Examene fără număr pentru un permis auto

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Acum numărul încercărilor de a susţine examenele auto va fi nelimitat Foto: Tudor Iovu
Acum numărul încercărilor de a susţine examenele auto va fi nelimitat Foto: Tudor Iovu

Din 1 august, viitorii şoferi vor trebui să urmeze noile reguli cu care autorităţile vor să elimine şpaga la obţinerea carnetului de conducere.

Pentru a scăpa de corupţia din sistemul de eliberare a permiselor auto, Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor a lansat campania „Permis pentru viaţă“ prin care va opera schimbări în regulamentul de obţinere a carnetelor de conducere.

Astfel, viitorii şoferi vor putea susţine examenele ori de câte ori va fi necesar până obţin permisul. Potrivit vechiului regulament, după trei încercări eşuate în 90 de zile, atât la examenul teoretic cât şi la cel practic, candidatul trebuia să achite din nou taxa de şcolarizare şi să repete cursul.

Şoferii rămaşi fără carnet fiindcă au fost prinşi beţi la volan îşi vor recupera permisul după trei ani, fără să mai susţină din nou examenul auto, ceea ce ar restrânge posibilităţile de mituire a inspectorilor. 

„Examenele la infinit nu sunt o soluţie“

Totodată, solicitanţii vor depune personal dosarul pentru susţinerea testului extern la orice birou de examinare din ţară, fără a mai folosi şcolile auto ca intermediari. „Astfel înlăturăm posibilitatea unor înţelegeri la negru între funcţionari şi administratorii şcolilor“, a explicat ministrul Tehnologiei Informaţiei Pavel Filip.

Părerile administratorilor şcolilor auto sunt împărţite. „Numărul de încercări trebuie limitat. E asemenea experienţei de la BAC. Ştiind că ai restricţii, trebuie să fii responsabil şi să te pregăteşti. Examenele la infinit nu sunt o soluţie“, consideră Denis Ţurcanu, directorul unei şcoli din Chişinău.

„Atunci când depun dosarele pentru o grupă întreagă, totul e mai organizat. Dacă fiecare se va înscrie individual, ar putea fi haos“, susţine Vladimir Cebotari, instructor auto. „Pentru teorie e normal. E uşor să repeţi individual informaţia, dar practica trebuie exersată cu profesori competenţi. Dacă fiecare se va duce individual să dea examenul extern, ar putea apărea probleme atunci când susţii examenul intern pe o maşină, iar cel extern pe alta“, este de părere Pavel Cotelea, un alt director de şcoală auto.

Mai puţine birouri şi mai mulţi inspectori

De la 1 august, numărul birourilor de examinare din ţară va fi redus la 36 la 17. Dacă până acum doar patru centre de examinare aveau camere de supraveghere, ministerul îşi propune ca într-o lună să doteze cu echipament video şi sisteme audio toate centrele şi maşinile acestora. Imaginile video vor fi stocate şi revăzute de fiecare dată când va fi necesar.

De asemenea, va fi creată o echipă de 12 inspectori care vor face controale neaşteptate la birourile de examinare din ţară. Ministrul le promite şi salarii de circa 10.000 de lei pentru ca aceştia să nu fie tentaţi să ia mită. Noile reguli mai prevăd ca minorii să fie admişi în şcoli cu un an înainte de împlinirea majoratului, iar categoria D să fie acordată doar celor care au deja un permis de categorie inferioară de cel puţin doi ani. Potrivit autorităţilor, modificările sunt conforme standardelor din majoritatea ţărilor europene.

Numărul permiselor, în scădere

38.000 de permise au fost eliberate de autorităţi în acest an până în luna iulie. În ultimii ani sunt perfectate anual circa 70-80 de mii de permise. Potrivit ministrului Tehnologiei Informaţiei Pavel Filip, cifra este în scădere. Bunăoară, în 2008 au fost emise peste 100.000 de carnete. Totodată, în ţară sunt aproximativ un milion de şoferi

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite