De unde răsar ucigaşii şoselelor
0Opt la sută dintre cursanţii şcolilor de şoferi nu sunt preocupaţi deloc de siguranţa celorlalţi participanţi la trafic. Studiul, realizat la solicitarea Asociaţiei Victimelor Accidentelor de Circulaţie, a fost prezentat în cadrul primului Forum Internaţional de Siguranţă Rutieră din România.
Trei la sută dintre cursanţii şcolilor de şoferi nu se gândesc la siguranţa lor, a pasagerilor din maşină sau a celorlalţi participanţi la trafic atunci când conduc. Cinci la sută dintre candidaţi nu se gândesc decât la siguranţa proprie. Acestea sunt o parte dintre rezultatele unui sondaj realizat de IRECSON la solicitarea Asociaţiei Victimelor Accidentelor de Circulaţie (AVAC).
CITEŞTE ŞI:
EXCLUSIV Familia liceanului de bani gata care a ucis şase oameni cere despăgubiri de 1,5 milioane de euro de la stat
„Cei care au răspuns că nu-i interesează nici măcar siguranţa lor vor fi şoferii ucigaşi de mai târziu. Astfel de răspunsuri arată atât lipsa educaţiei de acasă, cât şi lipsa responsabilităţii şcolilor de şoferi. În această situaţie cred că este nevoie chiar şi de consultanţă psihologică. Pentru a avea mai puţine accidente în România trebuie stabilită o strategie de schimbare a atitudinii instructorilor auto şi a viitorilor şoferi. Acest lucru poate fi făcut numai prin introducerea cursurilor de educaţie rutieră atât în instituţiile de învăţământ, cât, mai ales, în şcolile auto", a declarat Virgil Vochină, preşedintele AVAC. Sondajul a fost cerut şi de către Autoritatea Rutieră Română, instituţia care se ocupă cu reglementările privind şcolile de şoferi.
Începători periculoşi, instructori liniştiţi
Şeful Serviciului Examinări de la Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculări Vehicule (DRPCIV), Gino Boşman, a declarat că aproximativ 16 la sută din accidentele grave sunt cauzate de şoferii începători. „Aşa cum, spre exemplu, profesorii unui liceu sunt traşi la răspundere pentru rezultatele proaste ale elevilor săi, nu văd de ce nu ar putea fi sancţionaţi şi instructorii auto ai căror elevi produc accidente grave în primul an de conducere. În momentul de faţă nu există nicio reglementare în acest sens, cu toate că instructorii auto pot fi consideraţi ca autori morali ai accidentelor", a spus Virgil Vochină.
Politeţea în trafic
31 la sută din instructori, dar şi 28 la sută din cursanţii şcolilor de şoferi consideră că noţiunea de politeţe rutieră nu poate fi aplicată în trafic.
„Sunt foarte mulţi oameni pe care, pur şi simplu, nu-i interesează politeţea rutieră. Am ajuns la concluzia că în şcolile de şoferi este necesar să se facă şi cursuri de politeţe. Acest lucru poate să plece chiar de la ţinuta şi limbajul instructorilor care ar trebui să fie exemplare. Trebuie schimbată radical mentalitatea în procesul de instruire a viitorilor şoferi", a precizat Virgil Vochină.
Sondajul a relevat şi faptul că 15 la sută din cursanţii şcolilor de şoferi se simt nepregătiţi pentru a face faţă condiţiilor de trafic după absolvirea examenelor. Totodată, 12 la sută din instructori susţin că, la absolvirea şcolii de şoferi, cursanţii nu conştientizează responsabilităţile statutului de conducător auto.
16% din accidente, provocate de începători
Şeful Serviciului Examinări de la Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculări Vehicule (DRPCIV), Gino Boşman, a declarat că aproximativ 16 la sută din accidentele de circulaţie sunt cauzate de şoferi începători.