Cum s-a ajuns aici

Motivul pentru care cei de la USR PLUS refuză să mai colaboreze cu premierul Cîţu este că acesta nu vrea să ia în considerare temerea lor că banii din PNDL 3 ar urma să fie furaţi ca şi cei din PNDL 1 şi PNDL 2. Dimpotrivă. OUG privind PNDL 3 nu conţine sancţiuni penale pentru cei care fură banii prin abuz în serviciu. Iar principalele căi de furt se vor stabili prin norme de aplicare, Ordine de ministru, faţă de care nu există abuz în serviciu, nefiind legislaţie primară. La aşa ceva este normal ca USR PLUS n-a vrut să audă de susţinerea PNDL 3. Toţi, dar absolut toţi susţinătorii lui Cîţu, inclusiv Emil Boc, o ţin langa cu acuzaţia că USR PLUS se opune dezvoltării României, o tâmpenie mai mare decât casa.

Cum Cîţu îşi juca alegerea la congres cu acest PNDL 3, a ales să arunce în aer guvernul României şi soarta românilor, doar ca să-şi atingă scopurile. Şi a decis remanierea lui Stelian Ion. Urâtă încheiere de drum, domnule Cîţu!

Acuza unora că echipa lui Cîţu sprijinită de Iohannis n-a vrut să-l lase pe Stelian Ion să facă propuneri de şefi de parchete, nu stă în picioare. Nu ministrul Justiţiei numeşte şefi de parchete, el propune, după care intervine filtrul CSM şi al preşedintelui. Care poate să refuze propunerile ministrului. Şi nici mari infracţiuni nu au ascunse în dulapuri Cîţu, Iohannis şi Orban ca să vrea şefi de parchete puşi de ei, nu de Stelian Ion.

Ce urmează

USR PLUS a decis că va rămâne la guvernare doar dacă premierul Cîţu pleacă de la şefia guvernului. Nu cred că mai poate da înapoi după toate cele întâmplate. S-ar decredibiliza complet. PNL va decide, dimpotrivă, totala susţinere a premierului Cîţu. USR PLUS a şi găsit calea cea mai rapidă. Va susţine orice moţiune de cenzură depusă împotriva guvernului, chiar venită de la PSD şi AUR. O aşa pleaşcă nu poate pierde PSD, care şi el îl vrea plecat şi decredibilizat pe premierul Cîţu. În condiţiile actuale moţiunea de cenzură are toate şansele să treacă, cu cele 80 de voturi ale USR PLUS.

Preşedintele Iohannis nu poate repropune un premier demis, aşa că trebuie găsit un alt candidat, posibil Ludovic Orban. Numai că USR PLUS nu va vota în parlament investirea acestuia, pentru că l-a mai refuzat odată, după alegerile parlamentare.

Ce riscă România în tot acest scandal

Aici e aici. Riscurile sunt enorme, pentru că această criză politică cade cum nu se poate mai prost.

Gestionarea pandemiei. Fără un guvern valid, cu toate pârghiile (inclusiv posibilitatea de a da OUG-uri), nu cred că putem stăpâni pandemia cu un parcurs imprevizibil. Israelul, cu 9 milioane de cetăţeni şi majoritatea populaţiei vaccinată, a înregistrat 11.000 de infectări pe zi, majoritatea copii. A trecut deja la a treia doză de vaccin. Pe noi ce ne aşteaptă cu doar 27% din populaţie vaccinată? În cazul unui scenariu de groază, cu peste 10.000 de infectări pe zi, cu spitalele pline, cine va gestiona pandemia? Un guvern interimar condus de Cîţu, care nu poate da OUG-uri?

Explozia preţurilor. Se ştia de mult de liberalizarea preţurilor la energie şi nimeni din conducerea statului nu şi-a pus problema ce urmează. Acum dau din colţ în colţ, nu există bani în buget pentru preluarea unor cote din facturile la energie. Cum îşi vor plăti facturile la întreţinere cele 2 milioane de pensionari care trăiesc cu sub 1200 lei lună? Fără guvern, sau cu un guvern impotent, vom asista neputincioşi la victimele „colaterale” care pot apărea.

Începe şcoala. Dacă se repetă şi la noi scenariul acum în desfăşurarea în Israel, vom închide rapid toate şcolile, să nu devină focare majore de infectare cu coronavirus. Vom trece iar la învăţământ online, despre care ministrul Cîmpeanu tocmai ce a declarat că fost un „dezastru”. Cum nimic nu s-a schimbat în dotarea şcolilor şi elevilor cu echipamente, în pregătirea profesorilor pentru acest tip de şcoală, ne aşteaptă încă un semestru, sau două, pierdute. Pe lângă cele trei deja pierdute. Cu ce preţ pentru educaţia copiilor noştri? Ar trebui să se intrebe dl Cîţu!

Finanţarea României. Sunt convins că investitorii interni şi externi se vor teme să mai împrumute un guvern aflat în criză politică profundă. Pentru că nu mai sunt siguri că îşi va onora restituirea împrumuturilor şi a dobânzilor. Ce facem atunci? De unde bani de pensii şi salarii bugetare, că de investiţii nu mai poate fi vorba. Se gândesc guvernanţii şi la aceste aspecte? Nu cred.

Aprobarea PNRR. În condiţiile în care CE nu are un interlocutor valid de negociere la Bucureşti, tare mi-e teamă că aprobarea PNRR va fi amânată, până la constituirea unui guvern susţinut de o majoritate parlamentară. Nu un guvern minoritar, care poate fi blocat în parlament la orice decizie ar lua.

Priorităţile României erau cu totul altele. Să prezinte garanţii investitorilor şi CE că este un partener credibil în relaţiile bilaterale, că-şi poate ţine cuvântul dat. Acum nu poate face acest lucru, pentru că nu are un guvern validat în parlament, cu toate atribuţiile legale.

Concluzie

USR PLUS a dorit un lucru normal. Garanţii că furturile din PNDL 1 şi PNDL 2 nu se vor mai repeta în PNDL 3. La această cerinţă, partenerii din PNL şi UDMR n-au reacţionat în niciun fel. Ca şi cum problema n-ar exista. Ea există, şi încă la dimensiuni foarte mari. Cîţu sacrifică România să-şi poată cumpăra voturile de la congres. La asta ajungi dacă puterea îţi ia minţile, dacă nu ai educaţia filosofică necesară pentru a conduce un guvern.

Preşedintele Iohannis va plăti acum cu vârf şi îndesat plantarea lui Cîţu la conducerea guvernului, în contra partidă cu susţinerea proiectului său, România Educată.

Dar cel mai mult vom plăti noi, românii, care nu avem nicio vină că avem aşa conducători. Am votat partidele de dreapta, pentru că PSD a arătat ce poate. Şi cu ce ne-am ales?

LE. Şedinţa coaliţiei de guvernare s-a amânat. Rămâne doar varianta moţiunii de cenzură.