Suntem membri NATO, avem scut la Deveselu, ne umflăm în pene atunci când vine vorba de trupe în teatrele de război, dar ne dotăm armata cu avioane second-hand din Portugalia. De fapt, sunt la mâna a treia, pentru că portughezii le-au luat second-hand de la americani. Aeronavele au fost folosite de „US Air Force" şi au zăcut şi la rezerva de avioane AMARC vreo cinci ani, înainte de a fi donate Portugaliei, în 1999, în cadrul programului Peace Atlantis II.

Şedinţa Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT) de săptămâna trecută, prin care România a acceptat achiziţionarea de avioane F-16 multirol din Portugalia, a dovedit că Apărarea Naţională rămâne printre cele mai slabe din Europa, o simplă piaţă de desfacere pentru statele cu vechime în NATO. În plus, decizia CSAT le încalcă pe cele ale Comisiei Europene care cere licitaţie transparentă şi publicarea în Monitorul Oficial al UE a anunţului de achiziţie, potrivit directivei 2009/81/CE. De altfel, comisarul european Michel Bernier a trimis încă din august o scrisoare României, Cehiei şi Bulgariei, ţări care intenţionează să cumpere aparatură de zbor fără licitaţie, prin care le atrage atenţia să nu încalce regulile jocului. În cazul ăsta nu putem afirma că se comite tot un puci, domnule comandant suprem al forţelor armate? Este a doua oară în ultimii doi ani când România încearcă să-şi înlocuiască flotila militară aeriană, dotată cu avioane sovietice MIG-21, cu aparate de zbor F-16 vechi. De fiecare dată, i-am înfuriat pe oficialii Comisiei Europene. De peste opt ani, mai multe grupuri de interese încearcă să ne bage pe gât avioane uzate moral, deşi celelalte ţări NATO se echipează cu tehnologie militară în care omul dispare lăsând loc roboţilor. De fapt, toate ofertele nu au vizat decât subţierea bugetului României şi angajarea sa în cheltuieli întinse pe foarte mulţi ani. România ar putea plăti în jur de 600 de milioane de dolari, în cinci ani, pentru 12 avioane, iar prima tranşă pe care statul ar trebui sa o plătească portughezilor, în 2013, este de 70 de milioane de dolari. La ora actuală, armatele lumii se pregătesc de achiziţionarea avioanele fară pilot de tip Predator şi Reaper, controlate, de la o distanţă de mii de kilometri, de către un pilot prin intermediul unei manşe. Peter Singer, un expert în armament robotic şi autorul lucrării „Wired for War", spune că în următorul deceniu rolul omului va dispărea, cedând frâiele robotului. În 2016, un avion românesc F-16 multirol cu 4.000 de ore de zbor la bord va fi un fel de deltaplan, în comparaţie cu dotările altor ţări. Cu toate acestea, Ambasada SUA salută decizia României de „a mai face un pas în modernizarea forţelor armate". Prietenii ştiu de ce, duşmanii ştiu?

Ovidiu Marincea este editor coordonator ''Adevarul''