Dieta mediteraneană te fereşte de demenţă. Ce efecte are asupra creierului consumul de carne

Dieta
mediteraneană te fereşte de demenţă. Ce efecte are asupra creierului consumul
de carne

Legumele şi uleiul de măsline sunt alimente prietenoase care protejază celulele nervoase

Consumul sistematic de fructe, legume, ulei de măsline, grâu şi orez păstrează tinereţea creierului şi volumul acestuia în ciuda tendinţei naturale de descreşetere determinată de procesul de îmbătrânire, arată un nou studiu.

Ştiri pe aceeaşi temă

Persoanele în vârstă care urmează o dietă mediteraneană au mai multe şanse să nu fie afectate de demenţă, arată o cercetare publicată în jurnalul medical „Neurology“ al Academiei Americane de Neurologie, scrie Science Daily.

Cercetarea s-a bazat pe coectarea de informaţii de la aproape 1.000 de persoane neafectate de demenţă. Dintre acestea, 562, cu vârste de circa 73 de ani, au trecut printr-un test de imagistică prin rezonanţă magnetică (RMN) cu ajutorul căruia creierele le-au fost scanate.

S-a măsurat astfel volumul total al acestui organ, dar şi cel al materiei cenuşii şi grosimea cortexului — învelişul exterior al creierului. Din acest grup, 401 persoane au revenit pentru o analiză RMN trei ani mai târziu, la vârsta de circa 76 de ani. Au fost efectuate aceleaşi măsurători care au fost ulterior comparate cu modul în care aceste persoane urmau principiile dietei mediteraneene.

Dieta mediteraneană presupune consumul cu preponderenţă de fructe, legume, ulei de măsline, boabe şi cereale precum grâul şi orezul, cantităţi moderate de peşte, lactate şi vin şi o proporţie limitată de carne roşie şi pui.

Oamenii de ştiinţă au observat că participanţii care nu au fost foarte fideli acestei diete au prezentat un risc mai mare de a pierde din masa totală a creierului pe parcursul celor trei ani de studiu în comparaţie cu cei care au urmat cu conştiinciozitate acest tip de alimentaţie. Diferenţele de dietă au explicat 0,5% din variaţia volumului total, potrivit aceleiaşi surse.

„Pe măsură ce îmbătrânim, creierul se micşorează şi pierdem celule nervoase, ceea ce poate afecta învăţarea şi memoria“, susţine autoarea cercetării, Michelle Luciano, din cadrul Universităţii Edinburgh din Scoţia. „Acest studiu aduce dovada că dieta mediteraneană are un impact pozitiv asupra sănătăţii creierului“, arată aceasta.

Cercetătorii menţionează că în urma studiului nu s-a observat nici o relaţie între volumul materiei cenuşii sau a grosimii cortexului cerebral şi dieta mediteraneană. De asemenea, oamenii de ştiinţă nu au identificat schimbări asupra creierului determinate de consumul de peşte şi de alte tipuri de carne, lucru ce contrazice studiile precedente.

Michelle Luciano a notat că în cadrul cercetărilor anterioare s-au luat în calcul măsurătorile efectuate asupra creierului numai la un anumit moment, în timp ce studiul său a urmărit subiecţii o perioadă mai lungă. „În cercetarea noastră, obiceiurile alimentare au fost luate în calcul înainte de măsurarea volumului creierului, ceea ce subliniază faptul că dieta poate oferi creierului o protecţie pe termen lung“, susţine Luciano care precizează însă că este nevoie de mai multe cercetări în domeniu.

 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: