Misterele CV-ului lui Călin Georgescu. MAE nu își amintește cine l-a propus ca raportor special ONU
0Unul din reperele carierei profesionale a lui Călin Georgescu este legat de Consiliul ONU pentru Drepturile Omului (CDO), unde actualul candidat la Președinția României a lucrat între 2011 și 2013, potrivit propriului CV. Cu toate acestea, MAE nu își amintește cine l-a numit.
Numirea acestuia pe lângă organismul ONU era prezentată ca un „succes” al României într-un comunicat din 2010 al Ministerului român de Externe, care anunța noua poziție a lui Călin Georgescu.
„Consiliul ONU pentru Drepturile Omului (CDO) de la Geneva a desemnat, la data de 18 iunie 2010, în funcţia de Raportor special ONU pentru efectele adverse ale transportului de produse şi deşeuri toxice şi periculoase asupra realizării drepturilor omului, candidatul din partea României, domnul Călin Georgescu. Este primul mandat tematic obţinut de România de la înfiinţarea CDO, în 2006. Durata mandatului este de 3 ani, cu posibilitatea prelungirii”, anunța MAE într-un comunicat pe 21 iunie 2010.
În continuarea documentului, MAE prezenta această numire ca pe un „succes” atât al candidatului, cât și al României.
„Succesul marcat prin alegerea reprezentantului român se datorează atât elementelor de pregătire şi experienţă personale ale candidatului, cât şi importanţei pe care România o acordă domeniului respectării şi promovării drepturilor omului”, mai preciza comunicatul MAE.
Din comunicatul MAE reiese că succesul a fost cu atât mai mare cu cât Călin Georgescu a fost selectat, alături de alți șapte raportori pe diverse probleme, dintr-un total de 290 de candidați „reprezentând toate grupurile geografice”.
Numirea lui Călin Georgescu a fost menționată și de Consiliul ONU pentru Drepturile Omului, chiar în ziua numirii, pe 18 iunie 2010.
Potrivit prezentării pe care o are pe pagina CDO, Călin Georgescu a lucrat pentru această instituție între 2010 și 2012, nu între 2011 și 2013, cum susține el în CV-ul propriu.
MAE: „Nu au fost identificate documente”
Digi24 a solicitat Ministerului de Externe să clarifice cine l-a nominalizat sau cum a ajuns Călin Georgescu să fie propunerea României pentru postul de raportor special ONU. A fost desemnat candidat în urma unui concurs sau cum a fost făcută selecția?
Răspunsul MAE a fost că nu se știe. Mai precis, ministerul admite că a făcut propunerea, dar nu știe la inițiativa cui.
„În cursul anului 2010, Ministerul Afacerilor Externe a transmis OHCHR trei candidaturi din partea României pentru trei dintre cele șase posturi vacante.
Consiliul ONU pentru Drepturile Omului, după parcurgerea procedurilor specifice, l-a selectat pe domnul Călin Georgescu în calitate de Raportor special ONU pentru efectele adverse ale transportului de produse şi deşeuri toxice şi periculoase asupra realizării drepturilor omului.
În arhiva MAE nu au fost identificate documente care să ateste procedura de identificare a candidaturii domnului Călin Georgescu pentru această poziție”, se arată în răspunsul MAE la solicitarea Digi24.ro.
Răspunsul integral al MAE
Ca urmare a solicitării dumneavoastră de presă adresate Ministerului Afacerilor Externe (MAE), vă comunicăm următoarele:
În cursul anului 2010, pe fondul vacantării mai multor poziții de Raportori speciali în cadrul procedurilor speciale ale Consiliului ONU al Drepturilor Omului, biroul Înaltului Comisar ONU pentru Drepturile Omului (OHCHR) a solicitat statelor membre ONU candidaturi pentru aceste poziții.
Procedurile speciale ONU pentru ocuparea acestor categorii de poziții prevăd fie o singură persoană (numită „raportor special” sau „expert independent”), fie un grup de lucru compus din cinci membri, câte unul din cele cinci grupuri regionale ale Națiunilor Unite: Africa, Asia, America Latină și Caraibe, grupul statelor din Europa occidentală și altele, și Europa de Est. Raportorii speciali, experții independenți și membrii grupurilor de lucru sunt numiți de către Consiliul pentru Drepturile Omului și servesc în calitatea lor personală.
Sunt excluse de la numirea în calitate de experți persoanele aflate în funcții de decizie în Guvern sau în orice altă organizație sau entitate care ar putea da naștere unui conflict de interese cu responsabilitățile inerente mandatului.
Conform procedurilor OHCHR, titularii de mandat au statut independent, necesar îndeplinirii funcției în mod imparțial. Deținerea unei astfel de funcții este limitată la maximum șase ani (respectiv două mandate a trei ani).
După completarea procedurilor de depunere a candidaturilor pentru raportori speciali, experți independenți și membri ai grupurilor de lucru, candidații de pe lista scurtă sunt intervievați de către un Grup Consultativ compus din cinci ambasadori numiți de fiecare dintre cele cinci grupuri regionale menționate mai-sus. Grupul Consultativ face recomandări Președintelui Consiliului pentru Drepturile Omului prin raportul său public. Președintele Consiliului ONU pentru Drepturile Omului, pe baza recomandărilor Grupului Consultativ și după o serie de consultări, identifică candidatul adecvat pentru fiecare post vacant. Numirea se finalizează în momentul în care candidatul selectat propus de Președinte este aprobat de Consiliul pentru Drepturile Omului.
În cursul anului 2010, Ministerul Afacerilor Externe a transmis OHCHR trei candidaturi din partea României pentru trei dintre cele șase posturi vacante.
Consiliul ONU pentru Drepturile Omului, după parcurgerea procedurilor specifice, l-a selectat pe domnul Călin Georgescu în calitate de Raportor special ONU pentru efectele adverse ale transportului de produse şi deşeuri toxice şi periculoase asupra realizării drepturilor omului.
În arhiva MAE nu au fost identificate documente care să ateste procedura de identificare a candidaturii domnului Călin Georgescu pentru această poziție.
Fostul ministru de Externe Teodor Baconschi nu îl cunoaște
Jurnaliștii l-au întrebat pe Teodor Baconschi, care era ministru de Externe în Guvernul Emil Boc în acea perioadă, despre numirea lui Călin Georgescu. El a răspuns că nu îl cunoaște și nu a făcut această propunere.
„Se poate să fi fost o recomandare din partea României (...), dar eu nu rețin să fi fost o propunere formală a României. Cred că totuși el s-a lipit de această funcție temporară pe cont propriu, nu cred să fi fost o chestie de algoritm politic regional sau național”, a declarat Teodor Baconschi.
El mai afirmă că nu l-a cunoscut pe Călin Georgescu și nici nu l-a văzut la MAE când era ministru.
„Nu am avut o discuție formală pe tema asta. Nici nu-l cunosc, adică nu l-am întâlnit niciodată”.
Baconschi a mai declarat că sistemul ONU este o „constelație foarte complexă” de instituții, birouri în statele membre, unde se pot face numiri și pe filiere informale.
Ce făcea Georgescu la CDO
Potrivit MAE, mandatul de raportor special pentru efectele adverse ale transportului de produse şi deşeuri toxice pe care l-a deținut Călin Georgescu a presupus:
a) examinarea efectelor transportului ilicit de deşeuri toxice şi periculoase asupra exercitării drepturilor omului, în special dreptul la viaţă şi dreptul la sănătate;
b) cercetarea, monitorizarea, examinarea şi primirea de comunicări şi informaţii cu privire la traficul ilegal de deşeuri toxice şi periculoase;
c) elaborarea de recomandări şi propuneri privind măsurile adecvate pentru a controla, reduce şi eradica traficul ilicit, transportul de produse şi deşeuri toxice şi periculoase;
d) întocmirea, anuală, a listei ţărilor şi corporaţiilor transnaţionale angajate în transportul ilicit de deşeuri toxice şi periculoase, precum şi ţinerea evidenţei persoanelor decedate sau afectate de deşeuri.