Istoricul Marius Diaconescu: cazul elevei cu bentiţa tricoloră, efect direct al manipulării copiilor din şcolile maghiare

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Academia Română va analiza mâine problemele de conţinut semnalate de istoricii români în manualul „Istoria secuilor“. Între timp, continuă disputa între specialiştii maghiari şi cei români.

Academia Română va discuta mâine analizarea conţinutului manualului de Istorie a secuilor, din care copiii învaţă că românii le-au fost slugi secuilor, după ce mai mulţi istorici români au reclamat inserarea în volum a unor neadevăruri istorice. Documentul va ajunge pe masa comisiei de specialitate a Academiei, susţin reprezentanţii instituţiei.

Între timp, Consiliul Judeţean Harghita şi Hermann Gusztáv Mihály, unul dintre autorii manualului, au trimis ziarului „Adevărul“ un drept la replică la articolul „Mit şi manipulare în conştiinţa secuilor prin manualul de istorie a secuilor“, semnat de istoricul Marius Diaconescu, invocând faptul că materialul se bazează pe o traducere neoficială a cărţii. 

Acesta din urmă spune însă că ar trebui să fim mai degrabă atenţi la legătura directă de cauzalitate între acest controversat manual şi cazul elevei cu bentiţa tricoloră, Sabina Elena, de la un liceu din Covasna.

„PLEDOARIE PENTRU NIŞTE «ISTORICI» RĂTĂCITORI“

În replica intitulată „Pledoarie pentru nişte «istorici» rătăcitori“, Hermann Gusztáv Mihály acuză faptul că, deşi aştepta o reacţie critică la manual din partea istoricilor români, „ce a ieşit până acum pare să fie tot o ciomăgeală intelectuală“. 

„După ce noi, autorii şi redactorii publicaţiei «A székelység története (Istoria secuimii)» am avut de suportat o rundă feroce de atacuri, venite din partea laturii radical-naţionaliste a opiniei publice româneşti, am aşteptat răbdători critica profesională a istoricilor români. Aşteptam deci o reacţie critică, dar ce a ieşit până acum pare să fie tot o ciomăgeală intelectuală. Încă în debutul articolului (semnat de istoricul Marius Diaconescu – n.r.) se accentuează caracterul de manual al publicaţiei, subliniind şi faptul că „în prefaţă este reiterat caracterul ştiinţific al lucrării”. 

Domnul Marius Diaconescu nu ştie, ori nu doreşte să ia act de faptul că autorii sunt supuşi nu doar atacurilor venite din partea opiniei publice româneşti (respectiv a istoricilor care vor să câştige simpatia acestei opinii publice). 

Atacuri cel puţin la fel de puternice erau de aşteptat(precum au şi survenit) din partea radicalilor secui-maghiari, care reclamă lipsa din carte – sub forma prezentării lor ca şi solide adevăruri istorice – a unor mituri vechi şi a altora mai recente, privind originea secuilor, dar şi alte aspecte legate de istoria lor. A fost nevoie deci să informăm opinia publică secuiască-maghiară de la bun început: este vorba de o publicaţie ce nu doreşte să se abată de la principiile academice, deşi am fi putut bănui că asta va naşte ironii din partea criticilor noştri români”, consideră Gusztáv Mihály.  Citeşte aici replica integrală a istoricului Hermann Gusztáv Mihály!

O PARALELĂ NEDORITĂ: SABINA ELENA ŞI MANUALUL „ISTORIA SECUILOR“

În replică, istoricul Marius Diaconescu atrage atenţia că există o legătură directă între cazul recent al elevei cu bentiţă tricoloră din Covasna şi „Manualul de istorie a secuilor“. „Acest caz al elevei Sabina Elena este un efect direct al manipulării copiilor din şcolile maghiare din Transilvania, în special din Secuimei“, susţine Marius Diaconescu.

„În 15 martie a.c. o elevă româncă dintr-un liceu din Covasna a venit la şcoală cu o bentiţă tricoloră pe frunte. Gestul ei a fost o replică la modul în care majoritatea elevilor maghiari din acel liceu s-au manifestat cu ocazia Zilei Naţionale a românilor, 1 Decembrie. Atunci elevii maghiari au venit cu bentiţe negre pe frunte, a fost arborat steagul negru şi s-au afişat hărţi cu Ungaria Mare. În replică, eleva româncă Elena Sabin, cu un curaj al inocenţei asemănător cu cel al Ioanei d’Arc, a sărbătorit Ziua Naţională a maghiarilor, 15 Martie, ostentativ cu tricolorul românesc pe frunte. Desigur că profesorii şi elevii maghiari din liceu nu au suportat niciun drept la replică şi i-au luat cu forţa tricolorul. În plus, cineva a ameninţat-o pe românca Elena Sabin cu moartea într-un mesaj trimis pe contul elevei de pe o reţea de socializare.

Acest caz al elevei Elena Sabin este un efect direct al manipulării copiilor din şcolile maghiare din Transilvania, în special din Secuime. Eleva le-a dat o replică profesorilor şi elevilor maghiari. Cine îi învaţă pe elevii maghiari că Ziua Naţională a românilor este o zi de doliu pentru unguri şi că trebuie arborat steagul negru şi afişate alte simboluri antiromâneşti? Cine îi duce pe copii la manifestări naţionale maghiare îmbrăcaţi în uniforme militare, chiar înarmaţi cu arme cu baionete pentru defilări şi fotografii triumfaliste? Cine se joacă cu inocenţa copiilor încă din şcoala generală? Manualul de istorie a secuilor este doar unul dintre instrumentele la care apelează liderii mişcării naţionale maghiare din Transilvania pentru a manipula conştiinţa în formare a copiilor maghiari.

Am semnalat zilele trecute exagerările şi aserţiunile antiromâneşti din manualul de istorie a secuilor, editat sub patronajul liderilor politici maghiari din Secuime. În loc să răspundă invitaţiei de a participa la o dezbatere pe marginea acestui subiect organizată de revista Historia, coordonatorul manualului a preferat să scrie un pamflet în limba maghiară (http://welemeny.transindex.ro/?cikk=19881), în care răstălmăceşte afirmaţiile mele pentru a clama “inocenţa” manualului. Îmbărbătat de o scrisoare a preşedintelui Consiliului Judeţean Harghita, autorul a transmis varianta în limba română ca drept la replică şi ziarului Adevărul..

Dintre comentariilor forumiştilor, atât la pamflet, cât şi la răspunsul meu în ziarul on-line de limbă maghiară (http://reply.transindex.ro/?cikk=341, text în maghiară şi în română), lăsând la o parte discursurile “de învingători”, am remarcat uimirea unui cititor ungur, care a constatat că sunt dicţionare în care termenii önállóság şi függetlenségsunt sinonimi. Dar să îl lăsăm pe coordonatorul manualului de istorie a secuilor să ne prezinte viziunea sa despre autonomie. Este oricum un specialist în învârtitul vorbelor, ca să nu folosesc termenul manipulare.

Nu am înţeles de ce a trebuit să se ascundă sub fusta UDMR-ului şi să îşi însoţească replica adresată ziarului Adevărul de o scrisoare oficială a preşedintelui Consiliului Judeţean Harghita. Este binecunoscută poziţia UDMR-ului de amantă de lux a politicii româneşti în ultimii 23 de ani. Fusta cu care îl protejează liderul UDMR din Harghita pe coordonatorul manualului confirmă că acest manual a fost realizat la comandă politică.

Dle Herman Gusztáv Mihály, învăţaţi diferenţa dintre termenii dezbatere şi polemică. Văd că vă este drag ultimul termen, deşi eu v-am invitat la o dezbatere. Diferenţa dintre cei doi termeni este mai mare decât cea dintre önállóság şi függetlenség, invocată de Dvs. Chiar dacă aţi preluat propunerea mea de organizare a unei dezbateri ştiinţifice, vă stau oricând la dispoziţie şi aştept o invitaţie concretă la Consiliul Judeţean Hargita sau sub patronajul oricărei instituţii doriţi Dvs.

Sper ca în urma dezbaterilor ştiinţifice, atât pe teme de istorie, cât şi de pedagogie şi predarea istoriei, politicienii vor înţelege că nu mai trebuie să se repete conflictul dintre elevii maghiari şi români de la liceul din Covasna. Nu vreau sa insinuez nimic, dar îmi amintesc de filmele documentare despre propaganda în rândul elevilor din anii ’30: defilări în uniforme, discursuri politice adresate copiilor etc.

 Dar hai să fim oneşti, nu este absolut nicio aserţiune antiromânească în manual, iar copiii nu sunt îmbrăcaţi în uniforme militare istorice maghiare şi înarmaţi cu arme jucărie pentru defilări şi fotografii de grup, nimeni nu afişează doliul de 1 Decembrie în şcolile din Secuime, nimeni…” afirmă  istoriculMarius Diaconescu.

UDMR CONSIDERĂ CARTEA UN MANUAL REUŞIT

Şi liderii UDMR consideră că recenta controversă iscată de conţinutul manualului de istorie a secuilor este doar “o făcătură”. Astfel, vicepreşedintele László Borbély, a declarat pentru „Adevărul“ că volumul este doar un material auxiliar, însă ceea ce este scris acolo este „adevăr istoric“, ba mai mult, îl consideră “un manual foarte bine structurat, aşezat şi bazat pe evidenţe”. 

„Din câte ştiu eu, va fi o traducere oficială a materialului, ca să ştie toată lumea ce este în el. Cei care l-au redactat sunt într-adevăr istorici maghiari foarte cunoscuţi, nu au făcut acest material după ureche, nu este nimic jignitor în lucrare faţă de populaţia română, este, de fapt, istoria secuilor care sunt acolo de sute de ani. Eu personal nu văd niciun scandal”, a explicat Borbély.

Deputatul a adăugat că „dacă lumea vrea scandal, cum a fost cazul fetiţei cu bentiţa tricoloră, atunci găseşte“. Şi Péter Eckstein-Kovács consideră că toată povestea cu manualul de istorie a secuilor este
„o făcătură“. „Este un material uzual şi pe înţelesul tuturor şi tot scandalul este o făcătură, iar autorul este unul bine cunoscut, apreciat în mediul academic”, a spus Kovács.

caseta manual istorie secui
Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite