Necuratul si-a bagat coada intre crestinii ortodocsi si cei greco-catolici de la Ocna Mures
0Daca pana acum conflictul inter-religios dintre credinciosii ortodocsi si cei greco-catolici de la Ocna Mures, judetul Alba, a fost cat de cat pasnic, fara violente notabile, dupa evenimentele
Daca pana acum conflictul inter-religios dintre credinciosii ortodocsi si cei greco-catolici de la Ocna Mures, judetul Alba, a fost cat de cat pasnic, fara violente notabile, dupa evenimentele petrecute in noaptea de vineri, 15 martie, spre sambata, 16 martie, lucrurile pot lua oricand o intorsatura destul de urata. Mobilul razboiului dintre reprezentantii celor doua culte il constituie, dupa cum se stie, o biserica din localitate revendicata de enoriasii ambelor credinte. Construita in 1912, biserica, sustin greco-catolicii, a fost cladita cu fonduri ale comunitatii lor, in timp ce ortodocsii, prin vocea parintelui paroh Cornel Marcu, spun ca, de fapt, lacasul de cult a fost ridicat de Inaltul Minister Regesc de Finante Austro-Ungar, greco-catolicii nefiind decat simpla mana de lucru. Oricum, aflata in uzul Bisericii greco-catolice unita cu Roma, cladirea a fost confiscata, in 1948, de comunisti si data in folosinta Bisericii Ortodoxe pana in zilele noastre. In 1994, greco-catolicii depun oficial prima actiune de revendicare la Tribunalul Alba, dar solutia intarzie pana pe data de 15 noiembrie 2001, cazul fiind pe rolul mai multor instante, atunci cand Curtea de Apel Pitesti (n.r. - instanta unde fusese stramutat dosarul) da castig de cauza reclamantei, printr-o decizie definitiva si executorie. Executarea silita a deciziei Curtii de Apel Pitesti este amanata insa, conform declaratiei parintelui greco-catolic, Alexandru Biris, pana dupa Anul Nou, tocmai pentru a nu crea tensiuni in preajma sfintelor sarbatori. Dupa Boboteaza, pe 7 februarie a.c., are loc o punere in posesie a greco-catolicilor, fara incidente notabile. Intre timp, se sesizeaza primaria, prin persoana primarului Vasile Bugnar (PNL), care, zice parintele Biris, sustine ca nu a primit somatia prevazuta de lege si cere, deci, in numele ortodocsilor, suspendarea executarii silite, care tocmai fusese pusa in practica. Instanta abilitata, respectiv Curtea Suprema de Justitie, admite cererea ortodocsilor si dispune repunerea in posesie, prin ordonanta presedintiala, care, vorba vine, nu era insa retroactiva, pana la solutionarea definitiva a cazului. Imediat dupa obtinerea hartiei, pe 8 martie are loc semnarea unui proces-verbal de repunere in posesie a ortodocsilor, fara insa sa se procedeze la evacuarea imobilului. Lucrurile treneaza doar o saptamana, timp in care greco-catolicii isi picheteaza biserica, grupuri de 5-10 oameni innoptand in fiecare seara in lacasul de cult. Buba se sparge insa in ziua de sambata, 16 martie, la ora 3 dimineata, atunci cand preotul ortodox Cornel Marcu, aflat in fruntea unui "comando" de coreligionari, format in genere din enoriasi de varsta a treia, ia cu asalt biserica in care dormeau - sau se rugau - zice adversarul sau greco-catolic, preotul Biris, sase credinciosi greco-catolici. Strigate, injuraturi, ceva bate si rangi amenintatoare, precum si un numar semnificativ de degete strivite, de o parte si de alta in canaturile celor patru usi care pana la urma au fost sparte. Totul pana la aparitia celor trei patrule de politisti din Ocna Mures, chemate in fata bisericii de cpt. Petrut, seful Politiei din oras, la apelul disperat al parintelui Biris. Sosit o jumatate de ora mai tarziu, la ora 3 si jumatate, cpt. Petrut ne-a marturisit, destul de timorat, ca "armistitiul" fusese deja semnat, taberele fiind despartite de politistii din patrule si de cei chemati de acasa, in urma alarmei. Un lacat, insa, fusese deja pus pe poarta bisericii de catre credinciosii ortodocsi, mai numerosi decat ceilalti. Raportul de forte: 5 la 1 pentru ortodocsi. Adica 30 de ortodocsi la 6 greco-catolici. Tocmai cand fusesera convinsi sa plece acasa, o voce mai autoritara dintre cei majoritari a trezit insa ambitia, pana atunci temperata de cei doi clerici. "Cine ne opreste sa intram in bunul nostru?", a sarit un ortodox. Si nimeni nu i-a oprit. Pentru moment, lucrurile sunt linistite, insa un detasament de jandarmi din Alba Iulia isi va petrece multa vreme de-acum incolo week-end-urile la Ocna Mures. Solutiile de compromis, de genul doua duminici facem slujba noi, doua voi, au iesit din calcul. Pe primarul Vasile Bugnar nu am reusit sa-l vedem la fata. Ne-a pasat, dand vina pe recensamant. Ca are probleme mai mari. Chiar asa, cat de mari sunt problemele domniei sale in comparatie cu aceasta? La urma urmei, sunt cateva mii de ortodocsi si in jur de o mie de greco-catolici. Scandalul e in toi. In schimb, l-am intervievat pe viceprimarul din Ocna Mures, Tudor Chidovat, botezat ortodox, care, mai in gluma, mai in serios, ne-a declarat ca biserica apartine celor care au construit-o... Pana una-alta, la Ocna Mures focul mocneste. Iar parintele ortodox Cornel Marcu ne-a avertizat ca ne afuriseste. Daca nu scriem adevarul. Adevarul sau. Se asteapta o decizie definitiva, irevocabila si executorie de la CSJ. In paralel, atat reprezentanti ai autoritatilor locale, enoriasi de ambele culte, cat si politisti, sub acoperirea anonimatului, ne-au marturisit ca acest conflict este intr-un fel artificial intretinut de diverse capetenii locale ale celor doua culte. Miza este mai mult materiala decat spirituala, zice simplul credincios, indiferent de cultul sau. Asta cu exceptia habotnicilor. E postul Pastelui si ar trebui sa fie vremea impacarii.