DEZBATERE ELECTORALĂ (3) Candidaţii la Primăria Chişinăului răspund ce facem cu microbuzele

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO: Alexandru Tarlev
FOTO: Alexandru Tarlev

Subiectul microbuzelor din oraşul Chişinău este actual de mai mult de un deceniu. Ani la rând se vorbeşte despre faptul că acestea perturbează traficul rutier din capitală, blochează accesul troleibuzelor şi autobuzelor sau nu sunt sigure pentru chişinăuieni.

Mai mult decât atât, şoferii de microbuze pot oricând provoca un protest fără să anunţe în prealabil, lăsând oamenii să-şi aştepte ruta în stradă în zadar, iar promisiunile lor de a opri în staţii, de a respecta viteza şi de a oferi confortul necesar călătorilor nu sunt niciodată respectate. Vă prezentăm mai jos viziunile unor candidaţi la Primăria Chişinăului despre cum poate fi reglementată această situaţie.

Serafim Urechean (PLDM): Suburbiile, deservite de microbuze

De stopat toate aiurelile adminsitraţiei publice locale de a schimba itinerarul în fiecare zi. Sigur că pe străzile centrale vor rămâne autobuze, troleibuze, iar pentru viitor - tramvai, iar periferiile, 34 de localităţi rurale, 18 primării care intră în componenţa municipalităţii, vor fi deservite de autobuze, microbuze, la fel ca alte teritorii mai îndepărtate.

Vasili Chirtoca (PCRM): Microbuzele trebuie să existe, iar călătoria să coste mai scump

Cândva, noi am avut în oraş ceva ce se numea ştiinţă orăşenească. Sunt oameni care cunosc în ce lege trăieşte şi se dezvoltă un oraş. Eu cred că trebuie să avem microbuze. Trebuie creat un sistem prin care oamenii să aleagă cu ce doresc să se deplaseze, fie că vorbim de microbuze, de troleibuze sau de alte mijloace de transport în comun. Microbuzele trebuie să existe. Ele trebuie să fie noi, confortabile, iar biletul trebuie să coste mai mult. Tot businessul care se dezvoltă în oraş trebuie să aibă perspectivă. Sunt foarte mulţi oameni de afaceri mici care nu înţeleg ce va fi mâine. Cum poţi tu să dezvolţi dacă nu ştii ce va fi mâine? Nici nu poţi să trăieşti liniştit fără să ştii ce va fi în viitor. Cei care se ocupă de microbuze nu ştiu ce va fi mâine. Dacă noi spunem că rămân microbuzele, rămân rutele, ele trebuie să fie tot timpul şi tot timpul trebuie să fie date la cineva. La fel şi la gherete - mii de persoane au de lucru. Proprietarii gheretelor, în număr de sute, nu ştiu ce va fi mâine. Unii nacialnici (şefi - trad. din rusă) de la Primărie spun că trebuie să scoatem gheretele. Unele s-au scos şi au apărut mai multe în locul lor. Noi avem un program şi pentru oamenii care lucrează şi care deţin aceste chioşcuri. Soluţia ar fi câteva centre comerciale în stil arhitectural moldovenesc. Primăria poate găsi loc pentru amplasarea lor. Astfel, oraşul se înfrumuseţează şi problemele oamenilor se rezolvă.

Monica Babuc (PD): Trebuie să creştem calitatea şi capacitatea transportului public

Este evident, deja, pentru toată lumea că microbuzele nu pot asigura, din punct de vedere cantitativ, traficul de pasageri în orele de vârf. Nu mai vorbesc de calitatea călătoriilor, când trebuie să stai într-un picior, pentru că nu ai loc şi pentru al doilea. 

Deci, este evident că avem nevoie să schimbăm acest sistem. Iar soluţia este una: să creştem calitatea şi capacitatea transportului public din Chişinău, să includem mai multe rute, mai multe autobuze, lăsând sectorului privat itinerare distincte, de nişă.

Dorin Chirtoacă (PL): În prezent, lucrurile s-au echilibrat în favoarea transportului de mare capacitate

Au fost ani când microbuzele au salvat, de-a dreptul, Chişinăul, pentru că troleibuzele şi autobuzele erau total la pământ. În prezent, lucrurile s-au echilibrat în favoarea transportului de mare capacitate. Avem 160 de troleibuze noi, ceea ce este fără precedent pentru Chişinău. Vom continua asamblarea şi creşterea numărului de troleibuze şi autobuze. Până în anul 2019 ne propunem înnoirea totală a parcului de troleibuz şi de autobuz. Iar microbuzelor le rezervăm un rol secundar. Ele trebuie să circule pe străzile secundare, în sectoare, să menţină legătura cu suburbiile, astfel încât să nu se suprapună cu rutele transportului public. Şi, în acest sens, au fost făcute o serie de modificări de itinerare. În acest sens au fost şi discuţii, au fost şi nemulţumiri, dar este o măsură sănătoasă pentru dezvoltarea transportului. Altfel, nu vom avea transport nici pe bază de microbuz, nici pe bază de troleibuz, nici pe bază de autobuz. Vom avea un haos. Şi, oricât de dureroase au fost aceste măsuri, ele au fost luate şi deja dau rezultate. Avem o creştere a traficului de pasageri la troleibuze şi la autobuze; avem dublarea asamblării de troleibuze în Chişinău anul acesta de la 20 la 40 de unităţi pe an. Tot aşa vom continua şi în anii următori.

Oleg Brega (PDA): Prioritate vor avea pietonii

Probabil, le vom liberaliza preţul, dar să respecte standardele de calitate, de siguranţă, de mediu şi, evident, a banilor, că acum e o gaură neagră în buget din cauza microbuzelor. Probabil ele vor rămâne pentru suburbii şi pentru rute mai puţin circulate. Vom încuraja mersul pe jos, pe bicicletă şi cu transportul public. Prioritate vor avea pietonii - pe trotuare, pe spaţii verzi în parcuri. Maşinile nu vor avea voie să se apropie şi să urce pe trotuar, cum, iată, la kilometrul zero, peste drum de Primărie, vin şi camioane cu tot felul de transport pentru tot felul de buticuri sau prăvălii de pe aici, şi autobuze, şi taxiuri. Stă acum în faţa noastră un taxi în intersecţie, când acest lucru e interzis prin toate legile în toate ţările lumii. Deci, vom îngrădi trotuarele cu stâlpi ca să nu aibă acces fizic, pentru că, chiar dacă pui un poliţist aici, e suficient să se întoarcă poliţistul cu spatele şi vine altul şi parchează pe trotuar, pe trecerea de pietoni sau în intersecţie, dar dacă va fi îngrădit cu stâlpi, gata, fizic n-o să mai poată intra. 

Am mai zis, transportul public să fie gratuit ca să încurajăm călătoriile cu acesta şi, eventual, o să permitem construirea de parcări cu plată. Poate chiar vom limita accesul în centru, acesta să fie cu taxă, deci să poată intra în centru cu maşina numai cine are bani şi să dea bani mulţi, iar din acei bani noi să construim infrastructură mai multă - pentru biciclişti, pentru transport public, electric, ecologic etc.

Oazu Nantoi (PPEM): Se cere o abordare nemţească

Situaţia este următoarea. Fiecare unitate de transport trebuie să aibă funcţia sa. Dacă vom organiza benzi pentru transportul public, pentru autobuz rapid, acestea îşi vor asuma fluxul principal de pasageri în interiorul urbei şi conexiunea sectoarelor unul cu altul prin centru sau prin zonele laterale. Dar sunt zone ale oraşului unde microbuzele sunt o variantă optimă. Acolo ele urmează să rămână. Nimeni nu luptă cu cineva. Noi trebuie, pur şi simplu, să căutăm o structură optimă de organizare a transportului public, unde să-şi găsească loc şi troleibuzele, şi autobuzele rapide, unde să fie organizat tranportul public cu aceste benzi. Şi, respectiv, vor fi zone cu staţii amenajate. Eu locuiesc pe strada Ismail şi când vezi că acest microbuz se opreşte în rândul al treilea, iar pasagerii ies din microbuz în trafic este o groază. Lucrurile acestea sunt scăpate de sub control. Se cere o abordare nemţească, dacă se poate de spus aşa.

Ilian Caşu (PN): Primăria nu a investit niciun ban în microbuze, dar a beneficiat prin taxe

Trebuie să existe o viziune de reformare a transportului public. Ceea ce s-a întâmplat în septembrie 2014 este groaznic şi inadmisibil, când peste noapte s-au anulat şi modificat rute. Când faci asemenea mişcări, la baza acestor măsuri trebuie să fie confortul cetăţenilor. Primăria nu a investit niciun ban în microbuze, dar a beneficiat prin taxe. Pentru Primărie este un transport comod, pentru că se colectează aceste taxe fără ca să investeşti. Întrebare -  care este profitul patronilor de rută?

Este şi viziunea celor care consumă acest tip de serviciu. Conform unui studiu, 60% din chişinăuieni preferă microbuzele germane vechi versus troleibuzele belaruse noi. E clar că într-o situaţie de economie de piaţă, cetăţeanul este liber să aleagă. Microbuzele nu pot dispărea peste noapte, fiindcă sunt zone în Chişinău neaccesibile transportului de capacitate mare. Sunt zone unde numai microbuzul este accesibil, ce facem cu aceşti cetăţeni? Problema trebuie abordată în complexitate atunci când vorbim despre crearea infrastructurii pentru reformarea transportului public în Chişinău.

Eu vreau să aduc în discursul public problema patronilor de microbuze. Cine sunt ei, cu cine sunt afiliaţi. Aceasta e şi o problemă politică. La moment vreau sa accentuez că microbuzele sunt indispensabile pentru unele categorii de călători. Civilizat, Primăria şi reprezentanţii firmelor de transport se aşează la masă şi se ajunge la un consens. Microbuzele se opresc în staţii, nu se stă în picioare. Lucrurile acestea s-au mai menţionat.

Zinaida Grecianîi (PSRM): În zilele libere, transportul public trebuie să circule non-stop

Sunt de părerea că odată cu modernizarea parcurilor auto de autobuze şi troleibuze din Chişinău, microbuzele vor dispărea sau vor rămâne doar petru legătura cu zonele periferice ale municipiului. Ne propunem ca în următorii 4 ani să modernizăm parcurile de autobuze şi troleibuze prin completarea cu până la 200 de unităţi de transport noi.  După exemple din alte ţări, transportul public în zilele libere trebuie să circule şi pe timp de noapte, adică itinerarul să fie 24 din 24 ore. De asemenea, se impune stringent să scăpăm de sistemul „taxator” şi ne gândim că ar fi binevenit introducerea cardurilor electronice unice de transport pentru călătorii care circulă cu transportul public. Însă acest lucru se va întâmpla în câţiva ani, iar până atunci trebuie elaborat un plan strict de transport urban pentru microbuze care să nu coincidă cu rutele de troleibuze şi autobuze şi acesta să rămână bătut în cuie, nu să se schimbe în fiecare zi. Echipa mea va propune semnarea unor acorduri între Primărie şi operatorii de transport care deservesc rutele din oraş, pentru toată perioada de activitate a primarilor aleşi şi a consiliilor locale, cu obligaţii reciproce. Acest lucru va oferi transportatorilor o perspectivă clară pentru planificarea investiţiilor în activele rulante. Nu în ultimul rând, se impune înfiinţarea unui Centru de manipulare a traficului urban, conectat la sistemul de camere video şi semafoare.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite