Cât timp mai pot fi folosite buletinele actuale pentru călătorii în UE. Buletinele cu cip vor ţine loc şi de card de sănătate

Cât timp mai pot fi folosite buletinele actuale pentru călătorii în UE. Buletinele cu cip vor ţine loc şi de card de sănătate

Actualele buletine vor fi înlocuite cu unele cu cip

Ministrul Afacerilor Interne, Marcel Vela, a anunţat, vineri, care sunt noutăţile care vin odată cu schimbarea buletinelor clasice ale românilor cu nişte cărţi de identitate electronice. De asemenea, după 3 august 2021 cartea electronică de identitate va deveni obligatorie şi pentru călătorii în ţările din UE.

Ştiri pe aceeaşi temă

„Va exista şi posibilitatea de a crea o carte de identitate simplă pentru cetăţenii care nu vor carte de identitate cu cip.
Cartea simplă de identitate nu va conţine cip sau date electronice, dar va prezenta un grad ridicat de securitate. Acest tip de carte fără cip nu va putea fi folosit de anul viitor pentru a ieşi din ţară", a declarat ministrul Marcel Vela, într-o conferinţă de presă.

Însă cu actualele cărţi de identitate se va mai putea merge în Uniunea Europeană încă zece ani, până la expirarea documentelor, pentru că Regulamentul european în acest sens prevede o perioadă de tranziţie până în 2031. Cătălin Giulescu, directorul Direcţiei de evidenţa populaţiei, a precizat că, potrivit Regulamentului 1157 al UE din 2019, libera circulaţie în Uniunea Europeană, de la 3 august 2021, va fi permisă doar cu CI electronică, confecţionată din policarbonat, cu cip de înaltă securitate, cu o perioadă de tranziţie până la 2 august 2031.
     
„Românii în continuare vor putea călători cu paşaportul sau CI electronică din 3 august 2021. Paşaportul e prevăzut cu CIP care are integrate imaginea şi două amprente. (…) După 3 august 2021, vor putea călători şi pe baza actualelor cărţi de identitate care sunt încă valabile, până la data expirării, perioada de tranziţie fiind până în august 2031”, a explicat Giulescu.

Copiii vor putea avea de la naştere acte electronice de identitate, la cererea părinţilor, iar de la 12 ani acestea sunt obligatorii.

Carte de identitate fără cip, nu poate fi folosită la călătoria în străinătate

Cartea de identitate simplă urmează să fie eliberată doar cetăţenilor cu domiciliul în România care nu doresc să-şi exercite dreptul la liberă circulaţie în baza actului de identitate. Acest act de identitate nu va fi prevăzut cu cip.

Pentru exercitarea dreptului la liberă circulaţie în spaţiul Uniunii Europene, şi cărţile de identitate emise până la data de 01 august 2021, aflate în termen de valabilitate, vor constitui document de călătorie în statele membre ale Uniunii Europene.

Buletin pe post de card de sănătate

„Se creează posibilitatea cetăţenilor români care se află în străinătate să primească un buletin electornic. Cărţile electronice de identitate vor simplifica mult relaţia cetăţenilor cu autorităţile.  Cetăţenii vor putea interacţiona cu autorităţile administraţiei publice putând cere prestarea de servicii(…)Vor fi eliminate celebrele cozi din zona MAI şi din alte zone ale administraţiei publice. (…)Cartea electronică de identitate va asigura funcţionalitatea de card de sănătate. Se creează posibilitatea de a opta pentru eliberarea unei cărţi de identitate simplă pentru cei care nu doresc. Ea nu va conţine un cip, dar va avea un grad ridicat de securitate. Săptămâna viitoare, marţi, MAI, va organiza şi o dezbatere publică pentru acest proiect. Manifest toată deschiderea pentru orice propunere”, a declarat şeful MAI.
 
Românii ar putea avea buletine electronice de la anul. MAI a supus dezbaterii publice un proiect de ordonanţă a Guvernului care vizează cărţile de identitate ale românilor. Conform proiectului, buletinele clasice s-ar putea schimba cu unele electronice. Potrivit sursei citate, România este obligată să emită acte electronice de identitate din luna august 2021.

Cât ar putea costa noile buletine cu cip
 
Cetăţenii ar putea plăti pentru noile buletine electronice, supuse dezbaterii de MAI printr-un proiect, sume ce variază între 15 şi 40 de euro, acesta fiind costul practicat de celelalte state ale UE care emit astfel de cărţi de identitate.

Noul buletin ar putea să coste între 15 şi 40 euro.

„În ceea ce priveşte costurile, la acest moment sunt necesare nişte dezvoltări tehnice. Proiectul de ordonanţă supus transparenţei decizionale face tocmai acest lucru - permite MAI să elaboreze un caiet de sarcini, să iniţieze procedurile de achiziţie publică. La finalul acestor proceduri, la finalul implementării, vom avea şi costurile totale”, a declarat, în cadrul unei conferinţe de presă, Cătălin Giulescu, directorul Direcţiei pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date (DEPABD).

În prezent, sunt 17 state membre ale Uniunii Europene care emit un astfel tip de document electronic. „Este emis cu costuri care variază între 15 şi 40 de euro. România nu poate să depăşească o astfel de limită. Ne îndreptăm către limita minimă”, mai explică Giulescu. 

Actului de identitate electronic va fi eliberat de la vârsta de 12 ani

Prin intermediul noului buletin electronic se va putea folosi pentru autentificarea într-o platformă informatică a asigurărilor de sănătate şi va fi folosit şi pe post de card de sănătate.
 
De asemenea, actul de identitate electronic  va fi eliberat obligatoriu pentru persoanele cu vârsta de 12 ani, iar la solicitarea părinţilor şi sub această vârstă.
 
Există şi posibilitatea pentru cei care nu doresc un buletin electronic să poată opta pentru un act de identitate simplu care nu va conţine elemente sau date electronice, dar va avea un grad mare de securitate.
 
Potrivit actului normativ al ordonanţei de urgenţă privind unele măsuri pentru operaţionalizarea sistemului informatic de emitere şi punere în circulaţie a documentelor electronice de identitate şi rezidenţă, „Imprimeria Naţională” va fi cea care va produce noile acte de identitate.
 
„Imprimeria Naţională este abilitată să achiziţioneze şi să pună la dispoziţia D.E.P.A.B.D., a Inspectoratului, a structurilor din subordinea/coordonarea acestora, a celorlalte structuri ale Ministerului Afacerilor Interne responsabile, precum şi a Ministerului Afacerilor Externe, echipamentele, produsele şi serviciile de resortul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor necesare pentru punerea în circulaţie şi personalizarea cărţilor electronice de identitate, a cărţilor de identitate simple, a cărţilor temporare de identitate, a dovezilor de reşedinţă, a cărţilor electronice de rezidenţă şi a cărţilor de rezidenţă”, potrivit actului normativ.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: