Dieta fără dietă

Dieta fără dietă

Calitatea alimentelor pe care le mâncăm contează mai mult decât cantitatea lor

Paleo, Dukan, Montignac sau cu mese gata preparate? Decât să sărim de la o dietă la alta, în funcţie de modă, mai bine luăm în considerare „dieta fără dietă“, adică, în principiu, un set de reguli de alimentaţie care să ne ajute să pierdem în greutate şi să ne menţinem.

Ştiri pe aceeaşi temă

„Alimentaţia non-dietă este pentru toţi aceia care îşi propun ca, de luni, să treacă pe regim“, afirmă dieteticianul Brooke Alpert şi autoarea volumului „Detoxificarea de diete: de ce acestea ne îngraşă şi ce putem face în această privinţă“, citată de cnn.com. Este vorba în esenţă de schimbarea stilului de viaţă şi adoptarea unei alimentaţii sănătoase.

Ce este în neregulă cu dietele

Potrivit lui Alpert, problema cu cele mai multe diete este că acestea au o „dată de expirare“.  „Fie că este vorba despre o zi, zece zile sau 45, au o dată la care se încheie şi când trebuie să te pregăteşti pentru eşec şi pentru nesfârşitul efect de yo-yo care urmează“.

De exemplu, mai spune aceasta, atunci când te-ai abţinut să mănânci pâine foarte multă vreme, chiar şi o bucată veche de pâine arată nemaipomenit. Şi, o dată ce ai fost privat de mâncărurile preferate, eşti foarte vulnerabil la excese şi la recâştigarea kilogramelor pierdute cu atâta trudă, ba chiar a unora în plus.

„Atunci când ridicăm mâncarea pe un piedestal şi ne focusăm doar pe evitarea alimentelor preferate creăm o relaţie nesănătoasă cu mâncarea şi suntem mai predispuşi la supraalimentaţie.“

Ceea ce este cel mai important pentru a avea succes este să evităm regulile extrem de stricte conţinute în cele mai multe tipuri de diete.

„Un plan alimentar echilibrat şi nerestrictiv este mai uşor de urmat pe termen lung“, completează dieteticianul Kelly Pritchett, purtătorul de cuvânt al Academiei de nutriţie şi dietetică. „În plus,  cele mai multe diete care limitează sau elimină anumite tipuri de alimente lipsesc organismul de nutrienţi importanţi, fapt care duce la deficit.“

Încearcă dieta fără dietă

De vreme ce privarea este strâns leagă de eşecul dietei, unul dintre cele mai importante aspecte ale dietei fără dietă sunt indulgenţele intenţionate – adică abaterile planificate, neînsoţite de sentimentul de vină.

Aceste sentiment de vină este cel care ne face graşi, este de părere Alpert. Simţindu-ne vinovaţi referitor la mâncarea aleasă vom face alegeri alimentare tot mai proaste şi vom intra într-un cerc vicios greu de spart. „Există un moment şi pentru cartofi prăjiţi şi pentru o pizza şi pentru o prăjitură.“

Cheia este planificarea dinainte. De exemplu, dacă ieşim în oraş să mâncăm şi ştim că la restaurantul respectiv se serveşte o prăjitură uimitoare cu ciocolată, atunci ne putem permite să-i facem loc tăind din aportul de amidon al acelei zile. Ideea este să mâncăm intenţionat şi ne bucurăm pe deplin de ceea ce mâncăm fără a ne simţi vinovaţi.

Proteine şi fibre la fiecare masă

Îngâduindu-ne mici plăceri, chiar şi zilnic, poate fi un obicei util în gestionarea propriei greutăţi, potrivit lui Pritchett. „Totul este să-ţi dai seama ce funcţionează pentru tine.“

 În materie de alegeri alimentare, unul din principiile cele mai importante ale unei diete fără dietă este includerea proteinelor şi a fibrelor la fiecare masă şi a gustării cu nutrienţi, mai spune Alpert.

Dieta bogată în proteine ne menţine sătui mai multă vreme, astfel că mâncăm mai puţine calorii, în timp ce fibrele încetinesc absorbţia zahărului în sânge, controlând mai bine senzaţia de foame.

Alpert recomandă pentru micul dejun omleta cu spanac şi brânză Cheddar; o salată din legume mărunţite – castraveţi, broccoli - cu carne de pui la masa de prânz şi paste cu creveţi cu sos marinara la cină.

Mai puţin amidon

Limitarea amidonului rafinat este un alt principiu al dietei fără dietă, deoarece această substanţă poate fi transformată uşor în depozite de grăsime. Două porţii pe zi sunt suficiente. O porţie înseamnă o felie de pâine multicereale, două treimi de cană de paste gătite sau patru bucăţi de sushi.

O masă sau gustare la fiecare patru ore este un alt principiu important de care trebuie să se ţină seama, deoarece permite corpului să se simtă alimentat, fără a crea dorinţa de a mânca prea mult. Alpert recomandă un interval de 12-14 ore între ultima masă a unei zile şi micul dejun al zilei următoare pentru crearea unui interval de post intermitent care să ajute la pierderea în greutate.

Mărimea porţiilor contează şi ele la slăbit, dar mai mult contează calitatea alimentelor. Cred că ceea ce mănânci contează mai mult decât cantitatea de mâncare. Şi când mănânci alimentele potrivite în momentele potrivite, mănânci automat şi în cantităţile potrivite. Iar dacă ne este în continuare foame, nu e nimic în neregulă să mâncăm mai multe proteine şi fibre, mai spune Alpert.

 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: