Caroline Gilby, Master of the Wine din Marea Britanie: „Moldova are vinuri bune, dar încă prea puţine“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Caroline Gilby este consultant şi scrie despre vin pentru mai multe publicaţii din lume FOTO Arhiva Personală
Caroline Gilby este consultant şi scrie despre vin pentru mai multe publicaţii din lume FOTO Arhiva Personală

Caroline Gilby, o cunoscută specialistă în vinuri din Marea Britanie, susţine că Republica Moldova are potenţial vinicol nevalorificat, dar că mulţi vinificatori încă nu înţeleg că trebuie să respecte strict cerinţele de stil şi calitate pentru a concura pe arena mondială

„Adevărul“: Cât de justificate sunt acuzaţiile şefului Serviciului sanitar din Rusia Ghenadi Onişcenko la adresa vinurilor şi producătorilor din Moldova?

Caroline Gilby: Nu am avut posibilitatea să analizez în detaliu, pentru că nici n-au fost prezentate dovezi, dar este nepotrivit să fie interzise toate vinurile dintr-o ţară.

Cum ar trebui să reacţioneze producătorii şi autorităţile? Unii sugerează ce e cazul să ne adresăm în Arbitrajul Internaţional.

Este o întrebare care mă depăşeşte. Probele, dovezile sunt, în mod clar, un element-cheie. Cred că şi pentru guvernanţi.

În opinia dumneavoastră, care sunt problemele reale ale sectorului vinicol moldovenesc?

Este o întrebare complexă. Acum câţiva ani am fost implicată în elaborarea unui raport cu privire la problemele ce afectează industria vinului din Republica Moldova. De atunci au fost înregistrate unele progrese, dar adesea insuficiente. Mi-a fost clar încă la ultima mea vizită în Moldova că mulţi vinificatori nu înţeleg cerinţele de stil şi calitate ce trebuie respectate pentru a concura pe arena mondială şi pentru a dezvolta afaceri comerciale cu cumpărătorii din Occident. Totuşi, există producători care exportă cu succes, înseamnă că este posibil.

Care sunt punctele forte şi punctele slabe ale vinurilor noastre?

Cu siguranţă, în ultimii ani, calitatea vinurilor moldoveneşti s-a îmbunătăţit, dar acelaşi lucru s-a întâmplat şi cu vinurile din întreaga lume. Moldova trebuie să găsească acel ceva ce o deosebeşte şi o face unică, o poveste, pentru a convinge cumpărătorii internaţionali că vinurile moldoveneşti merită un loc pe rafturile lor, că pot face faţă competiţiei mari cu ţări mult mai cunoscute în ale vinificaţiei. Este importantă şi asigurarea livrării constante a unui produs de calitate, astfel încât consumatorii să aibă întotdeauna o experienţă pozitivă cu vinul moldovenesc, indiferent ce preţ are. Vinul prost subminează eforturile tuturor de a face lucrurile mai bine. În ceea ce priveşte tipurile de vin pe care ar trebui să mizeze producătorii din Moldova cred că cea mai potrivită este familia Pinot (Pinot Noir şi Pinot Grigio, mai ales), deoarece aceşti struguri cresc bine în condiţiile ţării dumneavoastră. De asemenea, Sauvignon Blanc este căutat pe piaţa mondială şi unul cu care Moldova poate avea succes (dar nu o face întotdeauna).

Moldova trebuie să găsească acel ceva ce o deosebeşte şi o face unică, o poveste, pentru a convinge cumpărătorii internaţionali că vinurile moldoveneşti merită un loc pe rafturile lor, că pot face faţă competiţiei mari cu ţări mult mai cunoscute în ale vinificaţiei Caroline Gilby, master of the wine

Puţine dintre vinurile moldoveneşti ajung în Occident, inclusiv în Marea Britanie. Ce ar trebui să facă producătorii şi guvernul pentru a cuceri o piaţă mai mare? Să se asocieze sau să-şi promoveze produsele separat?

Cred cu tărie că un front comun este esenţial, la fel de importante sunt apariţiile în presă şi campanile de PR pe termen lung. Nu este suficient să mergi la târgurile internaţionale de vin o dată şi să speri că oamenii vor începe imediat să-ţi cumpere produsele. Degustări, seminarii, PR, tururi pentru presa străină, toate sunt esenţiale, dar ca să aibă efect trebuie să fie organizate de-a lungul câtorva ani. Toate aceste măsuri necesită bani şi timp.

Tot mai mulţi funcţionari din Uniunea Europeană fac apel către cetăţeni să cumpere vinuri moldoveneşti. În ce măsură vinurile noastre corespund standardelor europene?

Unele corespund. De exemplu, vinurile exportate cu succes în Marea Britanie sau care recent au luat medalii la Decanter World Wine Awards 2013 (argint pentru Et Cetera Chardonnay 2011 şi Negru de Purcari Anniversary Edition 2009 şi medalii de bronz pentru Et Cetera Feteasca Neagră, Albastrele Sauvignon şi Alb de Purcari 2010). Aceste premii sunt acordate de un juriu pe baza unor standarde mondiale şi se obţin într-o luptă grea pentru medalii. Sunt şi eu membră a juriului şi ştiu exact cât efort se depune la evaluarea fiecărui vin pentru a justifica distincţia ce i se acordă. Să obţii o medalie de argint sau una de bronz la un concurs precum Decanter este un rezultat foarte bun. Cu regret, aveţi şi vinuri ce nu sunt suficient de bune, şchiopătează la capitolul calitate, nu au concentraţia necesară, în procesul de prelucrare şi producere nu sunt respectate standardele. De asemenea, trebuie să adaug că preţurile trebuie să fie realiste ţinând cont de actuala competiţie globală.

Profil

Caroline Gilby este jurnalistă şi consultant în vinuri din Marea Britanie; Master of the Wine din 1992; doctor în ştiinţa plantelor.

Şapte ani a activat în calitate de Senior Wine Buyer pentru companiile Augustus Barnett şi Bass Group. Din 1995 este freelancer şi, pe lângă activităţile de consultanţă, scrie despre vin pentru cunoscute publicaţii, precum Decanter, Harpers, The Drinks Business, VinCE and Meiningers Wine Business International, Hugh Johnson’s Pocket Wine Book, The Wine Opus and Oxford Companion to Wine and Wines.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite