Maşinile cu norme de poluare Euro 0, 1, 2 şi non-Euro, interzise în Bucureşti de anul viitor. Din 2020 vor fi interzise şi maşinile Euro 3, iar din 2021 cele Euro 4

Maşinile cu norme de poluare Euro 0, 1, 2 şi non-Euro, interzise în Bucureşti de anul viitor. Din 2020 vor fi interzise şi maşinile Euro 3, iar din 2021 cele Euro 4

Dacă proiectul va fi adoptat, maţinile vechi vor avea interdicţie de circulaţie în Bucureşti în intervalul orar 6,00 - 22,00

După modelul altor capitale europene a fost iniţiat un proiect de hotărâre, conform căruia, începând cu data de 1 ianuarie 2019, se interzice, pe teritoriul municipiului Bucureşti, zilnic, în intervalul orar 6:00 - 22:00, circulaţia autovehiculelor care sunt încadrate în clasa de poluare 0, 1, 2 sau nu sunt încadrate în nicio clasă de poluare.

Mai mult, în proiectul de hotărâre iniţiat de consilierul municipal Lucian Iliescu (PMP) se mai arată că din anul 2020 ar urma să fie interzisă în Capitală circulaţia autovehiculelor încadrate în clasa de poluare 3, zilnic, în intervalul orar 6,00 - 22,00. În fine, se mai arată în document, din anul 2021, ar urma să fie interzisă circulaţia autovehiculelor încadrate în clasa de poluare 4, zilnic, în acelaşi intervalul orar.
"Fac excepţie de la această restricţie: autovehiculele îndreptăţite să utilizeze semnale speciale de avertizare luminoase, autovehiculele care efectuează transport în comun, ambulanţele, ale celor care îndeplinesc sarcini publice, transportă alimente, respectiv autovehiculele de depanare sau de transport vehicule care au girofaruri galbene. Totodată, în această categorie de excepţie se încadrează şi autovehiculele diplomaţilor, militare, autovehiculele care transportă persoane cu handicap locomotor şi carele TV", se mai arată în proiect.

Conform propunerii, nerespectarea prevederilor ar urma să constituie contravenţie, fiind sancţionată cu amendă de la 500 la 2.000 de lei. Pe parcursul a 60 de zile de la adoptarea hotărârii ar urma să se realizeze o campanie de informare a cetăţenilor prin mass-media, reţele de socializare şi prin afişaj stradal.

Un milion de maşini circulă zilnic în Capitală

Consilierul municipal Lucian Iliescu a declarat pentru “Adevărul” că proiectul a şi fost depus la registratura Primăriei Capitalei şi că în cel mai scurt timp va intra în dezbatere publică. “Dacă nu facem nimic în privinţa poluării o să ajungem să ne sufocăm”, a spus iniţiatorul.

Lucian Iliescu susţine că parcul auto trebuie ţinut sub control deoarece numărul maşinilor înmatriculate în Bucureşti este foarte mare, iar un procent însemnt de autoturisme are o vechime apreciabilă şi, deci, sunt poluante. “Anul trecut s-au înmatriculat în Capitală aproximativ 50.000 de maşini care au fost înregistrate iniţial în Bulgaria. Apoi numărul maşinilor înmatriculate în Capitală a ajuns la 2 milioane, iar alte 500.000 sunt în transit în fiecare zi. Oricum, din totalul maşinilor din Capitală, un milion ies în trafic zilnic”, spune Lucian Iliescu.

Iniţiatorul proiectului de hotărâre spune că restricţia de circulaţie în Capitală este numai una dintre măsurile care sunt obligatoriu de luat pentru reducerea poluarii. “Trebuia pusă la punct infrastructura. Sunt necesare puncte <<Park and ride>> la intrările în Capitală. Cei care vin din provincie îşi pot lăsa maşinile la intrarea în Bucureşti şi pot să folosească transportul în comun. Apoi Soseaua de Centură trebuie reabilitată în totalitate pentru ca cei în tranzit să nu aleagă traversarea oraşului. Este imperios necesar a se lua măsuri de descurajare a circulaţiei cu autovehicule poluante în oraş şi, venind în întâmpinarea şi completarea măsurilor de eliminare a parcului auto poluante care se regăsesc în propunerea PMB a Planului Integrat de Calitate a Aerului în municipiul Bucureşti, consider oportună restricţionarea circulaţiei, cel puţin pe timpul zilei, a acestui tip de autovehicule. Efectele acestei reglementări sunt pozitive atât pentru mediu (reducerea poluării din aer), cât şi pentru decongestionarea traficului în Bucureşti”, a mai spus Lucian Iliescu pentru “Adevărul”.

Ce au făcut europenii

Măsuri similare au fost luate în mai multe metropole europene cum ar fi Roma, Torino, Bruxelles, Paris, Bordeaux, Lille, Berlin, Munchen, Budapesta,  Amsterdam, Florenţa,  Oslo, Lisabona, Stockholm, Viena,  Londra,  Rotterdam  sau Strasbourg. De exemplu, în capital Franţei, începând cu 15 ianuarie 2017, a fost introdusă vignete Crit’Air, pentru identificarea celor mai „curate” modele. La Paris, de la 1 iulie 2016, a fost interzisă circulaţia vehiculelor fabricate înainte de 1997, între orele 8 şi 20, în timpul săptămânii. Contravenienţii sunt pasibili de o amendă de 68 de euro.

Edilii din capitala Franţei au dus lucrurile şi mai departe, de la 1 iulie 2017 fiind interzisă circulaţia maşinilor şi vehiculelor cu 2 roţi, din segmentul Crit’Air 5 (Euro 2), între orele 8.00 – 20.00 în timpul săptămânii. Circulaţia vehiculelor grele şi a autocarelor Euro 3 este de asemenea interzisă între orele 8.00 – 20.00.

În continuare, municipalitatea intenţionează ca până în 2020, să interzică în totalitate circulaţia vehiculeor cu ardere internă mai vechi de 9 ani, adică a celor fabricate înainte de 2011.

citeste totul despre: