Dacă în perioada următoare se întâmplă eşecuri grave, în privinţa formării noului guvern, sau a primelor măsuri luate de acesta, victoria de azi se va întoarce ca un bumerang în capetele noilor şefi ai executivului, dar şi împotriva lui Iohannis.

Formarea noului guvern

Puţini au fost trădătorii de la PSD care au vrut să scape de Viorica Dăncilă. În aceste condiţii cade planul lui Ponta de a forma o majoritate parlamentară cu PSD, şi alţi amatori de experienţe. Viorica Dăncilă nu va fi retrasă din poziţia de candidat al PSD, aşa cum cerea Ponta, iar PSD îşi va linge rănile în opoziţie, profitând la maximum de posibilitatea de a critica dur eventuale măsuri impopulare luate de viitorul guvern.

După cum a anunţat preşedintele Iohannis, premierul desemnat va fi, probabil, Ludovic Orban, ceea ce va ostiliza instant Pro România şi, posibil, PMP. Cu USR, ALDE, chiar şi cu UDMR, câţiva parlamentari de la minorităţi, Orban va aduna maximum 170-180 de parlamentari, departe de cei 233 necesari să treacă viitorul guvern. Nominalizat a doua oară, probabil guvernul Orban ar trece, dar după aceea va avea o misiune imposibilă în a-şi promova legile prin parlament, şi va risca, oricând, o moţiune de cenzură. Adică o viaţă extrem de grea, în condiţiile în care România are nevoie de măsuri urgente, dar nepopulare, rapid exploatate de PSD. O posibilitate ar fi desemnarea, a doua oară, a unui premier acceptat de Pro România şi de PMP, pentru a avea o majoritatea confortabilă în parlament. Despre alegeri anticipate nu merită discutat, pentru că nu văd mulţi parlamentari dispuşi să renunţe la un de mandat, fără perspective certe că ar câştiga un alt mandat.

Urgenţele noului guvern

Sunt multe şi presante

  • Predarea-preluarea ministerelor, mai ales la Finanţe, la Secretariatului General al guvernului, trebuie făcută extrem de atent şi amănunţit, pentru a nu permite apoi PSD să spună ce buni am fost noi şi ce proşti sunteţi voi. Obligatoriu comisiile de predare-preluare trebuie să conţine specialişti neutri, interni şi străini.

  • O nouă structură guvernamentală. Un număr redus de ministere, 14-15, pentru o reducere drastică a cheltuielilor de funcţionare a statului. În ministerele rămase, eşalonul doi şi trei de înalţi funcţionari trebuie înlocuiţi cu alţii, după criterii de performanţă profesională. O listă precisă de alte măsuri pentru reducerea cheltuielilor de funcţionare a statului este absolut necesară, cu protecţia cetăţenilor obişnuiţi, dar cu eliminarea pensiilor speciale şi a salariilor enorme încasate, pe nemeritat, de  foşti paraziţi ai regimului PSD.

  • Măsuri pentru „închiderea” bugetului de stat pe 2019. O misiune extrem de dificilă şi urgenţă, dată fiind încadrarea în ţinta de deficit de 3%. Eugen Teodorovici a şi declarat că partidele care şi-au anunţat intenţia de a veni la guvernare nu vor reuşi să „închidă” bugetul din acest an. Fostul ministru de Finanţe susţine că doar el ar fi avut soluţiile salvatoare.

  • Proiectarea bugetului pe 2020. Iarăşi o misiune dificilă, pentru că resursele bugetare nu acoperă creşterile de salarii, şi mai ales de pensii (o creştere de 40% în septembrie 2020), „pasate” de către PSD noului executiv. Nu mai vorbim de banii pentru investiţii, pentru armată şi alte urgenţe. Orice eşecuri sau rateuri în realizarea acestor proiecte vor fi imediat taxate de PSD aflat în opoziţie.
  • Pregătirea alegerilor prezidenţiale. Dacă românii din străinătate nu vor putea vota în condiţii onorabile, de vină va fi guvernul în funcţie, nu vechiul guvern.

  • Eliminarea articolelor din OUG 114 şi 79, care au distorsionat piaţa de energie.

  • Eliminarea secţiei speciale de anchetare a magistraţilor, SIIJ, în conformitate cu cererea Comisiei de la Veneţia şi a GRECO.

  • Măsuri eficiente pentru creşterea siguranţei cetăţenilor.

  • Nominalizarea unei noi propuneri de comisar european.

Noua echipă guvernamentală

Dincolo de funcţiile politice din PNL şi alte partide, noii miniştrii trebuie să fie extrem de competenţi şi performanţi, cerinţă uneori contradictorie cu funcţiile politice. Dar este esenţial ca noi miniştrii să cunoască în amănunt domeniul pe care-l păstoresc, pentru a scurta şi timpul necesar acomodării cu noile funcţii. În acelaşi timp, trebuie recuperaţi în guvern şi profesioniştii din alte zone politice, sau persoane independente propuse de partide, pentru a asigura şi sprijinul acelor partide. Din păcate, sarcinile noului guvern sunt aşa de mari şi presante, încât nu prea lasă timp de reflecţie şi acomodare. Trebuie acţionat rapid şi eficient.

Un nou program de guvernare

Dincolo de premier şi lista de miniştri, şi programul de guvernare cu care vine noul guvern este edificator. Trebuie să vedem măsurile pe care şi le propune noul guvern, în ce măsură coincid cu interesele naţionale ale României.

Trecerea moţiunii de cenzură reprezintă un al doilea pas important pentru readucerea României pe un traseu raţional şi echilibrat economic, financiar şi social, după alegerile europarlamentare. Dar şi riscuri enorme, aduse de gestionarea „bombelor” lăsate în urmă de către guvernul Dăncilă, în economie, finanţe, ordine publică şi alte zone importante. Eşecul viitorului guvern este echivalent cu şansa PSD de a câştiga viitoarele alegeri parlamentare şi a reveni pe cai mari la conducerea României.