Celebri si bogati, o telenovela romaneasca de succes
0* Onorariile oamenilor de televiziune sunt tinute sub tacere * Starurile isi deschid firma pentru a plati impozite mai mici * Adrian Copilu' Minune castiga intr-o seara cat o vedeta tv in doua luni * Holograf, cel mai cumparat artist al casei lor de discuri si trupa cel mai bine platita la concerte * In show-biz, inflatia nu galopeaza la fel ca in lumea reala
Poti afla, in Romania de azi, cine este amanta cutarui politician care sarbatoreste nunta de argint ori de unde a furat cutare director de fabrica miliarde pentru vila cu piscina de la munte. E mult mai dificil sa obtii onorariile oficiale ale vedetelor, indiferent de "aria lor de acoperire". Fie ca sunt oameni de televiziune sau cantareti, personajele in cauza sunt pazite cu strasnicie de echipe de Cerberi deghizati in angajati ai firmelor unde lucreaza. Secretul salariilor e mai bine pazit decat rezerva valutara de stat, de parca vedetele n-ar munci cinstit pentru banii care le ajung in buzunar sau, dupa caz, in cont. Daca in Statele Unite, de pilda, un realizator de show-uri tv are o leafa apreciabila, toata lumea afla despre respectiva suma, iar omului in cauza nu i se intampla altceva decat ca ii creste cota. La noi exista un soi de fobie: personalitatile se tem, probabil, de gura lumii, de hoti ori de impozite, de aceea pastreaza o tacere adanca asupra subiectului. Chiar daca aceasta secretomanie exista, ar fi trebuit ca "impricinatii" sa afle deja ca in Romania vorba circula mai bine decat transportul in comun si ca totul se afla. Din surse confidentiale, care tin mortis sa-si pastreze anonimatul, salariile vedetelor ajung la urechile celor care vor sa le stie. Spre deosebire de varianta oficiala, sumele care se vehiculeaza sotto voce ar putea fi diferite de cele reale. Dar cum starurile si cei care le vegheaza somnul linistit nu sunt catusi de putin dispusi sa le dezvaluie pe cele din statele de plata, trebuie sa ne multumim si cu atat. Pana ce strategia lor se va schimba. Dintre cei catre care se indreapta admiratia maselor, truditorii in televiziune sunt foarte atent tinuti sub observatie. In afara vietii profesionale - cea mai "la vedere", omul de pe strada vrea sa stie, inevitabil, cat mai multe despre ce se intampla cu favoritul sau si in plan profesional. Iar prima intrebare care se naste este "Oare cat castiga pe luna?" Un top al celor mai bine platite vedete de pe micul ecran ii include pe prezentatorii principalelor buletine informative. Se spune, astfel, ca seful stirilor de la Antena 1, Radu Cosarca, ar primi lunar un salariu care se invarte in jurul a 4.000 de dolari si ca nici Alessandra Stoicescu nu e prea departe de aceasta suma. La PRO TV, numarul unu a fost si ramane Andreea Esca; popularitatea de care se bucura aceasta ar valora in ochii patronului sau undeva pe la 5.000 de dolari. La fel se petrece, spun unii, si cu Mona Nicolici, piesa de rezistenta a stirilor de la Bucuresti 1 TV. Divertismentul este o alta categorie pretuita in televiziuni: in legatura cu Teo, banii pe care se aude ca i-ar lua variaza intre 3.000 si 4.000 din moneda americana; Horia Brenciu ar face un "Gong Show" de 3.000 de dolari, ceea ce i s-ar intampla si lui Andrei Zaharescu, pentru "Paparazzi". Mihaela Radulescu este cotata foarte bine, cu aproximativ 5.000 de dolari. In ceea ce-i priveste pe Mircea Radu si Dan Negru, statutul lor ar fi unul oarecum privilegiat, de miei cu cate doua oi la dispozitie: Antena 1 si "Sagitarius", firma lui Valeriu Lazarov care produce "Din Dragoste", respectiv "Academia Vedetelor". Fiecare dintre acestia strange, dupa bursa zvonurilor, cam 3.500 de dolari. Nu la fel de bine o duc prezentatorii de la Prima, care nu sunt creditati cu mai mult de 2.000 - 2.500 de dolari (in cazul lui Virgil Iantu si al Andreei Raicu). Din ograda PRO TV, cel mai bine platiti par sa fie membrii grupului Vacanta Mare, care nu de mult si-au renegociat contractul. Cum barfele anuntau o plecare iminenta la Prima, Adrian Sarbu a gasit, probabil, argumentul suprem intr-o marire substantiala de salariu. Oricum, cei de la Vacanta Mare, ca si Andreea Marin, Mihaela Radulescu sau Florin Calinescu primesc banii pe firma, astfel ca platesc statului impozit pe profit, nu pe venit, ceea ce este vizibil mai avantajos. Cand va ganditi la aceste salarii, care unora le pot parea astronomice, luati in calcul un "amanunt": in lumea televiziunilor, economia pare sa o duca mai bine, iar inflatia nu galopeaza la fel de vioi ca in lumea reala. Cu alte cuvinte, dolarul de la Antena sau Pro nu valoreaza chiar cat cel de la BNR, astfel ca lefurile vedetelor nu sunt intotdeauna chiar ce par a fi... Andreea Marin, un "produs" care se vinde excelent Regina neincoronata a peisajului media de la noi ramane Andreea Marin. Televiziunea Romana a renascut dupa aparitia, cu patru ani in urma, a "Surprizelor". N-a fost nici o surpriza aprecierea din partea sefilor de care se bucura "zana buna" a emisiunii. Aceasta apreciere a trecut de portile din Pangratti si Calea Dorobantilor ale TVR-ului, iar ofertele si, implicit, banii au inceput sa curga. In buna traditie a locului, salariul domnisoarei Marin nu poate fi dezvaluit, insa aceasta sursa de venit paleste, raportata la altele, "extraprofesionale". Pe Andreea Marin romanii o vad la televizor nu doar la show-ul pe care il modereaza, ci si in pauzele dintre emisiuni. Nu de putine ori i-au admirat chipul dragalas in spoturi publicitare, fie ca era vorba de campanii de promovare a planing-ului familial ori de sampon. Se aude ca pentru prima categorie ar fi incasat 65.000 de dolari, in timp ce, in urma filmarii la cea de-a doua, veniturile sale s-ar fi bucalat cu 80.000 $. Andreea este o femeie moderna, care poate fi zarita la volanul unei masinute cochete. Fiind si imaginea in Romania a respectivei marci, iata inca un avantaj de partea vedetei. Dar o femeie frumoasa si celebra are o legatura speciala cu bijuteriile. O astfel de relatie are Andreea Marin cu o firma care le comercializeaza. Pentru ca a acceptat sa reprezinte si imaginea companiei in cauza, urmarea e o noua suma considerabila in buzunarul sau. Daca punem la socoteala faptul ca in librarii exista o carte despre viata Andreei Marin, ca joaca si in videoclipuri, ca prezinta moda pentru case de renume, e clar ca Andreea si-a asigurat deja o batranete linistita. Concertele de la noi ajung la 2.500 de dolari O alta categorie de personaje aflate in centrul atentiei sunt artistii. In cazul muzicienilor, cel putin, nu poate fi vorba de un venit lunar fix, asa cum ies din discutie cele 8 ore clasice de program ale muritorilor de rand. Cantaretii sunt platiti pentru fiecare concert, la care se adauga un procent din vanzari. Care vanzari sunt trecute la capitolul "Strict secret" de catre unele dintre casele producatoare. Aici exista variante diferite de a te justifica. Sunt cele oficiale, potrivit carora aceste cifre sunt confidentiale si deci vor ramane asa, sau ca in momentul in care piratii vor afla cat anume se vinde din artistul X se vor pune frumusel pe treaba si vor falsifica mai elegant albumele cu pricina. Pe la colturi se sopteste, insa, ca se pastreaza tacerea asupra respectivei chestiuni pentru ca nu cumva sa se starneasca interesul Garzii Financiare. Doar de la A&A Records am obtinut o lista a celor mai cumparate "produse": Zdob si Zdub au vandut 20.000 de unitati din ultimul lor album, "Agroromantica"; "Hotel de mii de stele" al celor de la Stigma a ajuns la fani in cantitate de 10.000 de exemplare, iar Sarmalele Reci si al lor "Maniac" s-a vandut in 5.000 de unitati, ca si Omul cu Sobolani, cu "Mainile sus". MediaPro Music se mandreste cu Holograf, A.S.I.A. si Talisman, primii in clasamentul de vanzari pe 2002. La Cat Music/Media Services, cea mai mare cautare o au B.U.G. Mafia, Stefan Banica jr. si Taxi. De la Casa Roton nu razbate nimic, dar, judecand dupa Discurile de Aur cu care au fost onorati, Pasarea Colibri, Parazitii si Akcent sunt in frunte. Pentru un concert, preturile sunt influentate de o multime de factori. De pilda, un recital intr-un club mic e mai ieftin decat unul intr-o sala de proportii, iar cantatul in aer liber costa mai mult decat unul "de interior"; daca artistii vin cu propria instalatie de sunet, beneficiarul concertului va scoate mai multi bani din buzunar; o deplasare in tara costa, in aparenta, mai putin decat una in Bucuresti, insa la pretul de pornire (onorariul net) se adauga transportul si cazarea. Dincolo de aceste aspecte de ordin administrativ, "capii de serie" la capitolul tarif sunt cei de la Holograf, care nu canta pe mai putin de 2.000 de dolari, pretul ajungand pana la 2.500. Daca Dan Bittman & Co. aplica tactica "putin, dar scump", "veteranii" de la Iris au o strategie cu totul diferita: onorariul lor variaza intre 800 si 1.200 de dolari, un pret care poate parea mic, comparativ cu ceea ce pretind altii. Dar si metoda "ieftin, dar sigur" da rezultate. Onorariul celor de la Vama Veche se invarte in zona 1.500 - 1.800 $, iar Voltaj costa 1.000 - 1.500. Daca va plac cei de la Taxi, o suma in jurul a 1.000 de dolari este ceea ce va trebuie, iar pentru Proconsul e nevoie de 800 - 900 de dolari, daca ii vreti intr-un club mic, sau 1.200 - 1.500 de dolari, pentru 45 - 50 de minute de cantat in locuri mai mari. Sa nu credeti ca doar rock-ul costa, dance-ul e si el bine cotat. "Regii" genului, 3rei Sud Est, isi maresc contul cu cate 1.500 de dolari dupa fiecare concert, iar protejatii lor de la Animal X au cam acelasi tarif. Fetele de la A.S.I.A. sunt scumpe si la figurat, dar si la propriu: un concert al lor lasa buzunarul celui care le solicita mai gol cu 1.500 de dolari (pentru o prestatie live) sau 1.200, daca se multumeste cu play-back. Cei trei de la Hi-Q pretind intre 1.000 si 1.200 de dolari. Desi in mare voga, mai modesti sunt Akcent (aproximativ 700 $); nici N&D nu sunt prea pretentiosi: 800 de dolari sunt suficienti pentru un concert de-al lor. Chiar daca perioada de glorie a hip-hop-ului pare sa fi apus, B.U.G. Mafia canta pentru 1.000 de dolari. Dintre trupele romanesti care abordeaza acest stil, numai Parazitii ar mai justifica astfel de onorariu. In opera nu se castiga, in mod obisnuit, atatia bani. Daca, totusi, esti un artist bine cotat, poti trai bine si in aceasta bransa. Soprana Felicia Filip primeste 1.500 de dolari pentru o reprezentatie, tenorul Marius Brenciu - peste 1.000 de dolari, iar Robert Nagy, intre 500 si 1.000. Si un dirijor de marca ( Horia Andreescu sau Cristian Mandeal) poate obtine in jur de 500 de dolari, iar daca respectivul concert se filmeaza, pana la 1.000 de dolari. Toate aceste sume palesc, insa, luate in comparatie cu ceea ce castiga Copilu' Minune, acest "Imparatul Hadrian" al manelelor. Suveranul muzicii "de petrecere" nici nu se simte obligat sa pretinda de la inceput un onorariu astronomic: oricum, la sfarsitul unei nunti minoritare pleaca acasa cu de zece ori suma initiala. Cu ceva vreme in urma, s-a vorbit de un total care se apropia amenintator de 10.000 de dolari. Adica de vreo doua ori salariul lunar al unei vedete tv din fruntea topului. Concluzia e limpede: indiferent cat castiga, vedetele exercita o fascinatie aparte asupra conationalilor obisnuiti. Si e firesc sa fie asa.