Fericiţi cei ce merg la teatru ca simpli spectatori!

0
Publicat:
Ultima actualizare:

M-am dus la „O noapte furtunoasă", de la sala Amfiteatru a Naţionalului, socotind că voi avea la ce să mă distrez.

Nu, nu mă gândeam la textul lui Caragiale, pe care-l ştiu aproape pe de rost, ci la ce ar putea să facă azi regizorii noştri din „O noapte furtunoasă". Dintre toţi dramaturgii români, Caragiale e cel mai mult expus deraierilor regizorale. Conştienţi că piesele sale se dau la Bacalaureat şi, în consecinţă, tot românul care are nevoie de o slujbă trebuie să le ştie, mulţi dintre regizorii noştri se grăbesc să le calce în picioare sub semnul a două manii:

1. Actualizarea forţată.

2. Coborârea spectacolului până la nivel de şuşanea.

Dacă „Scrisoarea pierdută" e cea mai vulnerabilă la actualizare, „O noapte furtunoasă" e cea mai vulnerabilă la comercializare. Desigur, şi în materie de actualizare forţată, „O noapte furtunoasă" oferă un teren generos pentru fel de fel de minunăţii. Jupân Dumitrache poate deveni oricând Irinel Columbeanu, avându-l ca bodyguard pe Nae Ipingescu. Cât despre Veta, n-ar fi nicio problemă să devină Monica Columbeanu, gata să-l plătească pe Rică Venturiano pentru a face să apară în „Vocea Patriotului Naţionale" o ştire despre cum s-a distrat ea la Iunion. Când vine însă vorba de şuşanea, „O noapte furtunoasă" poate fi o mină de aur pentru regizorii dispuşi să facă concesii publicului postdecembrist, format la şcoala bucilor transmise în direct între două păruieli.

Caragiale e unul dintre cei mai pudici scriitori români. De aceea, deşi „O noapte furtunoasă" abordează un ménage à trois, în niciun moment textul nu coboară sub nivelul bunei cuviinţe. Nici în vorbe, nici în gesturi. Până şi în celebra scenă în care Veta şi Chiriac sunt împreună în odaie, în timp ce, de afară, Jupân Dumitrache îi strigă tejghetarului să aibă grijă de onoarea sa de familist, indicaţiile din paranteze se rezumă strict la: „se strâng bine în braţe", „strângând pe Veta cu putere". Ce fac cei doi după Caragiale nu ne arată, punând repede să se tragă cortina peste actul I.

Ne lasă să înţelegem doar. Lesne de bănuit că într-un spectacol descheiat la prohab scena se poate transforma într-o partidă de sex cu fantezii perverse. Şi cum în piesă mai e un cuplu, chiar dacă în formare - Ziţa - Rică Venturiano - n-ar fi prea greu unui regizor român ca, în numele îndrăznelii artistice, să transforme casa lui Jupân Dumitrache într-un platou de filmare porno. Toţi bărbaţii din piesă, inclusiv Spiridon, ar putea să facă sex pe rând sau, în acelaşi timp, cu Veta şi cu Ziţa, dacă nu chiar şi între ei.

Spectacolul cu „O noapte furtunoasă" de la Teatrul Naţional nu face concesii nici actualizării forţate, nici prostului gust. Şi cu toate acestea, are sală plină şi acum, la opt ani de la premieră. Explicaţia? Confruntat şi el cu dificultatea reprezentată de cunoaşterea textului de către spectatori, Felix Alexa a încercat - şi a reuşit - s-o depăşească, profitând de o trăsătură a teatrului caragialean: minimele indicaţii dintre paranteze. Prin asta, dramaturgul lasă loc invenţiei regizorale la nivel de gest şi mişcare scenică.

Respectând textul până la ultima virgulă, spectacolul de la Naţional face sala să râdă în hohote prin cascada de gaguri de bună calitate născocite de regizor. Atent ca să pot dibui interpretarea dată de Felix Alexa unor scene celebre din piesă - a lecturii ziarului, a dialogului dintre Ziţa şi Veta, a descoperirii că Rică Venturiano era de-al nostru, liberal adică - n-am prea râs pe parcursul spectacolului. Sala a râs însă cu poftă. Fericiţi cei ce merg la teatru ca simpli spectatori!

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite