet Karl Burnett, care participă, alături de maestrul de balet Bruce Sansom, amândoi specializaţi în creaţia lui Kenneth MacMillan, la punerea în scenă la Bucureşti a baletului „Manon”.
De asemenea, Bruce Sansom precizează:
„Mai ales în baletele cu poveste, Sir MacMillan a integrat dansul în acţiune. Personajele sale continuă să se dezvăluie şi să se dezvolte prin dans. Ele rămân fidele caracterului lor pe tot parcursul spectacolului. Şi astfel povestea merge mai departe, fără a se baza exclusiv pe scenele de pantomimă dintre momentele dansate.”
„Manon” – Premieră naţională
Balet în trei acte
Coregrafia: Kenneth MacMillan
Muzica: Jules Massenet (aranjament orchestral: Martin Yates)
Punere în scenă de: Karl Burnett şi Bruce Sansom
Dirijor: Martin Yates
Scenografia: Mia Stensgaard
Lighting design: Mikki Kunttu
Premiera mondială: 7 martie 1974, Baletul Regal din Londra
Maeştri de balet: Corina Dumitrescu, Florica Stanescu, Johan Kobborg, Gigel Ungureanu, James Wilkie
Asistent de scenografie: Alina Petrovschi
Asistent lighting design: Ionuţ Gabriel Pruteanu
Distribuţia din data de 10 aprilie:
Manon: Andra Ionete (debut)
Des Grieux: Barnaby Bishop (debut)
Lescaut: Henry Dowden
Amanta: Mihaela Soare (debut)
Monsieur GM: Antonel Oprescu
Temnicerul: Gigel Ungureanu
Cu participarea Orchestrei şi a Baletului Operei Naţionale Bucureşti