CNAS, despre blocarea sistemului informatic ce gestionează cardul de sănătate: „E posibil să fi răspuns cu mici întârzieri”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
CNAS susţine că SIUI a funcţionat cu mici întârzieri FOTO Adevărul
CNAS susţine că SIUI a funcţionat cu mici întârzieri FOTO Adevărul

Sistemul informatic al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS) nu a fost blocat în perioada 7-8 aprilie, arată instituţia. „Este posibil să fi existat situaţii în care să fi răspuns cu mici întârzieri”, transmit oficialii, adăugând că la început de lună numărul de servicii acordate este mai mare.

Lămuririle vin în contextul în care medicii de familie au precizat că nu au putut valida serviciile oferite pacienţilor care le-au trecut pragul cabinetelor joi şi vineri, pe motiv că sistemul informatic ce gestionează documentul electronic nu a funcţionat la parametri normali.

În replică, CNAS a arătat că pe 7 aprilie au fost raportate servicii de la 1.300 de furnizori de servicii, în timp ce pe 8 aprilie raportat în sistem alţi 778 de furnizori.

„Numărul serviciilor medicale acordate şi validate cu cardul de sănătate la nivel naţional în cele două zile este peste media serviciilor acordate zilnic”, subliniază comunicatul de presă.

În ceea ce priveşte reţetele medicale, pe 7 aprilie au fost prescrise 222.761 astfel de documente, în timp ce alte 218.803 au fost prescrise pe 8 aprilie. „Asta în condiţiile în care media zilnică este de 200.000 de reţete prescrise în sistem”, mai arată sursa citată.

„Numărul ridicat de servicii medicale acordate în această perioadă, peste medie, este explicat de faptul că majoritatea pacienţilor cu afecţiuni cronice merg la începutul lunii la medic pentru eliberarea prescripţiilor medicale. În cele două zile, numărul mediu de accesări simultane în SIUI a fost de 43.000 pe secundă”, conchide comunicatul CNAS.

Medici de familie: „Nu mai putem valida serviciile”

Medicii de familie au atenţionat că dacă vor mai exista întreruperi mai mari de patru ore ale sistemului informatic, vor notifica autorităţile competente, să rezolve această problemă. „În ciuda numeroaselor noastre avertismente, CNAS nu este capabilă să ofere un sistem informatic funcţional şi nici să recunoască atunci când sistemul nu funcţionează, pentru ca pacienţii noştri să primească la timp serviciile medicale de care au nevoie, precum si respectul pe care îl merită”, a declarat Rodica Tănăsescu, preşedintele Societăţii Naţionale de Medicina Familiei (SNMF).

Specialiştii atrag însă atenţia că deşi autorităţile susţin că serviciile pot fi validate într-un interval de 72 de ore, uneori ele nu mai pot fi introduse luni în sistem.

„Nefuncţionarea joi şi vineri va duce automat la invalidarea serviciilor, deoarece este depăşit termenul de 72 de ore impus”, mai transmit medicii de familie, adăugând că dacă lucrează în sistem offline nu pot verifica şi calitatea de asiguraţi a pacienţilor lor. În plus, aceştia nu pot verifica depăşirea numărului de medicamente primite de pacient, precum şi alte informaţii care există în contract şi pe care sunt obligaţi să le deţină.

Doctorii au lansat, de altfel, o petiţie prin care cer inclusiv auditarea platformei informatice pentru rezolvarea acestor probleme.

Licitaţia pentru contractul de mentenanţă, demarată

În urmă cu două săptămâni, CNAS a demarat licitaţiile pentru contractele de întreţinere a sistemului. Nu este însă prima încercare de acest fel, asta pentru că nicio companie nu a fost interesată să se încrie la licitaţie, pe motiv că este vorba de un contract complicat.

Aşadar, potrivit documentaţiei, CNAS va acorda două contracte, unul de 4,2 milioane de euro pentru mentenanţa, iar un altul de 1,8 milioane de euro pentru platforma informatică din asigurările de sănătate. De altfel, licitaţia ar trebui să se finalizeze la începutul lunii mai, când CNAS va deschide ofertele de la companii.

Sistemul cardului de sănătate a costat aproximativ 20 de milioane de euro şi a fost realizat de HP România si Novensys Corporation, având ca subcontractant SIVECO România. În timpul penelor, medicii nu mai pot transmite reţetele electronice şi sunt nevoiţi să lucreze offline.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite