Târgu-Mureş: Monument dedicat drumeţilor montani

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În premieră naţională un grup statuar dedicat pionierilor munţilor va fi amplasat la Platoul Corneşti. Organizatorii Carpathian Adventure fac lobby în continuare pentru ca salvamontiştii români să aibă elicopter cu troliu.

Primul monument dedicat drumeţilor montani va fi amplasat pe Platoul Corneşti, la Târgu Mureş. “Considerăm că cei care fac pionierat şi lucrează pentru amenajarea traseelor, siguranţa semenilor precum şi turiştii montani merită un astfel de omagiu”, a declarat Horvath Kovacs, directorul Outward Bound România.  Asociaţia Turistică Perpetuum Mobile şi Outward Bound România, organizatorii competiţiei internaţionale de aventură Carpathian Adventure, au prezentat astăzi lucrările trimise la concursul de proiecte. Cele ale artiştilor Santa Csaba din Sovata şi Berze Imre din Odorheiul Secuiesc sunt finaliste şi urmează ca propunerea finală să fie prezentată Consiliului Local pentru avizele necesare. Ideea a apărut şi după ce la Carpathian Adventure 2009, unul din arbitrii competiţiei şi-a pierdut viaţa în munţii Făgăraş, după o operaţiune de salvare considerată neprofesinistă. Totuşi, cele două asociaţii vor organiza Carpathian Adventure şi în acest an, între 11 şi 15 august, dar în judeţul Mureş – în munţii Gurghiu şi Călimani, cu tabăra centrală la Sovata. Tot astăzi, reprezentanţii celor două asociaţii au prezentat răspunsurile oficiale ale asociaţiei naţionale a salvamontiştilor care a recunoscut că intervenţia de anul trecut a fost greşit efectuată, dar şi răspunsul Consiliului Judeţean Braşov conform căruia vina pentru decesul arbitrului aparţine organizatorilor.

Cine plăteşte un elicopter pentru Salvamont?

Directorii asociaţiilor Outward Bound şi Perpetuum Mobile, organizatorii Carpathian Adventure, au cerut  măsuri pentru creşterea nivelului de dotare al serviciilor tip salvamont. Unul din arbitri ediţiei din acest an a decedat în 3 septembrie la Târgu Mureş, după ce în timpul competiţiei montane a suferit un atac cerebral, iar echipele de salvare au avut nevoie de 20 de ore pentru a-l coborâ din munţi.

“Au venit cu ceai şi sandwichuri”

Competiţia montană, ediţia a 9-a, s-a defăşurat anul acesta în Munţii Făgăraş. Experţi specializaţi în diferite domenii trebuiau să supravegheze siguranţa, echipele locale salvamont fiind parteneri ai concursului de aventură unic în România. Pe 13 august unul din arbitri a făcut o comoţie cerebrală în timp ce se afla pe creasta Viştea Mare, la o altitudine de 2.527 metri, iar coborârea lui şi preluarea de către un echipaj SMURD au durat 20 de ore. “Luând în considerare că Salvamont ştia din timp de organizarea manifestării considerăm că au avut o conduită neprofesionistă şi SMURD a făcut unele greşeli, de aceea am dorit să tragem acest semnal de alarmă”, a explicat Horvath Kovacs, directorul Outward Bound România. Organizatorii au mai sesizat asociaţia naţională de profil pentru, însă răspunsurile au venit de-bia la început de 2010. De asemenea au semnalat că nu există un elicopter pentru intervenţii montane echipat corespunzător, în cazul incidentului lor au apelat la un elicopter privat însă acesta s-a deplasat în alte zone. Directorul Salvamont Mureş, Kovacs Robert, a explicat că problema este naţională, nici o autoritate publică nu coordonează intervenţiile montane.

“E nevoie de rezolvarea situaţiei la nivel naţional. Salvamont Braşov foloseşte un elicopter pe care îl închiriază cu 1000 de euro/oră, dacă acesta nu e chemat în altă parte. Salvamont nu are elicopter. Dotările diferă în funcţie de fondurile alocate de autorităţile publice, şi există discrepanţe mari între judeţe. De asemenea, în unele din judeţe salvamont nu cooperează cu ISU, în altele nu cooperează cu SMURD. La noi nu e cazul”, ne-a explicat Kovacs Robert.

Unde s-a produs accidentul


Viştea Mare este un vârf situat în Masivul Făgăraş, care are altitudinea de 2.527 metri, fiind clasat al treilea între cele mai înalte vârfuri muntoase din România, după Moldoveanu, (2.544 m) şi Negoiu, (2.535 m), ambele fiind situate în acelaşi masiv. Marina Română  a primit pe 2 octombrie 2009 mprimul elicopter special de intevenţie de acest tip.  IAR 330 Puma Naval este o creaţie omânească 100%, produs al IAR Ghimbav, care va deservi în misiuni fregatele româneşti, dar pentru care a făcut lobby din 2007.

Târgu-Mureş



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite