Lovitură de teatru la Opera Naţională Bucureşti. Directorul Tiberiu Soare a fost înlocuit cu un alt dirijor, reputatul Vlad Conta
0Ca urmare a discuţiilor de astăzi, 8 aprilie, de la Ministerul Culturii, ministrul Vlad Alexandrescu l-a înlocuit pe directorul interimar numit luni, dirijorul Tiberiu Soare, cu Vlad Conta, un alt dirijor reputat. Lui Soare i s-a propus să accepte postul de director adjunct.
"În situaţia creată la Opera Naţională din Bucureşti, care a cunoscut o escaladare nedorită în ultimele zile, dl. Tiberiu Soare a convenit împreună cu mine să se retragă din postul de director general interimar, acceptând postul de director adjunct. L-am rugat pe dl. Vlad Conta, în care am de asemenea mare încredere, să preia postul de director general interimar al Operei Naţionale din Bucureşti. I-am propus d-lui Johan Kobborg să ocupe un post nou creat de director artistic al baletului ONB", a declarat ministrul Culturii Vlad Alexandrescu, pe contul său de Facebook.
Ca urmare a deblocării situaţiei, ar trebui să se reia spectacolele cu „Manon“ programate pentru sâmbătă şi duminică, acesta din urmă având-o ca stea pe celebra Alina Cojocaru.
Kobborg va da un răspuns definitiv sâmbătă
Contactat de „Adevărul“, ministrul Vlad Alexandrescu a comunicat că „sâmbătă, la ora 11.00, Johan Kobborg se va întâlni cu directorul Vlad Conta, în biroul acestuia, şi îi va comunica dacă va accepta soluţia propusă. I s-a propus postul de director artistic al baletului, care să nu fie subordonat decât directorului general.
În aceste condiţii, ar trebui să se reia spectacolele cu Manon, ar fi păcat să nu se întâmple asta. Ar trebui să accepte pentru că Kobborg şi Alina Cojocaru au obţinut ceea ce au vrut: să aibă independenţă de creaţie, să se oficializeze în acte situaţia care era de facto şi să nu mai depindă de Tiberiu Soare.
Am încercat însă să-l păstrez pe Tiberiu Soare, pentru că la rândul său este un profesionist de care nu ne putem dispensa“.
La rândul său, contactat de „Adevărul“, Tiberiu Soare a afirmat că a acceptat toate condiţiile propuse de ministrul Vlad Alexandrescu. „Îmi exprim convingerea fermă că se va ajunge la o rezolvare a situaţiei.
Vlad Alexandrescu are o înţelegere bună şi rafinată a situaţiei şi a dovedit o capacitate de analiză formidabilă“,
a declarat Tiberiu Soare.
Conta, noul director al Operei
Vlad Conta, născut pe 20 ianuarie 1954, la Arad, este un dirijor român-elveţian-canadian. În prezent, din 2001, este dirijor al Operei Naţionale Bucureşti.
O dublă pregătire artistică – pian şi dirijat – urmată în Elveţia şi desăvârşită în Austria şi Italia, o carieră bogată începută la Monte Carlo, Geneva şi Torino, continuată peste ocean - în Canada şi SUA - şi nu în ultimul rând în România, un repertoriu variat reunind lucrări simfonice, opere, dar şi balet, format alături de prestigioase orchestre de pretutindeni, caracterizează în doar câteva cuvinte evoluţia dirijorului român Vladimir Vlad Conta.
Muzicianul şi-a început pregătirea în România (Liceul de Muzică “George Enescu” din Bucureşti), debutul său scenic desfăşurându-se la doar 13 ani, ca solist alături de Orchestra Naţională Radio, chiar sub bagheta tatălui său, celebrul dirijor român Iosif Conta. Premiile obţinute în cadrul numeroaselor competiţii de pian din Europa la care a participat i-au pregătit drumul către studiile superioare urmate la una dintre cele mai prestigioase academii de muzică europene: Conservatorul de muzică din Geneva (Elveţia). Au urmat două specializări care au completat studiile lui Vladimir Vlad Conta: la “Mozarteum” din Salzburg (Austria), sub îndrumarea pianistului şi dirijorului Carlo Zecchi şi la Academia Muzicală Chigiana din Siena (Italia), cu dirijorul italian Franco Ferrara.
Cine este Vlad Conta?
Vladimir Vlad Conta este dirijor al Operei Naţionale Bucureşti (din 2001), dar şi invitat al mai multor teatre lirice şi orchestre simfonice din ţară şi de peste hotare. Drumul său profesional a început ca maestru corepetitor la Opéra de Monte-Carlo şi la Grand Théâtre din Geneva (Elveţia), devenind apoi dirijor la Teatrul de Stat din Biel-Bienne (Elveţia) şi dirijor invitat permanent al unuia dintre teatrele lirice italiene cu cea mai frumoasă carte de vizită: Teatro Regio di Torino (Italia). Între anii 1989 şi 1999 experienţa sa artistică l-a condus către ocuparea poziţiei de conducere în fruntea uneia dintre orchestrele simfonice canadiene: a fost director muzical şi prim dirijor la Regina Symphony Orchestra din Regina (Canada).
Dirijorul român şi-a construit o frumoasă carieră internaţională, regăsindu-se la pupitrul unor importante ansambluri: National Symphony Orchestra din Washington (USA), Philharmonia Orchestra din Londra (Marea Britanie), Orchestra Naţională Rusă din Moscova (Rusia), Orchestra RAI Torino (Italia), orchestrele simfonice din Vancouver, Edmonton, Quebec (Canada), Orchestre Suisse Romande, Orchestre de Chambre de Lausanne, Svizzera Italiana, St. Gallen (Elveţia) ş.a.
Printre momentele care au marcat evoluţia muzicianului român pe scena internaţională se numără debutul pe tărâm american, în 1997, alături de pianistul Radu Lupu şi la pupitrul ansamblului National Symphony Orchestra, într-o serie de concerte de succes la Washington D.C. Doi ani mai târziu a fost aplaudat la Moscova, când a asigurat conducerea muzicală a unui program Beethoven/Berlioz la pupitrul Orchestrei Naţionale Ruse. În anul 2000, Vladimir Vlad Conta a debutat la Londra, la Royal Festival Hall, unde a dirijat mai multe concerte ale ansamblului Philharmonia Orchestra, într-un program Ceaikovski, inclusiv integrala lucrărilor pentru pian şi orchestră, alături de pianistul rus Mihail Pletnev. Şase ani mai târziu, dirijorul român s-a aflat pentru prima oară la Roma, unde a prezentat un program Bartók/ Enescu/Beethoven, sub bagheta sa evoluând Orchestra di Roma e del Lazio.
După 1989, Vladimir Vlad Conta a revenit în România în repetate rânduri, din dorinţa de a împărtăşi experienţa sa şi cu publicul din ţară şi de a deschide noi drumuri în domeniul muzical românesc. Un exemplu ar fi prezenţa sa în dublă ipostază – ca pianist şi dirijor - lucru rar întâlnit până atunci în România, la pupitrul Filarmonicii "George Enescu", cu un program integral Beethoven (Simfonia a III-a şi Fantezia pentru pian, cor şi orchestră în do minor).
Vladimir Vlad Conta şi-a format un repertoriu extrem de bogat ca gen şi curent artistic:
OPERĂ - Fidelio (Ludwig van Beethoven), Carmen şi Les pêcheurs de perles (Georges Bizet), Lucia di Lammermoor, L’Elisir d’amore, Don Pasquale (Gaetano Donizetti), Mireille şi Faust (Charles Gounod), Le Nozze di Figaro – Nunta lui Figaro, Così fan tutte, Don Giovanni, Die Zauberflöte – Flautul fermecat (Wolfgang Amadeus Mozart), La Bohème, Tosca, Madama Butterfly, Gianni Schicchi (Giacomo Puccini), Il Barbiere di Siviglia – Bărbierul din Sevilla, La Cenerentola - Cenuşăreasa (Gioacchino Rossini), Ariadna auf Naxos şi Salomé (Richard Strauss), Aida, La Traviata, Il Trovatore, Rigoletto, Simon Boccanegra, Don Carlos (Giuseppe Verdi), Tannhäuser, Lohengrin, Der fliegende Holländer – Olandezul zburător (Richard Wagner), Œdipe (George Enescu) ş.a.
BALET: Coppélia (Léo Delibes), Spărgătorul de nuci, Francesca da Rimini (Piotr Ilici Ceaikovski), Cenuşăreasa (Serghei Prokofiev), Don Quijote (Ludwig Minkus) ş.a.
Un foarte amplu repertoriu SIMFONIC şi VOCAL-SIMFONIC.
Printre distincţiile care au fost atribuite artistului român se numără:
cetăţenia de onoare a oraşului Fort Worth (Texas, SUA);
medalia „A 125 – a Aniversare a Canadei” pentru merite culturale deosebite;
premiul „Ludovic Spiess” oferit de Forumul Muzical Român (2011).
Din anul 2012, Vladimir Vlad Conta este membru de onoare al Filarmonicii „Moldova” din Iaşi.
Citeşte şi: INTERVIU „Adevărul“ din 2013 cu Vlad Conta, dirijor: „Ca şi Don Giovanni, nici Mozart nu are mormânt“