FOTO VIDEO Cum va funcţiona sistemul prin care în caz de accident maşina va suna la 112 în locul tău

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Aparatul eCall care ar urma să fie montat din fabrică FOTO Dorin Constanda
Aparatul eCall care ar urma să fie montat din fabrică FOTO Dorin Constanda

România este prima ţară din Europa care a pregătit infrastructura pentru serviciul de urgenţă din autovehicule eCall, prin care, în caz de accident cu ajutorul unui dispozitiv instalat în maşină, se apelează automat numărul 112. Noul serviciu pan-european de urgenţă din vehicule este funcţional din momentul în care pe maşină este instalat un dispozitiv special.

„În cazul unui accident auto, dispozitivul va apela automat dispeceratul 112 şi va transmite informaţii relevante privind locul accidentului, direcţia de mers sau numărul de pasageri. Sistemul funcţionează şi în cazul în care victima este inconştientă, echipamentul fiind dotat cu o serie de senzori sensibili la impact care activează în mod automat apelul de urgenţă. Astfel, serviciile de urgenţă vor interveni cu mai mare rapiditate, inclusiv în situaţia în care pasagerii nu mai pot vorbi“, arată reprezentanţii STS. 

Sistemul permite totodată şi apelarea manuală de la bordul vehiculului, utilă pentru a semnaliza prezenţa altor accidente. Autorităţile susţin că noul serviciu de urgenţă va ajuta salvatorii să intervină cu mai mare rapiditate la locul accidentului, scăzând timpul de răspuns cu până la 50% în zonele rurale şi până la 60% în zonele urbane.

Serviciul de Telecomunicaţii Speciale susţine că sistemul există şi în alte ţări, dar este cu plată. România este prima din Uniune care l-a implementat gratuit.

Cum va funcţiona sistemul prin care în caz de accident maşina va suna la 112 în locul tău

Cum putem achiziţiona dispozitivul

Dispozitivul care ne poate salva viaţa chiar dacă nu vom putea anunţa un accident în care am fost implicaţi din cauza unor traumatisme severe, arată ca un telefon în care este incorporat un GPS. Costă aproximativ 100 de euro şi se instalează în bordul maşinii şi va fi legat la airbag-uri.

Astfel, în caz de accident, aparatul va transmite imediat toate informaţiile sistemului de urgenţe 112, iar pe ecranele operatorilor va apărea un mesaj de alertă.

„Indiferent de modul de generare al apelului, manual sau automat, echipamentele 112 şi maşina se vor sincroniza şi vor transmite toate datele despre accident operatorilor, care la rândul lor vor alerta Salvarea. După testele noastre, 112 va primi alerta în mai puţin de 10 secunde. Imediat după aceea, se va deschide un canal audio automat fără ca pasagerii autovehiculului să apese pe nimic, iar în boxele maşinii vor auzi operatoarea 112 care îi va întreba dacă au nevoie de ajutor sau de ce fel de ajutor au nevoie. Chiar dacă nu răspunde nimeni din maşină, agenţiile de intervenţie se vor duce în cel mai scurt timp la faţa locului. Dacă însă ocupanţii autovehiculului sunt conştienţi, dar în stare de panică, autorităţile vor sta de vorbă cu ei pentru a-i linişti până la sosirea salvatorilor“, a explicat Sorin Bănică, şeful departamentului de management al programului.

Reprezentanţii STS ne asigură că dispozitivele nu vor putea ajuta pe nimeni să urmărească un anumit autoturism. 

„Echipamentele care vor genera apelul eCall nu sunt active decât după producerea accidentului sau după apăsarea butonului pentru declanşarea manuală. Chiar şi aşa va exista doar un termen de maxim 12 ore, după care sistemul va deveni inactiv“, a mai arătat Bănică.

eCall va funcţiona pe bază de cartelă SIM

Acesta a completat că dispozitivul va funcţiona pe bază de cartelă SIM, drept urmare operatorii de telefonie mobilă urmează să se pună şi ei la punct. 

„Sunt obligaţi ca până la sfârşitul anului viitor să-şi modernizeze centrele, dar promisiunile noastre de pe piaţa internă sunt că va fi mult mai devreme“, a dat asigurări şeful departamentului de management al programului. 

Acesta a completat că cei care au maşini mai vechi de 2015 – moment din care producătorii de autoturisme vor fi obligaţi să monteze noile dispozitive pe autovehicule – nu vor fi obligaţi să achiziţioneze echipamentele eCall. Dar dacă totuşi vor dori s-o facă, acestea vor fi puse la vânzare de magazinele specializate. Implementarea sistemului în România a costat 700 de mii de euro, bani din fonduri europene.

eCall promite să reducă şi pierderile financiare

În termeni financiari, pierderile Uniunii Europene cauzate de accidentele rutiere se ridică la 160 miliarde euro pe an. Proiectul paneuropean „eCall“, care face parte din iniţiativa generală a Comisiei Europene eSafety, promite să reducă aceste pierderi cu până la 20 de miliarde de euro anual şi, bineînţeles, să salveze nenumărate vieţi. Rezultatele noului serviciu de urgenţă din vehicule –

eCall sunt prezentate oficial la Bucureşti, în cadrul unei conferinţe internaţionale, care are loc zilele acestea.  

La conferinţă participă, alături de partenerii de proiect din 18 ţări şi peste 200 de specialişti din industria auto, ai operatorilor de telecomunicaţii şi organismelor de standardizare, de la companii de asigurări din 40 de ţări din Europa, America de Nord şi Asia, oficiali ai Parlamentului European, ai Comisiei Europene şi ai instituţiilor româneşti cu responsabilităţi în domeniu.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite