MAI antrenează contra cost poliţişti locali pentru dirijarea circulaţiei

0
Publicat:
Ultima actualizare:
2.000 de lei costă pregătirea fiecărui fost gardian public în domeniul circulaţiei
2.000 de lei costă pregătirea fiecărui fost gardian public în domeniul circulaţiei

Pentru 2,2 milioane de lei achitaţi de primării, 440 de foşti gardieni publici primesc o patalama la mână conform căreia sunt buni de dirijat circulaţia şi de dat amenzi, cu toate că judecătorii Curţii Supreme le-au interzis acest lucru.

Cu toate că atribuţiile  Poliţiei Locale în domeniul circulaţie rutiere sunt din punct de vedere legal limitate sau chiar inexistente, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) se pregăteşte să aloce, în anul 2018, un număr de 440 de locuri în vederea formării iniţiale a poliţiştilor locali cu atribuţii în domeniul ordinii şi liniştii publice şi în domeniul circulaţiei rutiere. În plus, vor fi şcoliţi şi  şefi din Poliţia Locală care vor parcurge un  modul de management. Cursurile, contra cost, vor dura trei luni de zile, perioadă considerată de MAI ca fiind suficientă pentru pregătirea unui agent care poate da amenzi sau dirija circulaţia.

Perfecţionarea şefilor de la Poliţia Locală face fix 189 de lei

Conform proiectului Ordinului ministrului afacerilor interne, în domeniul domeniul ordinii şi liniştii publice şi în domeniul circulaţiei rutiere grupele de studiu sunt compuse dintr-un număr cuprins între 15 şi 35 de cursanţi. Cursurile sunt contra cost si vor fi achitate împreună cu contravaloarea cazării şi a mesei de către structurile poliţiei locale, în baza contractelor de formare profesională încheiate în acest scop. Pentru şcolirea unui poliţist local pentru dirijarea circulaţiei se vor achita 2.000 de lei, de zece ori mai mult decât pentru şcolirea şefilor pentru care un curs de management costă numai 180 lei.

Dacă avem în vedere că fiecare agent va avea parte de trei mese pentru care se vor achita  33 de lei pe zi cheltuielile totale pentru viitorii cei 440 de poliţişti rutieri locali se ridică la aproape 2,2 milioane de lei, aici nefiind inclusă contravaloarea cazării care va fi stabilită de către instituţiile de formare, conform prevederilor legale. Banii provin de la stucturile teritoriale de Poliţie Locală, adică de la primăriile în subordinea cui sunt.

Diferite variante de interpretare şi decizia Instanţei Supreme care face ordine

MAI precizează în priectul de ordin că după absolvirea cursurilor care se vor face în opt centre de formare ale ministreului (printre care şi Centrul Chinologic „dr. Aurel Greblea” Sibiu) proaspeţii agenţi de poliţie rutieră vor intra în posesia “certificatului de absolvire şi a foii matricole care atestă competenţele profesionale dobândite”.

Totul  în contextul în care competenţele Poliţiei Locale în domeniul rutier sunt mai mult decât controversate. În acest moment, conform Legii 155/2010 a Poliţiei Locale, agenţii acestei instituţii au anumite atribuţii, dar limitate, în privinţa circulaţiei rutiere, fără să menţioneze însă că agenţii locali au dreptul să legitimeze şoferul şi să ceară actele vehiculului.

Este vorba de constatarea unor contravenţii şi aplicarea de sancţiuni pentru încălcarea normelor legale privind oprirea, staţionarea, parcarea autovehiculelor şi accesul interzis, având dreptul de a dispune măsuri de ridicare a autovehiculelor staţionate neregulamentar.

Pe de o parte, OUG nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice spune că numai poliţistul rutier din Poliţia Naţională poate opri, legitima şi sancţiona un şofer.

Întrebarea dacă au sau nu voie poliţiştii locali să dea amenzi de circulaţie, aşa cum o face Poliţia Rutieră, a existat încă de când s-a înfiinţat Poliţia Locală. În luna iunie a anului trecut, această dilemă a fost rezolvată de Curtea Supremă, la solicitarea Avocatului Poporului. care a sesizat că instanţele dădeau decizii diferite în cazuri identice. Mai exact, unii dintre judecători considerau că amenzile rutiere aplicate de poliţiştii locali sunt ilegale pe motiv că aceştia nu au competenţa de a da amenzi, în timp ce alţii vedeau situaţia exact contrară.

Judecătorii Curţii Supreme au stabilit că poliţiştii locali nu au voie să dea amenzi şoferilor în trafic şi nu le pot cere informaţii din care să reiasă cine le-a încredinţat pentru conducere maşinile.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite