Turism în numele porcului

Turism  în numele porcului

Turiştii străini sunt atraşi de ritualul sângeros, în timp ce românii sunt nostalgici ai tradiţiilor de odinioară

Tot mai mulţi manageri de pensiuni, hoteluri şi restaurante îşi atrag clienţii prezentând ritualul tăierii porcului.

Ştiri pe aceeaşi temă

Tăierea porcului a ajuns un mijloc de atragere a turiştilor şi, implicit, de a face bani. În aceste zile, zeci de pensiuni din Bucovina le oferă turiştilor un spectacol inedit: sacrificarea animalului după obiceiul locului.

SUCEAVA. Pentru a avea cât mai mulţi clienţi, administratorii pensiunilor din Bucovina fac demonstraţii chiar în faţa vizitatorilor, nu doar în ziua de Ignat. „Am tăiat un porc de vreo 200 de kilograme şi am făcut preparate petru a avea pe când vin turiştii, iar pe 24 dimineaţa, când se cazează, noi pregătim cel de-al doilea porc. Aşa turiştii pot să mănânce şorici şi să vadă cum se pregăteşte cârnaţul, chişca, iepuraşul, toate tradiţionale şi ecologice", ne-a spus Dumitru Bodnar, administratorul unei pensiuni din Suceviţa.

Demonstraţie la Muzeul Bucovinei

Dacă de Ignat mai toţi gospodarii din Bucovina taie porcul, dar fără a mai respecta întru totul tradiţiile, azi, de la ora 9.00, reprezentanţii Muzeului Bucovinei îi aşteaptă pe turişti să vadă cum se tăia porcul odinioară. Ca şi anul trecut, întregul spectacol are loc în curtea muzeului, unde cei prezenţi vor putea vedea pe viu ritualul tăierii porcului în Bucovina, în compania muzeografilor care le vor povesti turiştilor obiceiurile şi superstiţiile legate de Sărbători.

„Avem un porc de aproximativ 100 de kilograme pe care l-am primit din sponsorizări, iar angajaţii noştri vor pregăti preparatele din carne. Îi aşteptăm pe toţi cei care vor să vadă cum se pregătesc cârnaţii, caltaboşii, toba, dar şi alte preparate tradiţionale de Crăciun", ne-a spus Emil Ursu, directorul muzeului. Ideea a aparţinut Consiliului Judeţean, evenimentul făcând parte din Proiectul „Crăciun în Bucovina".

„Încă nu cred că a ajuns porcul o chestie comercială, însă poate deveni. Oamenii nu mai pârlesc porcul cu paie, ci cu lampa de gaz, nu îl mai freacă cu sare şi făină, ci doar cu sare şi cu peria de paie şi mai ales că nu prea se mai interpretează organele. Noi asta vom face la Muzeul Satului, le vom arăta oamenilor adevărata tradiţie", a mai spus Emil Ursu.

„Turistul vine cu porcul, de restul ne ocupăm noi!"

VÂLCEA. Administratorul unei pensiuni din judeţul Vâlcea a găsit o metodă ingenioasă de a atrage turişti. Aceştia pot veni cu porcul viu, cumpărat de la târg sau de oriunde altundeva, iar de restul pentru masa de Crăciun sau de Revelion se ocupă personalul pensiunii.

Porcul a fost adus de administratorul firmei Cosm-Fam de la preotul din Corneşti Foto: adevărul

„La Grădiştea, într-o zonă care nu este preponderent turistică, unde am o pensiune, eu le-am oferit posibilitatea turiştilor să-şi cumpere un porc pe care noi să-l pregătim după obiceiurile şi tradiţiile din zonă. Noi gătim mâncărurile, facem analiza cărnii, iar pe lângă produsele din porcul proaspăt sacrificat, oferim şi alte produse care sunt toate ecologice: brânza de la vaca din gospodărie, ouăle din cuibar, laptele prospăt abia muls", spune Laura Craioveanu, reprezentantul filialei ANTREC - Râmnicu Vâlcea.

Femeia susţine că turismul din zonă păcătuieşte prin faptul că nu le oferă turiştilor prea multe posibilităţi de distracţie. Ea crede că această lacună poate fi suplinită printr-o iniţiativă inedită ca aceea pe care a avut-o pentru Sărbătorile de iarnă. „Deja avem primii bucureşteni care au fost încântaţi de o asemenea ofertă. Dacă nu faci turism cu sufletul, nu vei rezista!", a mai spus Laura Craioveanu.

"La Grădiştea (Vâlcea), unde am o pensiune, eu le-am oferit posibilitatea turiştilor să-şi cumpere un porc  pe care noi să-l pregătim după obiceiurile şi tradiţiile din zonă.''
Laura Craioveanu patron pensiune

Ignat Day, după Black Friday

Românii au făcut din tăierea porcului nu doar o atracţie turistică, ci şi una dintre cele mai inedite modalităţi de promovare în mediul virtual. ,,Ignat Day" a fost numele campaniei prin care magazinul marketonline.ro a încercat, marţi, să-şi atragă clienţii, cărora le-au fost oferite „cadourile pentru cei dragi", la preţuri reduse cu până la 50%, dar şi un porc pe post de bonus. ,,Ai ratat Black Friday şi nici porc nu ţi-ai luat? Avem o alternativa pentru tine!!!", suna textul campaniei de marketing, încheiate marţi seară, ,,la apusul soarelui, adică la ora 16.38".

După Dracula, Ignatul porcilor

Într-o Europă din ce în ce mai laică şi mai depărtată de obiceiurile barbare, tăiatului porcului în stilul tradiţional românesc poate părea un obicei care să ne promoveze imaginea în lume, consideră sociologul Marius Pieleanu. El spune că turiştii străini ar putea fi atraşi. „Într-o societate postmodernă, tăierea porcului şi valul de sânge pare un ritual pe care europenii l-au depăşit din Evul Mediu, dar acest lucru ar putea fi un motiv atractiv de vizită în România.

Dacă tot exportăm mitul lui Dracula, care are o doză mare de barbarism şi cruzime în el, de ce nu am exporta şi porcul?". În plus, consideră Pieleanu, turiştii europeni nu sunt străini de practici barbare, dând exemplu Spania, unde abia vara aceasta, în unele zone, au fost interzise luptele cu tauri (corridele). În ceea ce priveşte pasiunea românilor pentru tăierea tradiţională, Pieleanu spune că va mai trece mult timp până când oamenii vor fi dezobişnuiţi. „Degeaba impui prin lege să fie asomat. Omul crede că e mai bine să-l taie şi să ardă animalul pe paie şi nu cu flacăra de gaz". Vlad Andriescu

Ignatul, mijloc de promovare a brandurilor locale

CLUJ. Cine n-a văzut niciodată cum se fac cârnatul, caltaboşul sau sângeretele, produse tradiţionale ardeleneşti, a putut să o facă marţi, în parcarea hipermarketului Cora din capitala Transilvaniei, în cadrul unui târg de produse tradiţionale. Manifestarea a fost organizată de Asociaţia „Produs de Cluj", subordonată Consiliului Judeţean, care a organizat o demonstraţie de tăiat porcul de Ignat, după obiceiurile păstrate din străbuni. Exerciţiul a fost gândit ca o modalitate de promovare a brandurilor locale.

GALERII FOTO CU IGNATUL LA CLUJ

Străinii, atraşi de sângele vărsat

„Porcul a fost tăiat aşa cum se face într-o gospodărie de la ţară. Excepţia o constituie asomarea animalului. După tăiere, oamenii care au trecut prin parcarea hipermarke-tului au luat parte la pomana porcului, adică au gustat din prima masă ce se prepară din acel animal", afirmă Ramona Moldovan, preşedinta Asociaţiei „Produs de Cluj". 

Oamenii care s-au oprit şi s-au uitat la tăiatul porcului spun că măcelarii au lucrat repede şi curat. „Se vede că se pricep. Au terminat destul de repede. Când eram mică mergeam cu părinţi la sat, în Sânpaul, şi vedeam cum se taie porcul. Acum am venit cu soţul meu să-mi aduc aminte", afirmă Magda Condran. Soţul femeii, Gérard Condran, francez din Grenôble, a fost interesat să vadă cum se taie porcul în România, mai ales că în Franţa nu se mai foloseşte decât metoda asomării, chiar şi în mediul rural. Spectatorii au primit câte un pahar de ţuică în timp ce măcelarii tranşau porcul.

Mulţi au cerut să guste carnea, mai ales din ureche şi coadă, însă n-au primit decât după ce s-a făcut analiza medicală. Tot de la târg, clujenii au putut să-şi cumpere nu doar caş, telemea, brânză de burduf, slănină, afumături, dar şi cartofi de Râşca, brânză de Năsal, ceapă roşie de Turda, toate branduri locale.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: