Eşecul economic al anului 2013: Renunţarea la pachetul majoritar la Banca de Economii şi concesionarea Aeroportului Internaţional din Chişinău

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Clasamentul al celor cinci eşecuri economice ale anului 2013 este condus de renunţarea de către Guvern la menţinerea pachetului majoritar la Banca de Economii (BEM) şi concesionarea Aeroportului Internaţional din Chişinău, susţin economiştii de la centrul Expert-Grup.

Potrivit Expert-Grup, acestea au fost tranzacţii prin care Guvernul, în mod netransparent s-a auto-deposedat de controlul asupra unor active strategice

"Susţinerea politică a acţiunilor Guvernului, nicidecum nu justifică aceste cedări din partea statului. Aceste tranzacţii implică aspecte neelucidate. De exemplu, până în prezent nu au fost făcute publice studiile de fezabilitate ce argumentează oportunitatea soluţiilor alese, iar cea mai mare carenţă se referă la lipsa de transparenţă de care a dat dovadă Guvernul în realizarea acestor tranzacţii. Mai mult, în cazul Băncii de Economii, a fost creat un precedent periculos: în cazul aplicării ulterioare a acestui mecanism statul ar putea pierde controlul asupra mai multor active.
În acest context apar un şir de întrebări ce ţin de ampla rundă de privatizare ce se doreşte a fi realizată în 2014. Transferarea activelor statului către mediul privat ar putea spori eficienţa gestionării acestora şi în final ar putea aduce beneficii mai mari pentru economia naţională. Totuşi, experienţa cedărilor stângace şi netransparente ale activelor statului (Banca de Economii şi Aeroportul Internaţional Chişinău), precum şi rapiditatea cu care se doreşte realizarea privatizărilor într-un an electoral nu inspiră încredere şi induce ambiguitate acestor decizii ale Guvernului. Pentru evaluarea corespunzătoare a activelor, efectuarea unei privatizări avantajoase şi evitarea efectelor nefaste pentru securitatea economică a statului este imperativă asigurarea transparenţei depline a procesului de privatizare şi eliminarea barierelor de intrare a companiilor private la licitaţii“, mai afirmă experţii.

Amintim că la 30 august compania Avia Invest a fost desemnată învingătioare a concursul pentru concesionarea Aeroportului Internaţional Chişinău.

Fondatorii firmei cu un capital social de 85,1 milioane de lei, divizat în părţi egale sunt societatea pe acţiuni Habarovski Aeroport şi holdingul Kolomenski Zavod. Prima este controlată de familia de miliardari ceceni Bajaev.

A doua face parte din grupul Transmasholding - cel mai mare producător de locomotive, vagoane şi material rulant feroviar din Rusia, la care printre acţionari se numără miliardarul Iskander Mahmudov, dar şi  Serghei Glinca, un prosper om de afaceri moldovean (locul 154 în topul celor mai bogaţi ruşi, cu o avere de 650 de milioane de dolari.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite