Parcări versus numărul maşinilor existente: ce-au făcut primarii Capitalei pentru cei peste 1,1 milioane de şoferi

Parcări versus numărul maşinilor existente: ce-au făcut 
primarii Capitalei pentru cei peste 1,1 milioane de şoferi

Pentru parcările din centru, Primăria Capitalei taxează 1,5 lei pe oră FOTO Adevărul

În Bucureşti există peste 1.1 milioane de autovehicule înmatriculate, alte 111.590 fiind înmatriculate în Ilfov. În acest timp, Curtea de Conturi a observat că Municipalitatea a creat, în 2012, un prejudiciu de 7.3 milioane de lei fiindcă nu a pus taxa de parcare pe aproape jumătate din locurile existente. adevarul.ro vă prezintă care este situaţia parcărilor din oraş.

Ştiri pe aceeaşi temă

Cifrele oficiale arată că în Bucureşti există câte o maşină la doi oameni, fără a mai lua în consideraţie maşinile care vin din afara oraşului. În paralel, o simplă plimbare prin oraş nu face decât să confirme o certitudine: numărul locurilor de parcare din oraş este complet insuficient.

Bicicliştii şi pietonii deopotrivă se plâng permanent de lipsa de bun simţ al celor care parchează peste tot, transformând şi puţinul spaţiu pietonal existent, în parcări. Pentru a vedea care este situaţia, printr-un simplu calcul matematic, adevarul.ro vo propune o trecere în revistă a parcărilor existente, dar şi a celor ce urmează să se construiască.

În prezent, numărul locurilor de parcare nefolosite din lipsă de personal este mult mai mic, potrivit unui răspuns dat de Primăria Capitalei la o solicitare făcută de „Adevărul“.

„Administraţia Străzilor are în administrare 5.694 de locuri inventariate dintre care 3.581 active. Diferenţa de 2.113 de locuri reprezintă locurile de parcare atribuite riveranilor, persoanelor cu dizabilităţi, instituţiilor publice sau locuri atribuite pe baza legitimaţiilor de protocol“, se arată în răspunsul dat.

Peste 700 de locuri, netaxate

Carmen Dincă, purtătorul de cuvânt al Administraţiei Străzilor, a explicat că 721 de locuri de parcare sunt în prezent nefolosite şi asta pentru că nu există personal care să taxeze biletele. „A existat un proiect pilot de a plăti prin SMS parcarea. A fost aplicat greşit, într-o iarnă grea, acum doi ani. Paznicul stătea să dea zăpada, pentru că oamenii nu aveau unde să parcheze. Nu prea a avut succes“, a declarat Dincă. Reprezentantul Administraţiei Străzilor a mai spus că primarul Sorin Oprescu a adus în discuţie instalarea unor parcometre, proiect care însă nu a fost materializat până în prezent.

Carmen Dincă a mai spus că problema stă şi în mentalitatea unora dintre şoferi, care preferă să dea bani parcagiilor decât să plătească către Primărie. Trebuie spus că, pentru locurile aflate în administrarea municipalităţii, bucureştenii plătesc 1,5 lei pe oră.

Parcări construite din 2008 şi până în prezent

Parcarea subterană de la Universitate are 425 de locuri FOTO Adevărul

Cea mai mare parcare construită din 2008 şi până în prezent este cea subterană de la Universitate. Are o capacitate de 425 de locuri pentru maşini şi alte 21 de locuri pentru motociclete, fiind dispusă pe trei niveluri. Parcarea a fost construită în parteneriat public-privat, costul de investiţii suportat de compania belgiană Interparking fiind de zece milioane de euro fără TVA, potrivit Primăriei Capitalei.

O altă parcare importantă din Bucureşti este cea construită la Arena Naţională, care are o capacitate de 1.250 de locuri. Este alcătuită din trei etaje plus parter, pe fiecare nivel existând o casierie (pentru fluidizarea traficului maşinilor din parcare). Există patru lifturi care deservesc parcarea, camere de supraveghere şi senzori de lumină pentru siguranţa maşinilor.

În dedesubtul Pasajului Basarab există câteva zeci de locuri de parcare nefolosite FOTO Adevărul

„Menţionăm că Primăria Municipiului Bucureşti a creat locuri de parcare odată cu finalizarea fiecărui proiect de infrastructura, cum sunt Aerogarii, Liviu Rebreanu, Pasaj Pipera, Pasaj Basarab şi altele“, mai arată Primăria Capitalei, în răspunsul citat.

Parcări noi: Edgar Quinet, Gara de Nord, Piaţa Dorobanţi

Numărul parcărilor ar urma să crească exponenţial având în vedere planurile Primăriei Capitalei. Astfel, în faza cea mai avansată este, în acest moment, construirea unui parcaj prin parteneriat public-privat în zona Edgar Quinet. Proiectul propune realizarea unui parcaj subteran în zona Facultăţii de Arhitectură şi a Bisericii Enei, în regim de concesiune de lucrări publice. Procedura aplicată a fost dialogul competitiv, în conformitate cu prevederile în vigoare.

„In prezent, procedura de atribuire se află în etapa de derulare a dialogului competitiv. După derularea etapei de dialog, operatorul economic selectat va elabora şi va depune oferta finală. După evaluarea ofertei finale, va fi desemnată oferta câştigătoare, urmând a fi semnat contractul de concesiune de lucrări publice“, se arată în răspunsul municipalităţii.

Park and Ride, în Pantelimon

Totodată, Primăria Capitalei are alte trei proiecte pentru care urmează a fi demarată procedura de atribuire a contractului de concesiune: parcaj subteran Walter Mărăcineanu, parcaj subteran Gara de Nord şi parcaj subteran Piaţa Dorobanţi. Proiectele de investiţie propun realizarea unor parcaje, în regim de concesiune de lucrări publice. Procedurile vor fi demarate, în conformitate cu prevederile în vigoare, în cursul anului 2014.

Mai mult, în zona Pantelimon-Şoseaua Vergului ar urma să fie construită o parcare de tip Park and Ride, de 400 de locuri, parcaj unde oamenii îşi vor lăsa maşina pentru a trece la transportul în comun. Potrivit Primăriei Capitalei, lucrările vor începe în aprilie şi fac parte din proiectul de reabilitare a Iancului – Pantelimon.

Zeci de mii de locuri în sectoare

În ceea ce priveşte parcările amenajate de Primăriile de Sector, trebuie menţionat că administraţiile locale nu amenajează decât parcări de reşedinţă.

Sector 2: peste 25.000 de locuri de parcare

Primăria Sectorului 2 are în administrare un număr de 1.526 de parcări de reşedinţă, totalizând un număr de 25.634 de locuri care sunt închiriate de bucureştenii care locuiesc în blocuri. Media locurilor de parcare este de 17 în fiecare parcare. Tarifele percepute pentru ocuparea locuri din parcările de reşedinţă sunt stabilite de către Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi se aplică diferenţiat, în funcţie de zonele în care se află parcările. Tarifele variază între 37,34 şi 76,65 de lei pe an.

„Din anul 2008 şi până în anul 2013, Primăria Sectorului 2 a amenajat un număr de 11.040 locuri de parcări de reşedinţă. Pentru aceste locuri de parcare Primăria Sectorului 2 a investit suma de 11.950.875 lei. Din această sumă, pentru fiecare parcare în parte, s-au cheltuit bani pentru realizarea studiului de fezabilitate, executarea proiectării, achitarea taxelor pentru autorizarea şi avizarea parcărilor, execuţia lucrărilor de construire a parcărilor înierbate, lucrări care prevăd curăţarea terenului respectiv, nivelarea sa, realizarea fundaţiei din piatră, aşternerea unui strat de nisip, montare bordurilor şi a pavelelor. În finalul lucrărilor sunt umplute cu pământ golurile din pavele şi este semănat gazon“, se arată într-un răspuns al Primăriei Sectorului 2, către Adevărul. 

Alte 280 de noi locuri de parcare vor fi amenajate pe raza sectorului, anul acesta.

Sector 3: peste 53.000 de locuri de parcare                

Numărul total de locuri de parcare administrat de Primăria Sectorului 3 este de 53.357 din care 2.193 sunt libere iar 51.164 sunt închiriate.

Cum se întâmplă şi în celelalte cazuri, taxa pentru utilizarea locurilor publice din parcările de reşedinţă variază, în funcţie de zonă, între 48 şi 77 de lei. Din 2008 până în 2013 s-au construit un număr de 712 de parcari de reşedinţă.

Sector 4: peste 39.000 de locuri de parcare

Pe raza Sectorului 4 există un număr total de 39.408 locuri de parcare de reşedinţă avizate, dintre care 34.083 sunt deja atribuite, alte 5.325 de locuri urmând să fie repartizate. Din 2008 şi până în prezent, pentru realizarea acestor parcări de reşedinţă au fost investiţi, aproximativ  2.000.000 de lei.

Primăria Sectorului 4 are în vedere construirea a trei parcaje supraterane care vor însuma 600 de locuri noi.  „În acest sens, au fost identificate trei locaţii unde există posibilitatea construirii  acestora (în care se vor amenaja aproximativ 600 de locuri de parcare). Costurile pentru realizarea acestor investiţii vor fi stabilite după elaborarea unui studiu de fezabilitate“, se arată într-un răspuns al Primăriei Sectorului 4, către Adevărul.

Sector 5: peste 18.000 de locuri de parcare

În sectorul 5, în prezent există 18.811 locuri de parcare de reşedinţă pentru care, în funcţie de zonă, se plăteşte anual între 35 de lei (exemplu: în Ferentari) şi 77 de lei (exemplu: Piaţa 13 Septembrie). Anul trecut au fost amenajte 240 de locuri de parcare, alte 130 urmând a a se amenaja anul acesta.

Din păcate, reprezentanţii Primăriei Sectorului 5 nu au putut să precizeze care este suma investită în aceste locuri de parcare.

Sector 6: 36.000 de locuri de parcare

Serviciul Parcaje din cadrul Administraţiei Domeniului Public şi Dezvoltării Urbane Sector 6 are în evidenţă 36.000 de locuri de parcare. Suma pe care locuitorii din sector o plătesc este aceeaşi, stabilită de Primăria Capitalei, variind în funcţie de zonă între 37 şi 77 de lei pe an.

În Sectorul 6 există trei module Smart-Parking FOTO Adevărul

Din anul 2008 şi până în prezent, în Sectorul 6 au fost amenajate 10.762 locuri de parcare. Anul trecut, ADPDU a amenajat 291 de locuri de parcare, pentru care a investit 750.000 lei. În plus, tot anul trecut, au fost construite şi trei module Smart-Parking (144 de locuri), pentru care Primăria Sectorului 6 a plătit 6.592.074,27 lei.

Administraţia Locală are în plan accesarea de fonduri europene pentru construirea a 1.200 de locui noi, în 2014. „Prin intermediul acestui proiect, va fi realizată reabilitarea totală a două zone din Cartierele Militari şi Drumul Taberei: reabilitarea sistemului rutier şi a trotuarelor, parcajele vechi vor fi refăcute şi noi locuri de parcare vor fi amenajate, spaţiile verzi vor fi îmbogăţite etc. Perimetrele vizate, care vor fi supravegheate video printr-un sistem de 30 de camere, sunt Virtuţii – Arieşul Mare – Baia de Arieş – Iuliu Maniu şi Str. Braşov – Drumul Taberei – Râul Doamnei – Prelungirea Ghencea“, se arată răspunsul Primăriei Sectorului 6, dat către Adevărul. 

Mai puteţi citi:

O maşină, la doi bucureşteni. Cum arată parcul auto din Capitală

Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) din cadrul Ministerului Afacerilor Interne a publicat raportul parcului auto anual pe anul 2013. În Bucureşti, datele oficiale arată că există peste 1.1 milioane de autovehicule înmatriculate.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările